HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med Audion Silvernight mk2

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Audiopunktur Posted - 2012/01/04 : 20:59:02
Tjenixen alla hifi-rävar.

Första inlägget jag gör här tror jag...

Precis innan jul köpte jag en beggad Audion silvernight mk2. SE triod med 300B rör. Ljudet ur stärkaren är fantastiskt!!! Vid stor öppen stereobild med fantastisk dynamik i mina horn. Det var verkligen ett lyft från mina tidigare GT Brian gain cloner som jag byggt själv.

Nu råkar det vara så att stärken har en defekt som jag bara inte klarar av. Den lider av ett 100hz trafobrum. Med lite övertoner. Skulle bli en lycklig rackare om jag fick bort oljudet. Det blir lixsom aldrig svart i ljudbilden... I tysta partier hör jag brummet tydligt i sweetspot. Kolla film är helt uteslutet!

Jag har inga signalkällor inkopplade. Högtalarna är bakladdade fostexhorn. Känslighet 97db ca. Brummet kvarstår då ingångsrören är bortplockade. Dock försvann en hel del övertoner på 100hz då rören 6922 var bortplockade. Det är heller EJ volympots betingat. Nivån på brummet är konstant oavsett volympådrag från stärken. Det är samma nivå på brummet i bägge kanalerna. Det rör sig alltså om ett elektroniskt brum som fortplantar sig till högtalarna och inte ett mekaniskt brum från trafon.

Om jag ansluter jord på stärken så förvärras brummet markant! Där finns en gnutta likström på mina vägguttag, 0,2-1,0 volt beroende på när jag mäter på dygnet. Anläggningen går på egen fas. Inga skiljetrafos, dc-fällor eller nätfilter är påkopplade. (har inga att testa med)

Har beställt nya kondensatorer kring likriktarkretsen och lundahl chunten. Lödes på imorgon.

Provade nya ingångsrör, skruvat åt toroiden. Ingen förbättring.
Någon som har fler ideer på vad jag ska testa som nästa steg...?

Jag bor i Göteborgsområdet om det finns någon vänlig själ som kan ta sig an min lilla skönhet om jag kör fast. Vill gärna prova allt tänkbart själv så mycket som möjligt innan det blir dax för det.

Tar tacksamt emot allas förslag med öppet hjärta och sinne.

Tack på förhand!

/thure
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DavidS Posted - 2012/07/12 : 16:04:23
Alltid kul med sagor som slutar lyckligt! :-)
Erik Andersson Posted - 2012/07/12 : 15:28:43
Trevlig läsning tycker jag. Bra att allting funkar som det skall. Dessvärre kan jag inte hjälpa dig med dottern
Audiopunktur Posted - 2012/07/11 : 21:20:11
Efter en lååång tids uppehåll i denna tråd vill jag nu bara avsluta med att säga:

Steget har varit hos Erik och kommit tillbaka sedan lääänge.

Steget spelar som en dröm i mina horn.

Enda felet jag nu har, är att den enda tid på dygnet när man har ro i kroppen att sitta ner o verkligen njuta av hornljudet, så har dottern gått o lagt sig, vilket bromsar den där känslan av att spela mer, lite starkare, ännu mer, lite till och tills tjejen min tycker det är för starkt.

Gott betyg tycker iaf. jag!

Erik skötte felsökningen och utbytet av den felaktiga transformatorn på ett föredömligt sätt!

Tack alla som hjälpte mig!
/thure
Erik Andersson Posted - 2012/01/06 : 16:03:54
Det finns att välja på post eller bussgods. Så här ska vi inte ha det
Bardis Posted - 2012/01/06 : 14:09:10
Dags att skicka stegen till Erik Andersson då.
Audiopunktur Posted - 2012/01/06 : 13:29:03
Låter som ett fantastiskt bra tips bardis, men jag vågar inte... Mitt pc-scope mäter max 30V. Gör jag något fel pajjar jag både mitt scope och i värsta fall dotterns lilla bärbara pc. Kör mac själv.

Jag kan helt enkelt för lite. Har aldrig meckat i rörstärk innan. Jag gör inget där jag inte vet vad jag håller på med. Visst jag skulle säkert kunna läsa mig till rörens alla sift, var de sitter o vad jag normalt ska ha för spänningar på dessa..., men guud vilken tid det skulle ta mig att ha teoretisk grund för att doppa ner proben i den hardwiresoppan... Jag är ingen servicetekniker. Jag är bara en simpel musikälskare. ;)

/t
Bardis Posted - 2012/01/06 : 13:08:26
Mät på slutrören vad du har för rippel på anoden, glöden och ingångsgallret. Då vet du varifrån störningarna kommer från.
Audiopunktur Posted - 2012/01/06 : 12:43:37
Nu är inte jag så värst insatt i hur jag mäter rörförstärkare eller hifi överlag men då jag kopplat pc-scope/oscilloscope på högtalarterminalerna får jag betydligt mer än 2 mV....

Efter vidare tester och mätningar så ligger brummet på 50hz och 100hz med fallande övertonsspectra. Inte bara 100hz som jag först trott alltså.

Jag mäter på högtalarsidan då jag inte vågar köra audionen obelastad på högtalarterminalerna. Kanske inte är känslig för sånt, ingen aning.

Jag mäter peak to peak, dc på sinusvågen. Då får jag: 19-20mv.

100hz peakar på -44dBV
50hz peakar på -45dBV

Alltså i allra högsta grad hörbart!!! Inte ett dugg kul faktiskt.

Nej jag är nere för räkning nu... Kastar snart in handuken o ger upp. Har inte tillräckligt med kunskap att åtgärda det själv känner jag.

/t
Erik Andersson Posted - 2012/01/06 : 08:05:40
Tredje ägaren på 10 månader????? Verkar på mig mycket egendomligt. Brumnivån i Audion Silver Night ligger på c:a 2 mv, dvs ohörbart i de känsligaste högtalare. Märk väl att denna förstärkare bla har sålts till Japan och där får det absolut inte brumma! Naturligtvis kan en elektrolytkondensator krångla, liksom övriga komponenter även när de är relativt nya, ingenting märkvärdigt med det. Men vad som orsakar brum i detta fall, vet jag inte utan att undersöka apparaten. Att plasten på elektrolyterna av apparatens värme "buktar lite" påverkar inte elektrolytens funktion.
Audiopunktur Posted - 2012/01/05 : 23:44:05
Låter intressant Janne. Så du menar att det var SE o inte PP?

/t
janne gärd Posted - 2012/01/05 : 23:23:38
hej jag hade samma fina förstärkare till mina klipschorn 104db
och inget brum hördes
Audiopunktur Posted - 2012/01/05 : 21:57:53
Tack alla för fina tips.

Jag vet inte riktigt. Är dessvärre inte riktigt insatt tyvärr, men nog tror jag det e DC-glöd? Min är hardwired o utan nån form av trimpot på insidan. Måste verkligen börja läsa på det här känner jag. Speciellt nu när man trillat dit på soundet från rör...

Nåja, ikväll bytte jag samtliga elyter vid likriktarkretsen. Jag tyckte nämligen att de buktade misstänkt mycket på ovansidan likt elyter som gått hårt och blivit trötta. Viss svullnad på kondingar i mina vintage synth-lagar projekt brukar ju betyda att de ska bytas. Dessutom avvek de något när jag mätte upp dem.

Sagt o gjort, nu sitter där kondingar med högre temp tolerans. Från samsung 85grader till rubicon 105grader.

Till min förvåning så har brummet nu reducerats till hälften. Nu är jag nere på brumnivå som kanske kan vara normalt för en förstärkare som denna, vad vet jag. Jag tycker hursomhellst att det fortfarande är lite för mycket... Måste nog smälta brumnivån nu ett tag o suga på det.

Jag mailade killen jag köpte stärken av och fick veta att jag är tredje ägaren och att min stärk endast är 10 månader gammal totalt. Då undrar jag förstås, hur i h-vete kan kondingarna blivit dåliga på så kort tid? Det är ju verkligen uruselt om det hör till normalitet.

Ett ytterligare test skulle kunna vara att byta 300b rör för att se om brummet är slutrörsbetingat. Hur jag nu ska hitta två andra 300b utan att bli ruinerad?

Jag såg verkligen fram emot o få hem min Audion. Min drömstärkare som jag i många år trott vara det finaste jag skulle ha råd med. Nu har jag blandade känslor...

Återkommer i ärendet. Tack alla så länge. Erik kanske har någon kommentar på förbättringen av kondensatorbytet?

/thure

Bardis Posted - 2012/01/05 : 17:40:28
Audion silvernight mk1 det vill säga den äldre versionen har DC-glöd på utgångsrören. Mina steg är knäpptysta. Får tillägga att mina är PP-kopplade.

Golden night har DC på utgångsrörens glöd och AC på ingångsrörens glöd.
mr. Triatic Posted - 2012/01/05 : 13:09:44
Kvarstår problemet då du inte har någon signalkälla ansluten?
om inte, vänd på förstegets nätkontakt.

Dra inte åt nättoroiden för hårt då du kapacitivt kopplar ut mer AC i chassit.

Pix slår huvudet på spiken med balanspoten till glöden, jag har för mig att dessa steg har just AC-glöd.
300B är direktupphettade och vid AC-glöd så "nollar" du ut brummet med balanspoten som sitter på katodsidan så en noggrann justering där är A och O.

Du har ju dock väldigt känsliga högtalare och som Pix nämner kan det vara en liten del eller en större del av problemet,
hade jag varit du så hade jag hellre bytt ut högtalarna än förstärkaren om problemet kvarstår
pix Posted - 2012/01/05 : 08:43:11
Hej Thure
Ytterst få SE-steg med 97dB/W-högtalare är helt fria från brum. Det är kanske baksidan av SE-myntet
Naturligtvis bör Erik uttala sig först, men min gissning är att brummet kommer från 300B-rörets direktupphettade katod

På mitt eget 300B steg (ej Audion) och 101dB/W högtalare provade jag lite olika varianter av glödmatning, och det enda som är helt tyst var batteridrift, vilket inte är så praktiskt i längden...

Jag är dåligt påläst hur Audionen fungerar, men har den AC-glöd på 300B röret, brukar en balanspot av glödsänningen finnas för att skapa en virtuell mittpunkt av glödspänningen som kopplar till jord.

Mvh
/Pix

Micke Y Posted - 2012/01/04 : 22:07:42
Erik kan hjälpa dig. Han brukar kolla här men ifall det dröjer så tag kontakt via http://www.hesselvallaudio.se/

Micke
mayday Posted - 2012/01/04 : 21:45:31
Det blir väl bilder? :)
Audiopunktur Posted - 2012/01/04 : 21:42:15
Det är precis så jag tänker också... Därför jag byter elyterna vid likriktningen imorgon.

Tack Mike!
AlfaGTV Posted - 2012/01/04 : 21:27:37
Ett 100Hz eller 50Hz brum skulle kunna tyda på dåliga kondingar i nätdelen?
Jag antar att du har ngn form av likriktning?

Med vänlig hälsning, Mike
mayday Posted - 2012/01/04 : 21:12:30
Fin stärkare det där! Kan inte mkt om rör mer än hur fint de kan låta.
Kan det vara ngt jordningsproblem?
Jag vet att det finns många väldigt kunniga här på forumet och att det finns duktigt folk i och runt götet, men överlåter till dem att ge sig till känna om de känner sig manade.
Lycka till!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000