HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Rör som utgångssteg i DAC/CD?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2011/12/31 : 01:57:26
Tjolahopp!
Tänkte ev. ge mig på att försöka plocka signalen direkt från TDA1541A i mitt DAC-bygge.
Nu är jag rätt så novis både på D/A-omvandlare och rör, så detta är en utmaning(kul sådan).
Har bl a ett par ECC86 som jag tänkte kanske kan passa för jobbet.
Sen hur jag plockar signalen på lämpligt sätt från DAC-chippet, konstruerar ett rör-baserat utgångssteg osv...där är jag helt lost.

Schemat innehåller en del fel, men det viktigaste går väl fram.

PCB.

Tacksam för konkreta tips om hur jag ska bygga utgångssteg mm mm
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2012/01/05 : 09:35:37
I väntan på att febern ska ge med sig och min gamla hjärna börja funka(hur bra den nu va från början) igen så har jag börjat bokmärka länkar från denna tråd:
http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/38278-line-tube-learning-newbies.html
mayday Posted - 2012/01/04 : 13:10:07
Spelar aldrig över "klockan nio" på volymkontrollen, redan då får Dayton 15" IB basarna soffan att vibrera.
Lovan Posted - 2012/01/04 : 08:21:58
Mayday: Hur mycket marginal har du på volymen? Ligger du väldigt lågt på volymen har du nog tillräckligt med gain för att klara dig med lägre gain i försteget. Du bör kunna klara dig med kanske 10-15x gain trots det låga valet av resistor. Alternativet är att låta det vara en opamp som transimpedans steg och sätta en rör buffert efter.
reVintage Posted - 2012/01/04 : 07:49:53
Hittade detta på diyaudio av Thorsten Loesch som är ett av de tunga namnen på området:

quote:

Quote:

"Originally Posted by new2hifi View Post
Ok! I went through TDA1541A datasheet again and this time managed to find on the end of Page 7, "To ensure no performance losses, permitted output voltage compliance is ±25 mV maximum". Thus the maximum size of resistor becomes 17 Ohm."

This is wrong.

First, the Philips Datasheet is conservative. At AMR we did run extensive tests on that. The TDA1541 can handle more but not a LOT more. 50 Ohm I/V resistance is fine.

Secondly, if you want to stay within the 25mV compliance reliably for all possible output currents of the TDA1541 range you need 5.4 Ohm I/V conversion resistor (0.025V / 0.0046mA = 5.435Ohm).

Det enklaste är att köpa två switchade väggbulor på eBay så att du slipper lägga ytterligare nätdelar inne i apparaten. 6/12V till glöden och 36V alt. 48V till anodspänningen. Inne i CDn behöver du bara komplettera med ytterligare lite glättning till B+.

mayday Posted - 2012/01/03 : 23:30:24
Tack för schemat! Jag förstår inte alla förkortningar, men det går väl googla. Har jag fattat rätt att det är 36V anodspänning iaf?
Glöden var runt 6V om jag inte minns fel.
En start iaf :)
mayday Posted - 2012/01/03 : 23:16:10
reVintage: Jag tvivlar inte på det du skriver! :)
Jag e bara så ute på okänt vatten här.
Googlar för glatta livet, men när man inte riktigt förstår vad man letar efter/hittar så är det svårare.

Det jag gillade m ecc86 var att det inte behövs så höga spänningar.
Har fått resultat i Google där man använder det som phono pre-amp.
När jag väl klickar mig in på sidorna verkar det iofs bara vara ecc88 i schemorna...?
reVintage Posted - 2012/01/03 : 23:04:09
Om man låter bli databladet och istället går på de 30-50ohm som fungerar bra i verkligheten, så får man ut 60-100mV. Återigen, Googla om det jag förklarade ett par posts upp låter för bra för att vara sant. I stort sett alla förstärkare har så hög känslighet, att man normalt klarar sig med mindre än 1V ut från CDn/DACen. Mao bör det räcka med 15-30ggr förstärkning i buffern.

Ett exempel på hur det skulle kunna se ut med ECC86 på den lägsta möjliga matningsspänning som bör användas.:

mayday Posted - 2012/01/03 : 22:43:21
Lite OT...men ett diskret utgångs steg i klass A kanske är bättre lämpat för denna dac?
mayday Posted - 2012/01/03 : 22:18:31
Hur gör man då? Finns det vettiga rör som inte kostar skjortan och som inte är jättesvåra att bygga med som har så hög gain?
Lovan Posted - 2012/01/03 : 21:44:10
Min tolkning av databladet är att man bör ha resistor på Max 50/4=12,5 ohm vilket är väldigt lågt sett till de andra värdena som nämns. Med 25mv på utgången så kan du dock behöva en del förstärkning i steget efter. Vanligtvis så har du ca 1-2v på utgången så 40-80x i gain.
mayday Posted - 2012/01/03 : 18:11:42
TRåden bokmärkt för genomgående studier när min hjärna är mindre som spunnet socker =)
mayday Posted - 2012/01/03 : 18:06:29
Man tackar allra ödmjukast! Ska genast söka.
reVintage Posted - 2012/01/03 : 17:45:43
I nuläget är det väl enklast acceptera att ingen förutom Lamp-mannen verkar gå över 50ohm för att hålla distortionen i schack. Vid låga värden på I/V-motståndet blir utsignalen lägre och distortionen till största delen 2H. Ju större motstånd man kör desto mer ökar THD och framförallt uddatons-distortionen. 30ohm ger ca 60mV ut, vilket innebär att 50ohm borde ge ca 100mV.

Pix alster finns naurligtvis här på forumet. Sök på "Indy 500".
mayday Posted - 2012/01/03 : 17:13:14
Enligt databladet ligger utgångsströmmen på 4,0mA typiskt. 3,4min och 4,6max.
Sen skulle man se note 1
quote:
Notes to the characteristics
1. To ensure no performance losses, permitted output voltage compliance is ±25 mV maximum

Vad de menar med detta fattar jag inte ännu...

Nästa fråga...hur många V/mV vill ha efter I-V motstånd? Mao vilket värde ska man använda på motståndet?
mayday Posted - 2012/01/03 : 15:59:40
quote:
Kolla in PIX eminenta preamp rörskola, där finns mycket matnyttigt!

Var hittar man månne denna?
reVintage Posted - 2012/01/03 : 14:59:06
90ohm är nog ett lite för högt värde. Det finns många på forumet som säkert kan hjälpa till här. Det stora flertalet lastar neråt 30ohm. Google is your friend.

Som Soundbrigade sa ska man nog inte lita helt på Fikus-mannen. Framförallt inte när det gäller rörkretsar. Men man kan definitivt låta sig inspireras. Vem som helst med aningen kunnande om rörelektronik ser att val av arbetspunkter etc. är rena chansningar. Enkelt dock att justera med ändrade komponentvärden.

Kolla in PIX eminenta preamp rörskola, där finns mycket matnyttigt!
mayday Posted - 2012/01/03 : 14:39:56
Var hitta ett mkt bra låginduktivt motstånd på ca 90R?
mayday Posted - 2012/01/02 : 21:26:20
Du menar att dac:en kanske inte gillar en kondning där?

Hmm, får se om jag kan hitta scheman på lampizator sidan för lite inspiration.
Lovan Posted - 2012/01/02 : 18:03:10
Kondingen ska vara i serie. Jag vet dock inte hur tda1541 ser på en kondensator i serie. Jag tror man oftast chansar att det inte blir nåt problem.
mayday Posted - 2012/01/02 : 15:45:20
Lukas på lampizator använder 90R? Tips på "så bra som möjligt" motstånd? Låginductivt har jag förstått...

Ska man sätta kondingen i serie med motståndet som ett rc-filter eller ska de vara parallella? Lämplig konding samt värde?

Det ritade schemat är ju för ett försteg, hur modifierar man det så det ger fast(inte för låg) utsignal?

Sen har jag fortfarande inte riktigt fattat hur man tar det ritade schemat och "översätter" det för 2 kanaler.

*jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker*

Lovan Posted - 2012/01/02 : 15:26:18
Mayday: Ja precis så enkelt är det egentligen. Resistorn hjälper inte mycket mot backspänningar. Isf behöver du ha en kondensator eller trafo.
Det är relativt ovanligt med v-dacar även om det börjar bli vanligare. Billigare iomed att man inte behöver en till opamp för i-v.
Cliffan Posted - 2012/01/02 : 15:15:16
TDA1541=I out. Han kör med 90 ohm men det kan nog vara idé att räkna själv ;-)
mayday Posted - 2012/01/02 : 11:14:30
Tar man bara signalen från TDA1541A via ett I-V motstånd till utgångssteget då?
Läste på Lampizator att det finns Iout och Vout dac:ar, minns inte vilken TDA1541A var men det kan man ju kolla.

Läser man sen bara i databladet hur många mA den ger ut, tar reda på hur många V/mV man vill ha in till röret och sen räknar ut motståndsvärdet?

Vad gäller spänningar till röret så vill jag nog lägga mig så lågt det går utan att kompromissa för mkt med ljudet...har för mig att jag läste att rörens livslängd ökar då.

Är DAC:en skyddad mot backströmmar osv men ett motstånd som i-v?
Lovan Posted - 2012/01/02 : 08:49:03
När du har en känd ström så använder du dig bara av ohms lag för att få fram spänningen(eller lämpligt resistorvärde). U=I*R.

Här har du för en transresistans förstärkare(databladskopplingen):
http://www.wisc-online.com/objects/ViewObject.aspx?ID=SSE3103
Lovan Posted - 2012/01/02 : 08:29:22
I "vanliga fall"(när det gäller audio) så använder man sig av en spänning som signal(Tänk Thevenin-ekvivalent). Uppbyggnaden av en dac är oftast byggd så att det är en ström som signal(tänk Norton-ekvivalent) och då använder man en i-v("ström till spännings"-konverterare) för att få en spänning som signal igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Th%C3%A9venin's_theorem

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000