HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bilstereo ska bli garagestereo, DIY-rookie, hjälp?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
StefanW Posted - 2011/12/13 : 23:48:26
Hej alla lärda och kloka !

Skrotade runt i garaget och hittade mina gamla bilhögtalare, ca 12-13 år gamla, men de ser hela och fräscha ut fortfarande, i väntan på att bygga ett par "riktiga" högtalare tänkte jag att detta kan va ett bra tillfälle att öva och testa lite.

Grejerna i fråga är/var rätt bra då det begav sig:

Cerwin vega framsystem, diskant och 5,25 mellanregister/bas och delningsfilter samt en 12" Dali bas.

Till att börja med vill jag bygga ett par vanliga 2-vägare av Cerwin-prylarna, nån som har tips på hur lådan ska konstrueras, Vega 2650 står det på ett klistermärke bak på magneten på 5,25an samt ett diskretare klistermärke med Vega26-08267.

Kan fota grejerna om det hjälper ?

Sen vill jag inte driva allt med de gamla bil-slutstegen utan en vanlig stereostärkare, vilket väl inte borde vara nåt problem ?

Snickerikunskaperna och maskinbiten är ett mindre problem, dock är de elektriska/tekniska kunskaperna lite begränsade....

Tacksam för hjälp !
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
StefanW Posted - 2012/01/11 : 09:25:03
Dagens !

Har nu haft tid att lyssna lite på rören och jämföra dom mot mina Dali blue jag har inne. Rören är bra mycket roligare att lyssna på, mycket klarare ljud med betydligt trevligare bas. Min bror kom över, han undrade faktiskt vart jag gömt subben...... Dali-burkarna har samma storlek på element men betydligt mindre låda. Tyvärr gillade inte inredningsexperten här hemma designen, så dom får bli kvar i garaget, kvinnor fattar inte när dom ser bra ljud........ Men nu har jag en anledning att bygga ett par nya "snygga" högtalare så nåt bra var det ju med det !!! Hehehe
opethic Posted - 2012/01/04 : 10:24:29
Såå läckra garagehögtalare

Vi ha!
Men vänta nu... jag har ju inget garage... skit åxå
StefanW Posted - 2012/01/04 : 09:56:15
Hej hej !

Angående vinkeln så har jag valt den med vilje då jag sällan sitter ner i garaget, så denna vinkel, 75grader är precis lagom när man står upp.

Ska testa att plocka ur lite vadd när jag kommer hem ikväll.

Bock och tack RuneStone !
RuneStone Posted - 2012/01/04 : 08:36:47
M-M +1

Prova att ta bort lite dämpmaterial längst upp.. använd relativt tätt i botten på röret och skippa dämpning från 2/3 av röret och uppåt..
Om du har möjlighet så prova att ändra vinkeln på elementen så dom spelar rätt fram annars kommer du att lyssna off axis och tappa en del av det högre registret...

Kul med lite experimenterande..
Mickel-mackel Posted - 2012/01/04 : 00:04:24
Mike Oldfield - Tubular bells måste ju låta ypperligt bra med de där högtalarna !!!
StefanW Posted - 2012/01/03 : 23:18:13
Kväller !

Dags att lägga upp dom sista bilderna på detta "lek&lär-bygge"

Bild på den nya "lådan"

Sen måste man ju ha nåt att fästa lådan i:

Bild på dämpningen:

Nån som har nån åsikt om mängden dämpning ?
Röret är 95cm långt, fyllt med löspackat vadd sista 15cm och 1 varv med dämpning upp till underkant basreflexen.

Bild på färdigt alster

Tar en närbild på pärlan också

Så nu tänker jag inte mecka om dom här elementen något mer, men rätt skoj har det varit !

Snygga blev dom inte men rätt annorlunda vart dom iallafall
Låter skapligt men långt från några underverk, dom sista 10 literna på lådan gjorde faktiskt underverk för basen.

Stort tack till alla som hjälpt till här på forumet med ideér och beräkningar !!!!!

RuneStone Posted - 2011/12/31 : 11:38:40
Här är en simpel kalkylator för att beräkna avstämningsfrekvensen lite simpelt..
http://www.mh-audio.nl/PortLength.asp

med 2" port, 20 liter låda och avstämning på 45Hz blir porten 10,88cm lång..
För längre avstämning använder du en längre port och vice verca för högre..
Kom ihåg att räkna bort portens volym i lådan bara..

Då du envisas() med att bygga rör så tänk på dämpmaterialet.. då röret blir så långt kommer du att få stående vågor långt ner i frekvens..
Prova att använda olika mycket dämpmaterial i botten på röret för att se vad som händer..
StefanW Posted - 2011/12/31 : 11:28:46
Tack RuneStone för dina beräkningar !

Jag som inte skulle göra en variant till med dessa element. Men snabbt räknat i huvudet så skulle 20 liter motsvara ett rör på ca 110-120 cm. Och rör Har jag ju kvar så det skulle kunna räcka till 2 st. Toppdelen av högtalaren är ju redan klar. Bara att kapa och sätta ihop en golvmodell också då. Får bli ett projekt för morgon dagen.
Nån som har några övriga tips innan jag drar igång ?
Storlek på basport vore trevligt att ha en grov uppskattning om !

Gott slut och gott nytt hifi-diy-år på er allihop !
RuneStone Posted - 2011/12/31 : 10:18:12
gjorde 2 snabba simuleringar för att demonstrera baffelsteget..
Då jag inte hittade några mått på dina lådor som tog jag på ett ungefär..

Du ser skillnaden mellan 1000 och 2000 Hz..

Ett till problem du kan få med så djup låda är kvartvågsresonans.. om jag uppskattar djupet till 40cm så hamnar kvartvågsresonansen på 215Hz.. det kan spöka rätt mycket... Prova att stoppa väldigt mycket dämpmaterial längst bak i pipan..

Spontant känns 9 liter väldigt litet för dom där elementen..
jag skulle nog satsa på 20 liter för att få lite mera djupbas..

StefanW Posted - 2011/12/30 : 23:47:56
Dax för lite uppdateringar, ny design.....

Det gamla röret såg lite tråkigt ut så det fick bli så här istället:

Ett stycke 6,5"-hållare med trendiga vingmuttrar (alltid retar dom någon)

Å denna måste ju ha nåt att "skarvas" fast i:

Lite testning å meck, nu dax att sätta ihop denna vackra skapelse .

Dax å täta denna så vi iallafall har möjlighet att få ut ett något så när ljud:

Röret för basreflexen skymtar lite i framkanten på röret. (Borra i PP-plast med 40mm borr var inte så lätt, tur att plasten blev varm till slut å gav med sig)

Lite dämpning så röret kanske inte spelar med till allt svängigt:

Hela denna del är beklädd med dämpvadd, inte bara botten som synes här.

Bild på provmonterad basport.

Dax för lite:

Ett måste för alla högtalarbyggare där ute ! (i alla fall om man ska bygga med rör)

Så hur kan detta att se ut när det närmar sig klart, ja ungefär så här:

Ska dock minska avståndet mellan elementen, ser lite muppigt ut.
Samt att skivan som utgör fot/stativ skall sågas till i lämplig längd.

Får tacka AlfaGTV för inspirationen med Nautilus !

Nu till det viktiga, hur låter det, har provlyssnat mellan "burken" och röret igen bara för att ha en referens, även detta rör ger tydligare och starkare röster, lite tunnare bas än burken men det funkar i garaget.

Nån som har nåt tips för att få basen att gå lite djupare ?
Basport som sitter i nu är 40 mm i diameter och 10 cm lång, rörets volym har jag faktiskt inte räknat på, gissar på 7-8 liter.

Känns lite som att resan är målet med detta projekt, men detta får bli sista varianten för dessa element, dax att investera i nåt seriöst. Kompletterar med bilder sen när nr 2 är byggd och lite färg kanske är påmålad.

Har någon nån ide om djupare bas så hojta till ! (eller nåt annat skoj också)

opethic Posted - 2011/12/30 : 11:32:01
Kul tråd detta
quote:
Sammanfattningsvis kan man säga att avloppsröret spelar bättre än "burken" röster kommer fram starkare/tydligare. Vilket är konstigt då de har samma volym och på en höft lika mycket dämpning.
Ljudet från burken är.... ja burkigt i jämnförelse
Båda lådorna är slutna på 9 liter.
Nån som har nån teori kring det ?

Jag tror att det är baffeln som gör skillnaden.
Nu fick jag lite nya idéer till mitt kommande högtalarbygge
StefanW Posted - 2011/12/29 : 21:48:49
Tack för tipset !

Men nu är det dags å designa om dom igen, nu för sista gången, kanske

Blir en ny rördesign, dock i lite böjd form.

Blir kanske lite bilder framåt natten.

Om man drar ner lite på volymen, kan man kompensera det med att ha 2 portar istället, elementet slår nämligen väldigt långa slag ser det ut som ?
AlfaGTV Posted - 2011/12/29 : 11:21:36
Kanske kan testa att staga röret med typ, kapat kvastskaft eller nåt?

För övrigt gillar jag dina "nautilus"-rör!
Kul med kreativ anda så häri trista vintern!
Med vänlig hälsning, Micke
StefanW Posted - 2011/12/29 : 11:04:01
Hallå !

Nu har jag gjort om båda lådorna basreflex, röret har tyvärr börjat "spela med" i basen, så rör var kanske inte så bra......
Lådans basreflexrör spelar också med en del sång osv, nån som har nån bra lösning på det ?

Basen går lite djupare nu, har testat med 5, 10 och 15 cm basport i "burken" men porten spela med på alla, kanske ska flytta den till baksidan eller rikta den nedåt istället. Så man inte hör den "direkt" ?

Alternativt bygga nya minimalt stora lådor bara för skojs skull eller har nån någon annan kul ide ?
StefanW Posted - 2011/12/25 : 22:52:39
Gokväll och god fortsättning på er !

Nu finnes lite tid för övriga nöjen så lite mer bilder kommer här:

Börjar med en på delningsfiltret som nån efterfrågade:

Inte många byggbilder på detta projekt men de få som blev kommer här:

Vart tvungen att fälla in en liten ram i öppningen för att få nåt att skruva i.

Sen måste man ju testa bara för att se hur det ska bli.

Skruvade i element, delningsfilter och stoppade i lite dämpfilt.
Tog fram en gammal bekant.

Sen en ny bekant som jag förvisso träffat förut hemma hos brorsan.

Dax för min nya kompis att göra entre.

Lägger med en bonus lite snett sedd från sidan också.

Lite reflektioner:

Sammanfattningsvis kan man säga att avloppsröret spelar bättre än "burken" röster kommer fram starkare/tydligare. Vilket är konstigt då de har samma volym och på en höft lika mycket dämpning.
Ljudet från burken är.... ja burkigt i jämnförelse
Båda lådorna är slutna på 9 liter.
Nån som har nån teori kring det ?

Så nu ska här börjas labbas lite med de olika designerna.
Tänkte börja med att ge dem lite basreflex, har köpt 40 mm vitt avloppsrör att leka med (lika bra att fortsätta på avloppsspåret).
Till att börja med vill jag se hur lågt jag kan få dom att gå.

-Ska jag börja med långt eller kort rör ? (speca gärna i cm)
-Kan reflexrören "sticka ut" från högtalarröret eller blir nåt konstigt då ?
-Vad händer om man använder typ slang som basreflexrör ? böjbart är smidigt om man saknar lite utrymme

Kommer toppmontera diskanten på "burken" för att de ska få ungefär samma förutsättningar.

Kommentarer är alltid välkomna !
StefanW Posted - 2011/12/23 : 00:55:46
Åhoj !

Efter ännu en kväll i garaget så kan jag konstatera att rör låter bättre. Bilder kommer imorgon om jag hinner, kan nog bli en och annan fråga också.

God jul på er allihop !
StefanW Posted - 2011/12/22 : 00:43:55
Gokväll !

Hfls har jag vart sugen på men känns lite "gamla" nu, ursäkt till alla som lagt ner tid och energi på det fina projektet. Men inget är omöjligt, man blev sugen när man såg tråden på Rannagardens läckra bygge.

Förstärkaren är löst nu iallafall, brorsan hade en gammal pioneer reciever som stog och skräpade.

Men hur som haver så är testlådan strippad nu och det får bli en annan variant på låda istället till CV-elementen. Många här på forumet verkar gilla rör så jag bestämde mig för att testa jag med, projektet blir i riktig Gds-anda, tar bara av sånt som står i garaget å skräpar.

Åter igen tack för att ni tar er tid !
Mickel-mackel Posted - 2011/12/21 : 07:58:25
Har du läst denna tråd då?
Den känns kanske lite inspirerande
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85804
Andreas A Posted - 2011/12/20 : 11:15:57
Något trevligt bygge för dig kunde väl vara t.ex HFLS?
Mickel-mackel Posted - 2011/12/20 : 09:37:18
Jag skulle köpt en "vanlig" reciever, om det inte är frågan om någon extrem platsbrist, eller extremt välljud (edit: high end).
Då har man tillgång till radio och en massa trevliga ingångar för CD, mp3-spelare, dator osv

Några vettiga beg köp:
http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer_surround_reciever_och_hogtalare_37733855.htm?ca=11&w=1
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_Surround_reciever_RX_V596RDS_37439435.htm?ca=11&w=1
Mickel-mackel Posted - 2011/12/20 : 09:26:16
Va snåla CV är med bulthål, endast 3 st för en 6" bas ?

JAg undrar lite hur de där filtren är, om någon mod där skulle kunna rädda ljudet.
Är det själva elementen som inte låter bra är det nog rätt jobbigt att modda till bättre ljud. En del går säkert att göra, men det är frågan om det är värt det.

"hålen" runt kablarna skulle jag inte oroa mig över.
AlfaGTV Posted - 2011/12/20 : 08:03:09
Ett väldigt trevligt bildreportage! Att resultatet inte blev vad du väntade dig kanske inte var det viktigaste? Du hade säkerligen kul medans du jobbade med projektet!
Och varför inte, du kanske kan göra en "nautilus"-variant med friliggande diskant på toppen av lådan?
Prova med ett rör av nånstans 8-15cm i diskantens ursprungliga hål...
(om du nu inte vill göra basreflex på baksidan...)

Men att göra om till basreflex borde inte höja det uppfattade mellanregistret nämnvärt, snarare tunna ur det en smula och höja basen i ett specifikt imråde..
Åtmistone enligt mina begränsade tekniska kunskaper!
Med vänlig hälsning, micke
StefanW Posted - 2011/12/20 : 00:19:28
Gör en snabb byggtråd här, projektet går nog under begreppet "snabbt & smutsigt" skulle jag tro !

Lägger upp för konstruktiv kritik och nån kanske kan få nåt bra tips hur man kan använda en fräs eller en pelarborr ?

Elementen direkt uppackade ur sin låda:

Härnäst var att såga ut alla bitar, inte mycket att se så vi hoppar vidare till fräsningen av försänkningen, gjorde en mall för att fräsa cirklar, det som håller mallen i mitten på baffeln är ett stift som används när man ska använda träpluggar, borrade ett 3 mm hål att stoppa stiftet i, borrade 8 mm hål i träbiten som är fäst i fräsen på lämpligt avstånd för att få en lagom stor diameter på försänkningen för elementet, starta och fräs runt, klart.

Dax att göra en mall för de genomgående hålen i baffeln, mallen har samma mått som baffeln för enkelhetens skull, ritar upp med passare hur hålen ska ligga, gör alltid en mall för att kunna göra exakta kopior eller om man ska ha fler än 1. Grovsågar ut mallen, Dax för tillputsning av mallen vilket jag gör i min lätt moddade pelarborr:

Med denna setup är det enkelt att slipa på "insidan" av något. Sliprullen är lite nersänkt i plyfan. Till diskanthålet var sliprullen för stor, tog en roterande rasp och sen putsade lite för hand. Mallen klar.

Skruvade fast mallen på baffeln, se till att skruva på "insidan" av baffeln där det ska bli en limfog senare så det inte blir några onödiga hål ! Rita enligt mallen och grovsåga ut, jag brukar spara 1-2 millimeter som nu ska fräsas bort med hjälp av mallen:

Grovsågat och mallen fastskruvad:

Dax att sätta upp fräsen i sitt bord, stålet som jag kallar "kopieringsstål" tror det heter kantfräs egentligen har iallafall samma dimension som kullagret som sitter på toppen, ställ in höjden på fräsen så att kullagret ligger mot mallen och den vassa delen täcker hela baffeln, nu är det bara att starta och köra mallen mot kullagret å vips har vi en exakt kopia av den:

På MickelMackels inrådan limmade jag inte ihop lådan utan kontaktlimmade fast 1mm gummilist runt hela baffeln för att kunna öppna å ändra inne i lådan snabbt och enkelt:

Elementen ilagda i baffeln, vart lite för stor försänkning, men det går att gör ny mall om jag bestämmer mig för att göra ett riktigt par. Denna låda blir bara gjord i gammalt restmaterial för att testa lite.

Nu är lådorna limmade och baffeln fastskruvad, satte delningsfiltret lite snyggt sådär på baksidan

Kastade i lite dämpmaterial cirka halva lådan. Resultatet kan ni läsa om lite högre upp, inte helt nöjd dock, men det har vart kul å bygga lite (upptäckte just de färdiga smilisarna)

Nu till frågorna, påverkar dessa hål runt kablarna nåt ?

Inte så viktigt för detta projekt men kanske i nåt annat projekt.

Testade även ikväll att pilla ut diskanten så jag fick en "basport" vilket faktiskt gjorde ljudet lite bättre/större.

Nån som har nåt tips på en eventuellt kommande låda grundat på denna revolutionerande information ? Denna låda var ganska exakt 9 liter.

Friskriver mig från felstavningar och annat som kan vara roligt eller stötande pga den sena timmen !
StefanW Posted - 2011/12/19 : 22:52:41
Tack bibl !

Kollar Blocket med ojämna mellanrum.... men utan att ha hittat nåt som är "prisvärt"...

Funderar på att åka in på Kjell & Co och plocka up en lite Brik, nån som har koll om det är nåt å ha eller är det 800:- fiskmat ?

Har lite beslutsångest, kanske ska göra en större låda till CV-grejerna så man har nåt som spelar i garaget iallafall.

Hur noga är det att lådan är 100% tät, hade små luftningar runt kablarna när jag provspelade ?

Ska ladda upp lite bilder jag tog under resans gång, kanske har nån nåt tips om nåt jag kan förbättra till nästa uppsättning ! ?
bibl Posted - 2011/12/19 : 15:27:01
Lättast att hitta ngt att driva dom med är väl en tur på blocket, har en sökning på angränsande län rensad från allt Billebro elände;

http://www.blocket.se/uppsala-angransande-lan?q=ej+billebro&cg=5040&w=2&st=s&c=5044&ca=10&md=th

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000