HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Eagle...for a dummie...

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2011/12/06 : 21:02:35
Lyckats göra ett schema i eagle, men komponenterna hamnar hur som helst när jag kikar på "board", dessutom fattar jag inte hur jag ska ställa storlek på kortet eller nåt....

Detta är schemat jag jobbar på(första försök m eagle, be nice ):

17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2011/12/21 : 18:00:12
Det låter intressant, vad är det för skript och hur använder man det?
Bättre än att ha dem i en drös bredvid kortet...
nikwal Posted - 2011/12/21 : 12:08:43
bäst kort har jag lyckats göra när jag ritar in 3-4st komponenter i schemat och samtidigt placerar ut dom på boardet.. det finns ett script till eagle som kastar ut komponenterna på boardet på samma sätt som dom sitter i schemat..
pix Posted - 2011/12/10 : 21:42:36
Ladda även ner Inkscape (freeware)
Då kan du klippa ihopp flera PDF bilder (all vector-grafik) till ett ark
Så spar du dyr overhead film (om du tänkt göra egna kort)
Mvh
/Pix
f95toli Posted - 2011/12/09 : 22:02:35
Ladda ned Ghostview också (grafisk användargränsnitt till Ghostscript), så går PS konverteringen lättare
Lovan Posted - 2011/12/07 : 23:07:38
Berätta vad som inte funkar så är det lättare att hjälpa till. Bilder underlättar också
mayday Posted - 2011/12/07 : 11:50:24
Va fasiken, jag får ta mig i kragen och lära mig eagle ordentligt.
mayday Posted - 2011/12/07 : 11:45:25
Testade det där med PS, men ghostscript verkar ju vara komando baserat, kan inte det. Finns det inget med grafiskt gränssnitt?
pix Posted - 2011/12/07 : 11:28:03
När det gäller fil-export så finns lite olika vägar att gå
Skall man köpa kort, så funkar nästan alltid Gerber, men det kan ibland vara lite knöligt att på ur verktyget
Vissa tillverkare tar t,ex Eaglefilen direkt som den är (tror Olimek gör detta)

När jag etsat själv, så har jag skapar gjort följande
Instalerat en postskript skrivare (bara att välja en med "PS" i manmnet från windows)
Sedan är det bara att tända primär resp sekundär -lagret och köra print to file och spara ner filerna (2st för ett dubbelsidigt kort)

Postskript (PS) filerna konverterar jag sedan med freeware programmet Ghost-script till PDF-filer som jag kan skriva ut på laserskrivare och overhead-plast

OBS ett tipps
Då laserskrivaren värmer filmen i skrivögonblicket så har denna ökat ca 4% i storlek, något som går tillbaka när den kallnar, därför ställer jag upp "Scale factor" till "1,04" när jag gör PS-filerna i Eagle

Har tyvärr slut på kemikalier samt lite för lite tid för att hjälpa dig med kort Mayday
Kan nog bara bistå med hejarop och tips just nu

Mvh
/Pix

mayday Posted - 2011/12/07 : 11:16:06
Etsade mkt själv förr, åt andra med...men sen sålde jag utrustningen, ångrar det lite nu
Gubben i Kalmar Posted - 2011/12/07 : 11:12:28
Jag testade att estsa själv.
Då är det lättare att ha 100 koll
på alla "stegen" i tillvekningen.

Med Pix, Anders "Bubbel:s" och andra
forumnisters instruktioner funka det
utmärkt.

Men "syrorna" har respekt med sig!
mayday Posted - 2011/12/07 : 10:38:56
Någon som kan det här med gerbers som jag kan maila filer till, bara för att se att filerna funkar om jag skulle vilja beställa kort.
mayday Posted - 2011/12/07 : 08:22:15
Kikat igenom och gjort de första lektionerna med en mkt enkel krets, väldigt lärorikt!!

För enklare kretsar är ändå PCB wizard att föredra, om nån kan etsa kort åt mig. Hade utrustning och var rätt så bra på det, men sålde av den för länge sedan...

Ang. PCB Wizard, nån som vet hur i hela friden man "exporterar" det som ska etsas så det blir rätt storlek? så man kan maila det till någon med ets-utrustning?
pix Posted - 2011/12/07 : 08:18:04
Mayday
I Eagle (och de flesta andra PCB-design program):

1. Du gör ditt schema med symboler (som du gjort ovan)
2. Du går över i PCB-layoutverktyget. Du får då en bunt "fotprints" av de komponeneter du har använt i schemat.
Dessa får du placera ut manuellt på kortet, då de ligger initialt ligger i en hög utanför kortets yta
Anslutningarna mellan komponeneterna är ett antal "gummisnoddar" som du måste ändra till ledningsbanor.

Avancerade verktyg (t.ex Mentor) har något som heter "auto routing". Det betyder att att layoutprogramet placerar ut footprinten åt dig på kortet. Dock blir det sällan så bra att du ändå inte måste gå in och justera detta manuellt.

Mvh
/Pix
Bar Posted - 2011/12/06 : 21:59:02
Eagle verkar ju vara vad de flesta använder, men om du kan tänka dig att byta så kan jag rekommendera Dip Trace. Det är vad jag använder, och man kan få ut kort från gerber filer hos tillverkare. Det finns en gratisversion och inlärningskurvan är mycket flack.

http://www.diptrace.com/
mayday Posted - 2011/12/06 : 21:39:15
quote:
ag nötte igenom TangentSoft video tutorials. Väldigt bra start faktiskt. Den går inte in på djupet men tillräckligt för att komma igång och stå på egna vingliga ben.

http://tangentsoft.net/elec/movies/

Tankade ned samtliga tutorials, skadar inte att kolla igenom även sånt man tror sig kunna...

Tack för länken
mayday Posted - 2011/12/06 : 21:17:06
Nåt företag som tar emot gerber-filer gjorda med PCB Wizard? Det var enklare att jobba med.
FForsman Posted - 2011/12/06 : 21:07:13
Jag nötte igenom TangentSoft video tutorials. Väldigt bra start faktiskt. Den går inte in på djupet men tillräckligt för att komma igång och stå på egna vingliga ben.

http://tangentsoft.net/elec/movies/

/mvhff

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000