HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Plywoodfrågor!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Beat Posted - 2011/12/02 : 17:37:24
Ni som byggt och bygger med plywood:

Var köpa till vettigt pris?

Postorderköp?

Vilken kvalitet är jag ute efter?
- utseendet spelar mindre roll här - bara material kvaliteten.

Vänligen
Pontus
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2011/12/15 : 12:03:25
Är böjd att hålla med adhoc, fast personligen skulle jag nog bygga alla lådor i minst 24mm. Vad gäller ytklassificering finns det olika sätt att ange dessa.

Ytfanerkvaliteter I(B), II (S) motsvarar standard EN 635 (Plywood - Klassificering enligt ytans beskaffenhet). WISA Birch Premium.

Ytfanerkvaliteter II (S), III (BB), IV (WG) motsvarar standard EN 635
(Plywood - Klassificering enligt ytans beskaffenhet). WISA Birch Stnd.

Som exempel.

Jag tror att det skulle gå att använda även BB om man är beredd på lite extra förarbete (om man ej skall lacka, betsa eller ha dem obehandlade och kan välja skivor själv.

Jag vet inget om standardstorlekar, men de flesta storlekar jag ser angivna är ex. 18x2440x1200mm.

Bygghemma.se har björkplyfa i B/BB kvalitet för ca 1030:- för en 18mm och eventuell frakt.
scorpion Posted - 2011/12/09 : 12:57:41
Jag har hittat de här: http://www.audioequipment.se/ . Har inte handlat av dem men du har dom på hemmaplan i Skåne.

/Erling
Beat Posted - 2011/12/06 : 16:24:10
Grymt!

Tackar!
adhoc Posted - 2011/12/06 : 14:53:10
B-kvalitet, 18 mm björkplywood med 13 skikt duger utmärkt för högtalarbyggen. Om du behöver mindre bitar än standardstorleken 1524x1524 mm är det nog inte så lätt att hitta annat än på lokalt snickeri. Annars, företag utanför bygghandeln som alltid har den kvalite´n själva är tex dom som tillverkar stansverktyg för kartong (stållinjestansverktyg). Till dig som företagare kan du ju fråga efter bitar tillskurna mot ritning, ofta görs det med laser numera, tolerans ca 1/10 mm. I Skåne finns tex Emballageform och Stållinjestans.

Beat Posted - 2011/12/06 : 10:49:32
Snygga!

Tror att det där går att ordna med lite kreativ användning av handöverfräs med skenstyrning.

Jag tänker närmst på täthet och antal skikt när det gäller kvalitéten.
more10 Posted - 2011/12/05 : 15:24:16
Lite inspriation : Some photos of my 4345 clones

Jag blev imponerad av fräsningen av sammanfogning av sidor och lock/botten. Tyvärr måste man väl ha snickerimaskiner för det.

Om du hittar möbelplywood kanske det inte behövs faneras. Det finns plywood med finlagret i ädlare trä än björk.
Beat Posted - 2011/12/03 : 12:12:01
Hej!

Tack för svar!

Jag bor i Kristianstad - Skånes hjärta!

Jag letade lite och hittade ceos.se - där finns olika kvalitéter men inget som benämns som möbelkvalité. C/C är den bästa.

Skulle detta fungera? Fungerar bra granplywood? Jag vill ändå försöka fanera.

Har enskild firma så jag antar att jag kan fuska till mig vettigare pris om jag frågar på rätt sätt.

/Pontus
soundbrigade Posted - 2011/12/03 : 11:03:00
Du ska definitivt ha möbelkvalitet och då givetvis björkplyfa. Vi kör billig emballageplywood på jobbet och den är gjord i tjocka lager (barrträ - gran eller furu). Den är för det första inte snygg och för det andra alldeles för mjuk.
Tomas J Posted - 2011/12/02 : 19:23:55
var i landet bor du?

Det finns många stora byggvaruhus som tillhandahåller plywood av olika kvalitet.

K-rauta, bauhaus, beijer bygg, hornbach m.m.

Jag har bra erfarenhet av beijer, men det beror nog på personalen på det varuhuset i uppsala. det är nog olika ifrån butik till butik.
fixarstig Posted - 2011/12/02 : 19:06:04
Ska du bygga smått är det en god ide`att kolla restbitar på byggvaruhusen. Finns alltid ett gäng skivbitar att välja på. Är det jysta killar där hjälper de dig att såga till. Annars är det hela skivor som gäller för minsta kvadratmeterpris. Många sågar upp för en mindre summa per snitt. Bara att kolla runt K-plywood är bra kvalitet!

http://www.woody.se/Butiker/kristianstad/Woody-service/Sag-och-hyvleriservice/

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000