T O P I C R E V I E W |
martinsson |
Posted - 2011/11/21 : 20:34:15 Jo det har liksom blivit så, från stora horn och höga känsligheter med kW steg till små söta bredbandare, jag har tom. sneglat miniförsärkare a'la pro-ject, så jag inser nu att där finns en trend i mitt (hifi)liv.
Från det att resan började med 2st 218 lådor och 4st 15"1" toppar och stegvagn via små tappade horn till ännu mindre bredbandare, min bil är pytteliten (och därtill rejält ful), jag själv är inte mer än 1,72 (utelämnar estetiska egenskaper), jag börjar ana ett mönster...
Vad jag än ertappas med i denna våran gemensamma hobby så verkar det som att jag ägnar litenheten en tanke, kanske är det för att få mig själv att framstå som inte fullt så kort, vad vet jag, men trenden är tydlig.
Så kom det sig inte bättre än att jag i ett ögonblick av glasklar men troligtvis omedveten självkänsla råkade beställa mig ett par små söta bredbandare döpta till fostex FX120, som jag i skrivande stund njuter av tillsammans med ett löjligt litet tappat horn, och känner att det faktiskt funkar rätt bra.
Mina fostexar ska få ett bättre hem än de 15x15c15cm små kuber de nu bor i, så småning om, i väntan på inspiration så lyckades jag i ännu ett tilstånd av kristallklar (fast ändå omedveten) självkändedom fastna för ett par ännu mindre bredbandare, nämligen dessa :
http://www.daytonaudio.com/index.php/loudspeaker-components/loudspeaker-drivers-by-type/full-range/nd90-8-3-1-2-aluminum-cone-full-range-driver-8-ohm.html
Frågan är inte vart jag är på väg med mitt (hifi)liv, frågan är hur det komemr sluta, men just nu är den viktigaste frågan, vart köper jag dessa utan att behöva lägga en transatlantisk beställning ?
Detta och eventuella tips på vad man kan ta sig för i minimalismens tecken (map. storlek) om man trivs bra i detta filterlösa paradis mottages tacksamt. |
14 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
martinsson |
Posted - 2011/11/27 : 11:51:22 Attans, jag tar detta lite som att jag får glömma de där daytonelementen, kasnke lika bra det, jag spontanköpte mig ett par oerhört söta små 2" bredbandare från TB istället, undrar vad ett par sådana här kan åstadkomma :)
http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w2-803sm.htm
i ett par slutna lådor med yttermåtten 68x68x100 (mm) :) nej vi får se vad det blir av det, funkar de hyffsta så beställer jag nog 3st till för microsateliter till hembion tilsammans med THAM6. |
Beat |
Posted - 2011/11/24 : 08:56:42 Jag vet inte exakt vad du är ute efter men jag har ett par olika hemma på prov. Däribland två st italienska PA tillverkare. Jag har medvetet satsat på maximalt 3,5 tum då jag tycker att diskanten blir "underlig", i brist på bättre ord, med större koner.
Än så länge tycker jag att Faitals lilla 3FE20 är den bästa. Dessutom tål den lite pulver om man skulle vilja EQ:a.
Har inte fått tag i den lilla Fostex-bredbandaren, FF85-WK än, men den ska vara väldigt bra.
Audio Nirvana i US har också en 3" som verkar spännande.
edit - det kanske inte alls var menat till line-arrays - sorry för utlägget!
Och när du sen tittar på att bygga ditt linearray så glöm inte att du behöver minst 70% av rummets höjd för att få önskad spridningseffekt i rummet.
Och ta inte så hårt på "lobing" - jag har lite info om och när du är sugen på att läsa lite mer om hemma arrays. |
fixarstig |
Posted - 2011/11/24 : 08:04:26 Hade lite för bråttom, glömde klistra in
http://spectrumaudio.de/ |
martinsson |
Posted - 2011/11/23 : 22:31:02 Har du en länk till den tyska siten fixarstig ? :)
|
fixarstig |
Posted - 2011/11/23 : 21:55:48 Den här tyska sajten har bra sortiment och var bra att handla från när jag köpte mina TB W8-1772. |
BuffaloBengt |
Posted - 2011/11/22 : 15:26:49 Jag har Jordan JXr6 HD 4 st per sido kanal passivt utan delningsilter dom får rulla av själv tidigare hade jag 4 st subbar med Seas Prestige H1208 L22RN4X/P 1 i varje BR låda. Nu har jag kört utan basstöd några veckor skall på sikt bygga andra lådor med Seas elementen ev MLTL. Har färdigställt 2 dipolsubbar med en enkel 18" i varje hoppas bli klar till helgen.
Det enda negativa jag känner med Jordan JXr6 HD är väl priset lite väl dyra kanske. Tog ganska lång tid att spela in dom också eller så blev man tillvand :-)
Tycker att det funkar på all sorts musik som jag lyssnar på både enkel och komplexare saker har aldrig lyckats spela för högt för Jordan JXr6 HD elementen oavsett om jag kör passivt eller aktivt.
Det enda jag önskar mig är att dom kunde spela lite lägre ex ner mot 80Hz så man kunde dela basen där. Men man får kanske vara nöjd med 120Hz-30 000Hz |
Bardis |
Posted - 2011/11/22 : 13:35:59 Finns ju vintage bredbandare som Coral Isophon och SABA greencones. Använder själv Coral Beta 8 och är otroligt nöjd. |
more10 |
Posted - 2011/11/22 : 12:37:11 Jag har Jordan xj92s i sidokanalerna och en 100 liter BR sub (numera med ett LAB 500 steg). Det låter bra med enklare akustisk musik, bra stereobild. Inte lika bra med hårdrock. När jag prövade med små LeCleach-horn så gick det att spela hårdrock med behållning också, men stereobilden blev sämre. Mätningarna jag gjorde visade på rejält lägre distorsion med trattar.
Jordan är ju lite dyrare än TB, finns hos HiFiKit. |
martinsson |
Posted - 2011/11/22 : 07:08:21 Tackar för tipsen, jag har förstått att TB är voäldans populära, och de ser ju tokfina ut i graferna, har tidigare sneglat på peerlessen men känt att området 10k och över har lite skönhetsfläckar, men hur mkt av detta man hör i verkligheten ska jag låta vara osagt.
Att vänta någon månad på leveransen känns ju sådär, finns det verkligen ingen som säljer dem på våran sida atlanten ? |
fixarstig |
Posted - 2011/11/21 : 23:26:52 Du får kanske vänta nån månad på de leveranserna |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/21 : 22:38:18 Skippa den där peerless'en, kika på dessa istället: http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8008 http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8019
ser inte stygga ut över 10k. |
BuffaloBengt |
Posted - 2011/11/21 : 21:12:59 16 st per sida 4200kr x 2 inte allt för dyrt undrar bara hur dom låter dom ser lite stygga ut över 10000Hz http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2249&link=datasheets\peerless\830986.pdf |
BuffaloBengt |
Posted - 2011/11/21 : 20:50:05 Jag har kört med bredbandare ett längre tag tycker det funkar bra jag lyssnar både med bas stöd och utan det är problemfritt bara plugga in i stärkaren inget delningsfilter behöver dom hellre. Till basstödet använder jag en driverack 260 händer att jag kör bredbandarna aktivt om jag vet att det skall spelas tok högt men annars så kör jag passivt utan delningsfilter med en liten kompensering p.g.a placeringen på vägg lyssnades offaxis. Dom ska snart få nya kabbinet för att lyssna framifån. Vad jag skulle vila är att utöka till 9 eller 16 st men det kommer nog inte att ske finns annat att lägga pengarna på. |
fixarstig |
Posted - 2011/11/21 : 20:46:45 Ville bara tipsa om denna lilla suveräna sak:
http://www.europe-audio.com/document.asp?document_id=2249&link=datasheets\peerless\830986.pdf Fick just se att HIFIKit säljer den för 265:- |