HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Marantz CD-50

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
mayday Posted - 2011/11/21 : 14:45:25
Har en CD-50 samt en CD-60 på ingång.

CD-50 tar inte vissa skivor, trött laser?

Var hittar man en mekanik? CDM4/9 Composite.

Vad kan det kosta att lämna in o bara byta laser? Går det att göra själv? Svårighetsgrad?
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2011/11/25 : 21:35:05
Tackar för förklaringen :)
Mindes att det var något "fel" som minskade med den kopplingen.

Lovan Posted - 2011/11/25 : 21:17:57
Tda1543 kopplingen är väldigt annorlunda. Dels använder man de oftast utan utgångssteg(fler chip ger högre möjlig ström) och sen är tda1543 så dåliga distorsionsmässigt att med flera parallellkopplade jämnar man ut distorsionen.
mayday Posted - 2011/11/25 : 15:19:16
quote:
Varför skulle du vilja parallellkoppla tda1541?

Erkänner att jag är snäppet under novis på digitala kretsar, min tanke var att folk tycks ha framgång med att parallellkoppla TDA1543, och att det kanske var överförbart på TDA1541
Lovan Posted - 2011/11/25 : 11:52:23
Varför skulle du vilja parallellkoppla tda1541?
mayday Posted - 2011/11/22 : 11:31:44
Är det överhuvudtaget möjligt att löda på en eller fler TDA1541 parallellt på det befintliga chippet?
mayday Posted - 2011/11/22 : 11:12:48
Kikat runt lite och de vanliga orsakerna verkar vara skitig laser, kullagret till svingarmen och slitna(torra) drivremmar.

Bara att kolla dessa saker först innan man ger sig på laserbyte =)
Bubbel Posted - 2011/11/21 : 23:28:42
Även om jag gillar skivspelare mer än något annat så har jag lärt mig att alla som sysslar med cdspelare tar i som f-n när en spelare inte läser in en skiva. Jag fick en spelare av en kompis som inte läste något "lasern är död" var snacket efter lyft av locket rengöring och annat så satte jag in en skiva och justerade focus tills den gick igång efter lite fix så läser dan alla sorters skivor.

Du kan i princip sätta dit vilken CDM modell så länge det är en med radialläsare Philips har gjort det enkelt för oss inte som japsen en massa modeller som de har vräkt ut.

Anders
mayday Posted - 2011/11/21 : 21:02:50
quote:
Antar att du redan gjort rent läshuvudet

Njae, har ju inte fått hem den ännu
fixarstig Posted - 2011/11/21 : 20:50:06
Antar att du redan gjort rent läshuvudet
mayday Posted - 2011/11/21 : 20:16:03
Justera lasern? Antar att det står i servicemanulen hur man gör samt vilken ny laser som passar om ett byte är nödvändigt.
Bubbel Posted - 2011/11/21 : 19:42:15
Det är enkelt att byta laser det är bara att lossa ett par kablar och ett par skruvar så är den väck jag har köpt på mig ett par Philips på loppisar för småpengar (20:- st) som har blivit reservdelsmaskiner.

Jag har aldrig varit med om att mekaniken i en CDM4 har slutat att fungera det är nog snarare att den behöver justera focus, om en CDM4 lägger av är det laserdioden som har förbrukats

Anders
mayday Posted - 2011/11/21 : 17:49:30
quote:
Skall du modda den bör du skaffa en servicemanual från någon manualsajt. Där i bör du kunna skaffa dig en uppfattning om vad jobbet med laserbyte innebär osv. Borde inte vara jättesvårt att fixa själv - om du hittar en passande laser.

Visst kan lasern vara trött, men alldeles för många lasrar byts ut på grund av andra fel i mekaniken. Något som ofta omedvetet ordnas av bara farten när man är inne och servrar lasermodulen. Tex. rengöring/smörjning och trimning.

Japp, har tankat ner en Service manual

Skall naturligvis testa att serva mekaniken först, ev byta remmar och eventuella andra slitdelar.

Någon som kan tipsa om var såna saker kan införskaffas?
rannagarden Posted - 2011/11/21 : 17:00:44
OK. Skall du modda den bör du skaffa en servicemanual från någon manualsajt. Där i bör du kunna skaffa dig en uppfattning om vad jobbet med laserbyte innebär osv. Borde inte vara jättesvårt att fixa själv - om du hittar en passande laser.

Visst kan lasern vara trött, men alldeles för många lasrar byts ut på grund av andra fel i mekaniken. Något som ofta omedvetet ordnas av bara farten när man är inne och servrar lasermodulen. Tex. rengöring/smörjning och trimning.
mayday Posted - 2011/11/21 : 15:43:27
Har inte fått hem den ännu.
rannagarden Posted - 2011/11/21 : 15:36:11
Har du lyft locket och kollat så all mekanik funkar som den skall? Inga slirande remmar eller kugghjul?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000