HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vikten av kvalite på motstånd??

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
coldcut Posted - 2011/11/14 : 20:29:53
Medans limmet torkar på mina Lowther, har jag (nästan) bestämt mig för att testa ett av Tubelabs rörkonstruktioner. Korten beställs från hans hemsida, medans komponenter inhandlas i EU.

Men, vilken djungel komponentväljandet visat sig vara! Motstånd i massor, det ena med det mera exotiska namnet än det andra. Duelund är återigen värst, vars cigarill liknande skapelse kostar mer än 300kr/st!! Jag behöver bara 25 st..

Så frågan är, spelar det någon roll om man köper ex. ett masstillverkat mostånd för 2 kr, eller ett kiwame för 10kr?

Blir ev. skillnader märkbara vid högre effekttålighet, ex. 5w?

Mvh john
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2011/11/19 : 14:20:41
Det är ju möjligt det diffunderar.

Modden kanske funkar utan att äppna elyten? Bivax har förmodligen en vibrationdämpande effekt.
soundbrigade Posted - 2011/11/19 : 13:10:43
Snubben har ju noll koll när han öppnat kondingen och gjort det möjligt för elektrolyten att diffundera ut och därmed förändra alla värden som finns att förändra, till det sämre.
Bardis Posted - 2011/11/19 : 11:02:25
quote:
Jag tror han har försämrat kondensatorn istället. <DJUP SUCK>

Har du provat? Annars är det svårt att uttala sig.
soundbrigade Posted - 2011/11/19 : 09:50:37
Fantastiskt!!! hantera giftiga och synnerligen harmfulla ämnen med bara händerna!!!! Idiot, säger jag bara. Jag tror han har försämrat kondensatorn istället. <DJUP SUCK>
Bardis Posted - 2011/11/18 : 19:51:49
Fler articklar från DHT Rob:

Motstånd: http://www.dhtrob.com/projecten/dhz_weerstand_en.shtml

Ombyggd konding:http://www.dhtrob.com/projecten/elna1_en.shtml
Kondingtricket använder även Yamamoto.
soundbrigade Posted - 2011/11/18 : 19:01:00
Glöm att göra kondingar själv - det blir bara inte bra eftersom du inte har koll på vare sig ingående material eller tillverkningsprocessen.
Bernt Jansson Posted - 2011/11/16 : 19:48:49
Finns en del diy-artiklar här också: http://www.steenduelund.dk
Bland annat beskrivning av diy-kablar.

Inga kondingar dock vad jag kan se.
coldcut Posted - 2011/11/16 : 11:44:39
Intressant! Om du hittar igen ev. diy-kondensatot artiklar, får du gärna posta.

När det gäller motstånd är det väl bara att gå igenom skräplådorna i förrådet, mäta på diverse obskyra material man hittar och sedan göra ett enkelt delningsfilter och jämföra..
Bubbel Posted - 2011/11/16 : 10:34:30
Lite om Steen Duelund som gick bort för några år sedan var nog en av de mest drivna DIY'arna som fanns han vildade aldrig i jakten på det "perfekta" ljudet. Allt han tillverkade skulle andra kunna tillverka med enkla medel och använda även om det såg avancerat ut ta t.ex de stackbara kondensatorerna som är till högtalarfilter även de går att tillverka själv det tar lite tid men det går någonstans har jag receptet.

Själv har jag träffat Steen en gång och då talade vi kablar då jag var inte i min kabelperiod, det var väldigt intressant kan jag säga.

Att Duelund prylarna kostar förstår jag det är ett vinstdrivande företag som har rättigheter till produkterna men det är allt för dyrt för gemene man.

Anders
Snutten Posted - 2011/11/16 : 09:42:16
Jag har inget emot Duelund i sig, men jag tycker att den spolen är så pass kostsam att det är svårt att försvara den i hifisammanhang. De har ju bra komponeneter enligt tester som är mer överkomliga i pris. Åter till ämnet om motstånd...
Bernt Jansson Posted - 2011/11/16 : 08:19:09
Aha, trodde du hade anknytning till trådämnet...
Snutten Posted - 2011/11/16 : 01:10:15
Nja, jag menade troligen spolen för 90000kr.
Bernt Jansson Posted - 2011/11/15 : 23:41:12
Vad man ska använda motstånd till?!? Ja du...
Snutten Posted - 2011/11/15 : 20:34:38
Jag bara undrar, vad ska man använda de till? Ingen vettig människa kommer använda dessa i hifi-utrustning, så...
coldcut Posted - 2011/11/15 : 14:37:00
Måste bara sätta punkt för Duelunds galenskaper när det gäller prissättning. Tror jag hittat det värsta nu:

3 mH spole med silvertråd: http://www.hificollective.co.uk/catalog/-c-61_174_341.html

Pris: 8255 pund.. = 90.000kr/st.

Edit: Står på hemsida att de har 100st i lager. Måste antingen vara ett skrivfel, eller så söger det vilket inköpspris de har...

coldcut Posted - 2011/11/15 : 14:22:53
Fler ställen:

http://www.mattonbutiken.se/index/product/id/526100/Caran_Dache_Grafitstift_3mm_6B_6-pack.html
coldcut Posted - 2011/11/15 : 14:20:24
Typ detta.. http://www.lilon.se/grafitstift-12fp-p-1226.html

Duelund verkar dock varit framme redan, slut på lagret står det..
coldcut Posted - 2011/11/15 : 14:16:28
Finns det inte lite tjockare stift till stiftpennor man kan köpa löst? Då slipper man ju "eldnings" momentet..
DahlbergAudio Posted - 2011/11/15 : 14:14:16
Mätte just 10ohm på en vanlig gul "skolpenna"
Bernt Jansson Posted - 2011/11/15 : 13:34:26
Hmm, intressant det där med Duelundklonerna. Enligt mätningarna på troelsgravesen så minskar
resistansen med högre temp. För att släcka ut talspolens termiska kompression så krävs det ju
då att det sitter grafit i serie. Motståndet mot jord i en L-pad bör ju då vara av en annan sort.

Kul experiment, man kanske skulle testa, ta fram grillen...
coldcut Posted - 2011/11/15 : 12:36:38
http://www.hificollective.co.uk/catalog/index.php

Verkar vara de som ligger närmast till hands. Ingen aning om priserna är bra dock.
/John
Stajo Posted - 2011/11/15 : 12:08:19
Hej

Jag försökte kolla snabbt på Elfa om jag kunde avgöra vilka motstånd som var låginduktiva och vilka som inte var det. Men jag kan inte säga att jag nådde någon större framgång genom att läsa diverse datablad.

Det känns konstigt att det inte finns vanliga axiella standardresistorer med låg induktans. Är det verkligen så? Dessutom används olika benämningar överallt, Metalloxidskiktmotstånd, Kolmassa med mera. Jag googlade lite men hittade inget vidare matnyttigt. Om det är någon som vet några bra guider som reder ut begreppen så posta gärna här.

Även förslag på fabrikat etc som finns i vanlig handel vore bra. Exempelvis passande för olika saker såsom gatestoppers, anod- och filtermotstånd med hög spänningstålighet mm.

mvh
Staffan
pix Posted - 2011/11/15 : 09:54:57
Värt att tänka på,

Skilj på induktiva och icke induktiva motstånd
Vissa positioner, som har till uppgift att dämpa ringningar och oscilleringar kräver icke induktiva motstånd (framför allt gatestoppers och likn.)

Icke-induktiva motstånd är framför allt motstånd som inte inngåller järn, T,ex Holco Cu-motstånd) eller kolmassa
Ytmonterade sk "SMA"-resistorer saknar ju anslutningsben och är nästan alltid extremt låginduktiva, och passar perfekt att löda direkt mot galler-pinnen på rörhållaren som gatestoppers

Kolmassa uppskattas av många, men dras med högt brus, vilket gör att de bör undvikas långt ner i förstärkarkedjan.
Jag skulle t,ex ej montera kolmassa på gallret (gatestopper) i ett MC-steg, dock brukar detta inte vara ett problem i t.ex ett slutsteg, dvs längre upp i förstärkarkedjan

Gamla kolmassa resistorer är även kända för att suga åt sig fukt, vilket påverkar toleransen och brus
Googla så hittar du info hur man kan "torka" dessa i ugn vid ca 100 grader någon timme, för att sedan lacka (täta) dem med klarlack

I positioner där brus kan vara ett problem (långt ner i förstärkarkedjan) bör man veta om att ett kallt motstånd brusar mindre än ett varmt. Så under dimensionera inte effekttåligheten, och tillse god luftväxling.

Som sagt, brus kan vara kännsligt i vissa positioner, men kan nog bortses från i andra

Mvh
/Pix

[Edit]
Stavfel
Bubbel Posted - 2011/11/15 : 08:09:38
När Steen Duelund levde så provade han allt tänkbart det skulle inte förvåna mig alls om han använde grafitstiften från pennor för att göra sina egna motstånd, han var en tvättäkta klurig gubbe som gick sina egna vägar. Jag kommer att tillverka fler till mitt nästa filterbygge men det tar nog en stund till sen är det rätt kaxigt att skryta att man gör sina egna grafitmotstånd.

Anders
maal Posted - 2011/11/15 : 07:07:22
Mer läsning:
http://www.diyaudio.com/forums/parts/6760-resistor-comparison-test-tantalum.html

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000