T O P I C R E V I E W |
JohnA |
Posted - 2011/11/14 : 10:16:46 Jag hatar att åka buss då det gör mig åksjuk. När jag väl åker kollektivt vill jag drömma mig bort till skön musik men en plastig MP3-spelare är ju inte det bästa för känslan. Morgontimmarnas lidande till sprucken bas och sch-ljud i diskanten tillsammans med drömmande trötthet odlade fram en vacker vision:
Tänk om jag skulle ta och bygga mig en liten bärbar rörförstärkare! Med dagens priser på flash-minne är det heller inga problem att ta med sig ett par favoritskivor i råformat. En AVR-processor skulle kunna läsa minneskorten och mata rådata till en A/D-omvandlare av bra kvalitet.
Jag är övertygad om att det går att bygga bättre hörlursljud med halvledare men att använda rör så långt det bara går i konstruktionen vore en trevlig utmaning och dessutom en snygg gimmick att skryta med på bussen och tunnelbanan. Jag tänker mig en liten plåtlåda i storlek och form som en After Eight-ask med rör och kontroller ovanpå. Höga gavlar och grovtrådigt galler som skyddar rören, axelrem av läder. Blankpolerat runt om utom skyddsgaller och plåten med rörsocklar, pilrattar och någon slags steampunk-display som ska vara svart. Nixierör som visar låtnummer och ett litet runt vridspoleinstrument vore snygga gimmicks.
Batterirör (K- eller D-) med direktuppvärmda katoder är förstås lämpligt att utgå ifrån. Då det ska vara kompakt och rörglödens effekt har stor betydelse antar jag att single-end är försvarbart eftersom jag ändå vill köra slutsteget i klass A. Det känns helt ok att driva rören från switchad strömförsörjning, både glöd- och anodspänning. En AVR-processor innehåller bl.a. PWM-styrning som blir perfekt till detta.
Men hur ska då förstärkaren byggas upp? Utgångstrafo antar jag blir svårt att hitta av bra kvalitet i så små dimensioner. Katodföljare/OTL kanske blir bra? En drossel mellan katod och jord och en DC-avskiljande kondensator på hörlursutgången. Jag har två vackra KL4 (2v glöd, brunnsockel, PAmax1W) som vore trevliga att använda, annars är kanske DL91 eller DL96 bland de mer standardmässiga batterirören. Sedan har jag nog några DF9x-rör som skulle kunna driva slutrören.
Självklart blir det en ganska klumpig och tung sak jämfört med en MP3-spelare, men som Farbror Barbro sade så finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Sannolikt kommer jag inte lägga min knappa tid på att faktiskt bygga denna manick men det är ju ändå trevligt att fantisera om vad som faktiskt är realistiskt och vad som skulle kunna bli bäst efter de givna kriterierna.
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2011/11/29 : 21:05:54 Gamla direktupphettade rör känns (för mig) inte helt självklara i bärbar, batteridriven utrustning. Ömtåliga och med udda glödspänningar. Letar du bland lite modernare rör borde det inte vara några problem att hitta billiga, lättåtkomliga rör som du kan glödmata direkt från en 6 eller 12V blyacc och dessutom klarar sig med vettigare transformatorimpedanser än 19kohm. |
JohnA |
Posted - 2011/11/29 : 19:03:50 Känner mig ringrostig i rörvärlden efter några års avhållsamhet. Är det någon som vill kommentera databladet till KL4? http://tubedata.tubes.se/sheets/046/k/KL4.pdf
Single-end blir en självklarhet eftersom jag bara har tre stycken KL4. Rekommenderat Ra på 19K känns inte helt kul men hörlurar brukar å andra sidan ha högre impedans än högtalare så det kanske jämnar ut sig? Förutsatt att ingen dömer ut KL4 fullständigt i alla sammanhang återstår att fundera på pentodkopplat ultralinjärt eller triodkopplat med trafo eller kanske OTL? Jag jagar inte high-end HiFi, det handlar mest om envisheten och skrytfaktorn i att ha rör. Sedan vill jag förstås att det ändå ska låta ganska hyfsat.
Någon som har förslag på en DAC som passar bra för batteridrift? Inte heller här behöver det vara super-HiFi, bara det slår MP3:or med några hästlängder så är jag nöjd! :) Tanken är att låta en AVR/ATmega enchipsdator mata DAC:en med rådata från ett flash-kort men även driva switch-convertrar för B+ och rörglöd.
Om det sedan blir något av projektet på riktigt återstår att se... |
JohnA |
Posted - 2011/11/25 : 16:54:05 För att ligga på topp får man förstås vara beredd att betala i någon form. Om strömförbrukningen kräver rejäl packe med "lejonbatterier" får det bli så. Men att välja "batterirör" med direktupphettade katoder torde i alla fall vara ganska förnuftigt. Att sedan PP i klass B eller "sval" AB generellt är effektivare än single-end är ingen ursäkt att välja det förra. Dessutom kanske inte skillnaden blir så stor i totala effektbehovet när glödströmmen vägs in.
De två KL4:orna jag har liggandes har dessutom legat i 25 år bland min bråte och ropat på mig att jag ska ta fram dem och leka med dem. Triodkopplade eller ultralinjärt kanske de kan låta acceptabelt ihop med lämplig utgångstrafo (vilken nu det skulle kunna vara). Hemmalindat? |
coldcut |
Posted - 2011/11/16 : 17:08:55 Det här kitet är det enda batteridrivna rörbygget jag sett: http://www.makershed.com/product_p/mkgk12.htm
Frekvensgången är väl inte fullrange direkt, vet ej heller om effekten räcker. Kanske går att modda?
Fråga: Eftersom utgångstrafo i mångt och mycket styr frekvensomfång och effekt, hur konstruera ngt batteridrivet med ok resultat?
Edit: Utveckling på fråga, vad är troligt minsta spänning och ström som krävs för 20hz-20khz? |
soundbrigade |
Posted - 2011/11/14 : 22:54:13 Många direktupphettade batterirör är gräsligt mikrofåniga. På DIYAudioTubeforum hyllar man någon (skräpig) byggsats från Australien med rör som går på 9V. Jag har testat - HUUUUUU! |