T O P I C R E V I E W |
imaster |
Posted - 2011/11/02 : 15:42:36 Hallå där!
Eftersom jag blir så fruktansvärt rastlös när jag inte har nåt hands-on-jobb letar jag med ljus och lykta efter nya projekt att genomföra (eller ja, påbörja iallafall ) och nu har jag blivit sugen på att bygga en rörförstärkare.
Jag har läst en del på nätet men jag hittar ingen riktigt bra guide för hur jag ska gå tillväga eller hur komponenterna i stärkaren påverkar ljud, effekt och, ja, varandra.
Så nu är jag lite nyfiken, har ni några guider, tips, böcker och annat jag bör läsa och känna till innan jag börjar? Jag har grundläggande förståelse i elektronik men skulle nog behöva lite uppfräschning på området; hur man ska räkna, koppla och mäta t.ex.. Metallarbete och lödning är jag rätt haj på dock.
Mitt långsiktiga mål är att bygga en egen basförstärkare med en effektleverans på runt 300 W i 8 ohm (motsvarande Ampeg SVT ungefär) men just nu vill jag bygga en liten hifistärkare. Jag vill gärna att den ska vara mycket enkel, så få komponenter som möjligt och så lite komponenter i signalkedjan som möjligt. Den får gärna leverera över 10 W i 8 ohm per kanal.
Tipsa gärna om förstärkare som ni eller andra har byggt som skulle passa in på mina krav - gärna med elscheman, komponentlistor och uträkningar om så finnes. :) |
14 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
imaster |
Posted - 2011/11/04 : 10:48:55 quote: Här är ju en "speciell" variant om man gillar det
Riktigt tuff! Är det din?
quote: Man ska ju komma åt också. Då är topplåt med ram under suveränt, bottenplåt monteras den dagen man är nöjd med ljudet.
Absolut är det en mycket praktisk lösning och som jag personligen uppskattar utseendemässigt också. Dock finns det andra i familjen som inte gör det... Däremot är ju hon kompetent inom designområdet så därför tror jag att vi kan komma överens och enligt nuvarande skisser kan vi nog bygga nåt riktigt snyggt också.
Den stora frågan är ju däremot vad man bör fokusera på. Den enda rörförstärkaren jag provat med mina högtalare (som ändå säkerligen kommer vara bytta när stärkaren är klar) är lindvalls gamla Audion Sterling och det funkade riktigt bra. Så jag vill nog inte gå ner i effekt mot den (~12WPC) och eftersom det verkar vara enklast att bygga single ended kanske det är svårt att gå upp i effekt mot den också.
Vad är bäst att köra i nätdelen? Likriktarrör eller en solid state-variant? |
fixarstig |
Posted - 2011/11/03 : 16:19:15 Du har PM. |
lindvall |
Posted - 2011/11/03 : 15:30:36 imaster: Jag har en hifikompis som är rätt duktig vad gäller det tekniska när det kommer till rör. Tror inte han har något emot att du pratar lite med honom. Bor i vår stad, så det är väldigt praktiskt. |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/11/03 : 08:30:19 Man ska ju komma åt också. Då är topplåt med ram under suveränt, bottenplåt monteras den dagen man är nöjd med ljudet.
En variant är att ha en låda med en övre och en nedre avdelning med en monterings/skärmplåt i mitten. Nätdel nere och audio uppe, sedan öppnar man valfri avdelning vid behov. |
pix |
Posted - 2011/11/03 : 07:20:12 Här är ju en "speciell" variant om man gillar det
Mvh /Pix
|
Fuling |
Posted - 2011/11/03 : 00:17:25 quote: Finns det nån anledning till att man inte bygger t.ex. i en kub och placerar komponenterna mer tredimensionellt?
Det gör man som man vill, det är nog mest estetiska och i viss mån praktiska normer som säger att man ska montera allt på en plåt med en träram runt. Jag har själv brutit mot det i ett bygge där trafona sittr ovanpå lådan, drosslarna sticker ut på sidan och rören pekar ut från fronten. |
imaster |
Posted - 2011/11/02 : 23:59:57 En annan sak som slog mig precis... De flesta rörstärkare man ser är ju byggda på nån form av avlång låda. Finns det nån anledning till att man inte bygger t.ex. i en kub och placerar komponenterna mer tredimensionellt? |
fixarstig |
Posted - 2011/11/02 : 21:26:25 Du har PM. |
imaster |
Posted - 2011/11/02 : 21:10:39 quote: Jag har "Building Valve Amplifiers" av Morgan Jones. Många bra tips i den. Intresserad?
Mycket! Hur mycket vill du ha för den?
quote: Kolla http://www.diytube.com/phpBB2/viewforum.php?f=19&sid=9409e9a980a16d501693518b2a457a64!! Deras Clementine är ett enkelt bygge med standardkomponenter och kan byggas med 1626 eller 6L6. Trafarna får du från Edcor för en billig peng.
Har den sidan uppe i en flik och har kollat på de grejerna, problemet är att jag tycker det blir lite lite effekt ut och jag vet inte rikigt hur jag åtgärdar det. Därför ska jag läsa lite också.
quote: Jean Hiragas bok "Rörförstärkare" (på svenska) är också klart läsvärd. Inte riktigt lika inriktad på byggen med rör som man kan få tag på i nuläget men ändå intressant och inspirerande.
Tackar! Ska också kikas på. |
Fuling |
Posted - 2011/11/02 : 18:31:40 Jean Hiragas bok "Rörförstärkare" (på svenska) är också klart läsvärd. Inte riktigt lika inriktad på byggen med rör som man kan få tag på i nuläget men ändå intressant och inspirerande. |
soundbrigade |
Posted - 2011/11/02 : 18:31:34 Kolla http://www.diytube.com/phpBB2/viewforum.php?f=19&sid=9409e9a980a16d501693518b2a457a64!! Deras Clementine är ett enkelt bygge med standardkomponenter och kan byggas med 1626 eller 6L6. Trafarna får du från Edcor för en billig peng. |
fixarstig |
Posted - 2011/11/02 : 18:27:21 Jag har "Building Valve Amplifiers" av Morgan Jones. Många bra tips i den. Intresserad? |
imaster |
Posted - 2011/11/02 : 18:21:09 quote: Hej imaster Jag skulle börja med att köpa Morgan Jones första bok "Valve amplifier". Om du läst denna (engelsk text) så har du undanröjt 90% av alla frågor. Av de rörböcker jag läst är denna outstanding
När det gäller rörsteg så skulle jag nog rekomendera att börja med att renovera ett par Quad II monoblock (ca 15W/ch), ett Dynaco sca-35 (17W/ch) eller liknande. De har mycket bra utgångstransfomatorer, vilket ofta gör detta till ett billigare alternativ än att bygga från scratch.
Du slipper dessutom den svåra biten att få till mekaniken snyggt, vilket ofta är svårare än den elektriska konstruktionen.
Du kommer garanterat bli nöjd med ljudet från dessa och du får igen pengarna när du vill sätta tänderna i nästa diy-projekt.
Mvh /Pix
Det verkar vara en mycket bra bok, den får jag nog ta och beställa direkt!
Jag vet inte riktigt var jag ska leta efter Quad II:orna eller Dynaco:n men de jag har hittat (Quad, på eBay) är lite för dyra för att skulle ha riktigt råd att köpa i det närmaste.
Min plan var snarare att köpa komponenter i omgångar och låta det ta den tid det tar, både ekonomisk och, ja, tidsmässigt. Just den mekaniska designen är ändå en av de bitar som jag också vill göra - dels för att jag tycker det är roligt och dels för att frugan vill ha ett finger med i spelet (eftersom om jag hade gjort det själv hade det troligen blivit alldeles för steampunkigt för att jag skulle få ha det framme...). |
pix |
Posted - 2011/11/02 : 16:24:58 Hej imaster Jag skulle börja med att köpa Morgan Jones första bok "Valve amplifier". Om du läst denna (engelsk text) så har du undanröjt 90% av alla frågor. Av de rörböcker jag läst är denna outstanding
När det gäller rörsteg så skulle jag nog rekomendera att börja med att renovera ett par Quad II monoblock (ca 15W/ch), ett Dynaco sca-35 (17W/ch) eller liknande. De har mycket bra utgångstransfomatorer, vilket ofta gör detta till ett billigare alternativ än att bygga från scratch.
Du slipper dessutom den svåra biten att få till mekaniken snyggt, vilket ofta är svårare än den elektriska konstruktionen.
Du kommer garanterat bli nöjd med ljudet från dessa och du får igen pengarna när du vill sätta tänderna i nästa diy-projekt.
Mvh /Pix
|