HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nostalgibygge till bilen CV Stroker 15

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Amazon Posted - 2011/11/01 : 22:30:26
Har en fabriksny Cerwin-Vega Stroker 15" av den äldre modellen liggandes. Funderar på att stoppa in den i en bil så småningom. Använder för nuvarande en 18" Stroker i ett horn som partyburk till fester osv men den är för stor att ha i bilen.

15" versionen har inte lika bra slaglängd som 18" versionen (23mm peak to peak i stället för 38mm) då den har ett annat magnetsystem men enligt simuleringarna verkar den kunna spela på rätt bra ändå i en väloptimerad låda.

Det verkar som man förlorar ganska mycket känslighet och effekttålighet om man stämmer av för lågt så därför tänkte jag mig något i stil med 80 liters låda och dubbla 4" portar på 38cm vardera, då hamnar man på drygt 36Hz vilket borde fungera bra i en bil? Skulle det kunna vara något tror ni eller har ni andra förslag. Här finns parametrar om någon känner för att simulera. Det är DVC versionen jag har.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Amazon/apstkr15.pdf

Bild på min simulering samt några bilder på elementet för den som är intresserad







10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Amazon Posted - 2011/11/05 : 10:59:22
Ok, tack för era tips. Ska låta det smälta ett tag. Vore kul o ha en låda där man ser framsidan av elementet då det ser ganska speciellt ut (snyggt enligt mig, fult enligt andra). Men o andra sidan så är ju inte 6dB extra fyskam, det motsvarar ju ett element extra.
Circlomanen Posted - 2011/11/04 : 20:09:39
quote:
Hur stor skillnad tror ni att det kommer bli mellan basreflex och horn i realiteten i en bil?

Jag tror det handlar om nånstans mellen 6 och 10 dB inom passbandet.
Andra på forumet tror inte att det blir nån skillnad. Jag vet bara vad jag själv hört, och det är att tappade horn spelar rejält mycket högre och renare än basreflexlådor i alla olika miljöer och situationer jag testat.
Amazon Posted - 2011/11/04 : 10:25:37
Hur stor skillnad tror ni att det kommer bli mellan basreflex och horn i realiteten i en bil?
martinsson Posted - 2011/11/03 : 16:13:36
Jag bugar mig i beundran, vips! högre känslighet, -10dB vid ca 30Hz, hade det varit jag så hade jag gått på detta, med cabingain kommer den nog knuffa på bra neråt likväl, nu till den stora frågan, får elementet plats ?

Ett större S4 som minskar risken för blåsljud, relativt hög kompression i början, men detta är ett stöddigt element också, förmodligen ingen fara, detta är någonstans i gränslandet mellan pipa och horn, klart intressant.

Jämför detta med en BR (första posten har ungefär samma avstämning) eller sluten låda så ser man verkligen vinsten med denna typ av princip, detta, om det är byggbart, är nog en killer.
Circlomanen Posted - 2011/11/03 : 16:01:20


Lite högre avstämning, lite mer spl, lite mer spelglädje.
martinsson Posted - 2011/11/03 : 10:56:54
Huga ! :) Undrar vart man hamnar med cabingain ? snacka om ett ltiet mosnter... funderar på om en högre avstämning kanske vore lämpligt i bil, då får ner volymen lite också, och kanske upp verkningsgraden lite till.

Risken för flåsljud är ju närvarande, kanske kan man göra en tradeoff i samband med en högre avstämning för att få till det med hyffsat bibehållen volym, men jag har inte kunskapen som krävs för denna balansering, har aldrig byggt billjud, eller tappad pipa, så jag vet inte om det ligger så mkt vett i vad jag svammlar om, men jag chansar :)
Amazon Posted - 2011/11/02 : 11:27:26
Pja det där ser ju inte helt fel ut. Över 130dB ner till 30Hz. Ca 10dB högre än för basreflexlådan. Men kan det verkligen bli så stor skillnad i en bil? Det innebär i så fall att man spelar högre med ett element i ett horn jämfört med 2 element i basreflex Frågan är om inte en stor del av skillnaden beror på att du använder annan strålningsvinkel, WinISD kör väl med 2pi om jag inte har fel.
Circlomanen Posted - 2011/11/02 : 10:09:50


Nu med 11,5 mm xmax och 0,5 pi strålningsvinkel.
Circlomanen Posted - 2011/11/02 : 10:04:30


88 liter istället för 80, men då slipper du portarna...
Circlomanen Posted - 2011/11/02 : 09:44:31
quote:
något i stil med 80 liters låda och dubbla 4" portar på 38cm vardera, då hamnar man på drygt 36Hz vilket borde fungera bra i en bil?


Det ser väldigt rimligt ut. Du kan nog stämma av lite högre om du vill. Du förlorar en del ljupbas och måste kanske EQa lite för att inte få för mycket "one-note-wonder" med känsligheten går upp, likså max spl.

Det beror mycket på vad du är ute efter.
Det borde gå att smida ihop en väldigt kompakt tappad pipa till detta element. För maximal basprestanda ur liten låda så hade jag röstat på en liten smidig tappad pipa. Den borde hamna på ca 80 - 100 liter nånstans. Jag har inte Hornresp på denna dator så jag kan inte simma nått just nu.

Mvh J.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000