HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Panelmätare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Beat Posted - 2011/10/25 : 15:05:12
Hej alla slutstegssjälvbyggare!

En fråga från någon som absolut inte vet något om elektronik:

Vilken typ av analog mätare skulle man kunna ha - mätstorhet alltså - på framsidan av sitt classd slusteg?

VAC? Lämpligt mätområde? Borde mätas fram under aktiv spelning på steget?

/Pontus
16   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Beat Posted - 2011/10/26 : 19:01:39
ok!

Det verkar som att jag får läsa på lite.

Vilka spänningar rör det sig ut till hgt från slutsteget? Kan jag helt enkelt sätta en mätare däröver för att få "rätt" intryck?
RuneStone Posted - 2011/10/26 : 18:54:43
quote:
Det är bara intressant för hifinördar. Om man vet hur många volt som skickas in i slutsteget och man också vet hur mycket effekt som man får vid en bestämd spänningsnivå som tillverkaren angivit. Då kan man lätt räkna ut de olika uteffekterna.

Tja, fast då behöver du impedanskurva för högtalarna samt att du behöver veta vilken frekvens som spelas, annars blir effektberäkningen bara ungefärlig..

quote:
P=UI heter det. Så för att mäta effekt så måste instrumentet matas med en spänning? Eller är jag helt fel ute?

P=U^2/R För att mäta effekten behöver du veta spänningen samt impedansen, eller strömmen.
Gubben i Kalmar Posted - 2011/10/26 : 08:14:29

quote:
VU-mätare är en uppfattad ljudvolymsmätare med en given nolla vid en referensspänning. Men var mäter den? Alltså var kopplar jag i så fall in den? Lägger jag den över hgt-terminalerna ut till högtalarna?

Jag var själv ganska undrande vad en VU-meter mäter.
Startade tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=84510&SearchTerms=vu

Fick mycket bra hjälp att fatta vad det rör sig om.
adhoc Posted - 2011/10/25 : 22:19:30
Det här är väl analogt så det förslår:

(Semafortecknet betyder "Error")
Beat Posted - 2011/10/25 : 21:26:20
Effektmätning känns absolut roligare!

Jag tror dock inte att de kommer få någon direkt praktisk betydelse förutom att vara skitsnygga infällda i fronten på slutsteget. De kommer att driva ett par rätt känsliga högtalare.

P=UI heter det. Så för att mäta effekt så måste instrumentet matas med en spänning? Eller är jag helt fel ute?

Kanske lättare att mäta spänning över hgt-terminalerna och helt enkelt se det analoga utslaget som en angivelse om att det spelar.

Då jag är ute efter det visuella intrycket så är inte digital avläsning aktuellt.

Någon som har fler förslag på snygga analoga mätare?

/P
gcs Posted - 2011/10/25 : 21:16:26
Det är bara intressant för hifinördar. Om man vet hur många volt som skickas in i slutsteget och man också vet hur mycket effekt som man får vid en bestämd spänningsnivå som tillverkaren angivit. Då kan man lätt räkna ut de olika uteffekterna.
RuneStone Posted - 2011/10/25 : 20:34:16
Intressantare vore väl att ta fram en digital mätare som visar uteffekt, toppeffekt samt medeleffekt..
gcs Posted - 2011/10/25 : 20:32:31
Egentligen vem är intresserad av VU instrument. Jag tror att t.o.m i det konservativa landet USA har man i studiovärlden gått över till Europeisk standard. Ett VU instrument är trögt, långsamt och det härrör från det svunna jurasik.
RuneStone Posted - 2011/10/25 : 20:07:55
Här finns läsning om VU-mätare..
gcs Posted - 2011/10/25 : 19:15:15
Med ett VU-instrument mäter man egentligen inte effekten från slutsteget utan inspänningen till slutsteget. Nollan betyder 0,775volt in, men det är numera så att man höjt spänningen till 1,23volt. Det kan ändå vara olika för olika slutsteg.
Beat Posted - 2011/10/25 : 17:51:48
Hmm - jag får nog läsa på lite innan jag letar vidare.

VU-mätare är en uppfattad ljudvolymsmätare med en given nolla vid en referensspänning. Men var mäter den? Alltså var kopplar jag i så fall in den? Lägger jag den över hgt-terminalerna ut till högtalarna?

Hade det inte egentligen varit roligare med en mätare som mäter en riktig storhet?

Yamamoto prylarna är precis den stilen och kvalitén jag är ute efter men de mäter rätt små strömmar? Är detta typiskt för rörförstärkare?

Tack för förslagen!

/P
gcs Posted - 2011/10/25 : 17:03:23
Jag kallar det för hastighetsmätare i min rigg.
Gubben i Kalmar Posted - 2011/10/25 : 16:06:34

Är det en VU-meter Du far efter?

Zei Posted - 2011/10/25 : 16:00:03
http://www.acoustic-dimension.com/

gå in på parts 1 > Hardware

Yamamoto

/JZ
Beat Posted - 2011/10/25 : 15:56:11
Heh!

De ska ju inte bli så varma - så då blir det nog inte den dramatiska effekten jag är ute efter.

Finns det dessutom några som är upplysta så är det ju super!
Bernt Jansson Posted - 2011/10/25 : 15:18:08
Temperatur?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000