HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mer rörsnack/mesh plate

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Erik Andersson Posted - 2011/10/15 : 15:04:40
Idag finna nytillverkade rör med nätanoder(mesh plate) förekommer mest på direktupphettade trioder som 300B,2A3 etc. Vad är det för fördelar med det, bortsett från det rent visuella? Här är lite historia.

Nätanoder användes förr i större slutrör och likriktare. Nätanoderna användes för att erhålla bättre kylning av främst anodplåten. Emmellertid släppte nätmaskorna genom elektroner, vilka kastades mot glaskroppen och tillbaka igen. Detta orsakade en icke önskvärd sekunddäremission vilken nedsatte rörets effektivitet mm. Det tyckte man inte var bra och för att råda bot på det belades glaskolvens insida med grafit vilket stoppades det mesta av sekundärelektronerna. Nu blev påföljden den att glaskolven hettades upp kraftigt istället. Men i mitten av 30 talet började bättre material till anodplåtarna framställas och man övergav den gamla "konservburksplåten". Detta innebar att nätanoderna försvann då det nya materialet inte hade samma behov av kylning.

Och så idag börjar det på sina håll tillverkas rör med nätanoder igen! Meningen med detta kan endast vara att det ser häftigt ut när ljuset släcks i rummet. Om man sprutade insidan med grafit, ser det inte lika kul ut längre. De 300B rör med mesh-plate som säljs klarar inte uppgivna 40 watts anodförlust, om de nödvändigtvis skall användas bör ej anodförlusten överstiga 25 watt.

Sekundäremissionen i dessa rör är hörbart i vissa förstärkare, om signalen avbryts ligger det kvar ljud i högtalaren någon del av en sekund. Lustigt fenomen! Detta kan även hända med 300B rör och liknande som har en slits i anoden. När man spelar musik blir det ohörbart och har väl engentligen ingen betydelse ur ljudsynpunkt, men det låter lustigt!
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Erik Andersson Posted - 2011/10/16 : 13:12:41
En triod ändrar sitt inre motstånd ganska dramatiskt med strömmen/effekten genom röret. Detta innebär bla att man bör välja last (utgångstransformator/högtalare) efter den förlusteffekt som väljes. Om man som i PIX fall lyssnat ut ett optimalt ljud vid en viss anodförlust är det vad som gäller för den använda lasten. Nu går det ganska enkelt att göra med en Klass-A förstärkare, men med en Klass-AB/B dito ställer det sig mycket svårare då vi där har att ta hänsyn till varierande anodström.
Erik Andersson Posted - 2011/10/16 : 11:54:13
Intressant det du skriver, at WE inte mattats förstår jag, det är en utmärkt kvalitet på de rören, men de är dyra! Smakar det så kostar det. Någon ljudmässig skillnad mellan mesh eller solid plate upplever jag inte heller, som jag skrev så påverkar knappast sekundäremmissionen det hörbara. Däremot tillför mesh-anoden oönskade förluster i röret. Att de kinesiska rören du nämnt inte ens klarar 25 watts effektförlust är ingen nyhet för mig.
pix Posted - 2011/10/15 : 21:57:58
Erik,
Jag har under några år spelat med följande 300B rör i mitt SE-steg (direktkopplad 6C45-PE - 300B med L-last - Parafeed kopplade Nickel OPTs)

Western Electric 300B (Solid plate)
TJ (Mesh plate)
Golden dragon (Solid plate)
Electra harmonix (Solid plate)
JJ Electronic 300B (Solid plate)

Nuv arbetspunkt: 70mA/360V (25,2W). Jag har laborerat mycket med denna genom åren.

Om jag skulle försöka mig på en subjektiv "rating" av mina lyssnings intryck från dessa rör, skulle den se ut så här:

1 Western Electric
2 TJ
3 Golden dragon
4 Electra Harmonix
5 JJ Electronic

Jag har sett exempel på förstärkarkonstruktioner där man driver 300B-röret till sitt maximum, och det klarar inte TJ röret med sin mesh-anod. TJ-röret lever mao inte upp till WE#180;s spec för 300B.Punkt!

Var 300B-rörets mest välljudande arbetspunkt är dock något subjektivt.
Med lättdriven last anser jag att 70mA/360V är en betydligt mer välljudande arbetspunkt, än ett maximalt drivet 300B-rör.

Att TJ-mesh röret inte klarar 300B specen står klart, men att den skulle per default vara ljudmässigt sämre än solid plate rören håller jag inte med om. Förutsatt att samtliga rör jobbar i sin mest välljudande arbetspunkt och med lämplig last.

När det gäller pålitlighet så har jag aldrig varit med om att varken WE eller TJ mattats av eller gått sönder.
Övriga tre har dock uppvisat sämre pålitlighet.

Mvh
/Pix

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000