T O P I C R E V I E W |
Roger.L |
Posted - 2011/10/06 : 18:13:19 Funderar på att skaffa mig en lödstation för för att lödda RCA-kablar. Räcker det med en billig enkel analog lödstation ifrån kjell o company eller skall man köpa en något dyrare med LCD? Vilken storlek på spetsen behöver jag? Har även en fråga om lödtenn. Vilken sorts lödtenn skall användas till silverkabel? |
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Rolf-san |
Posted - 2011/10/11 : 18:59:58 quote: Konduktivt så tror jag det är bullshit med att lite silver i lodet gör skillnad i jämförelse med den skillnad som en vanlig bra eller kass lödning ger.
Lite sen kommentar kanske, men.. På amalgamets tid, om jag inte minns fel en legering av natrium och kvicksilver, spetsades det med lite kadmium får att amalgamet skulle väta tandytan bättre. Så små tillsatser kan ge andra förbättrade egenskaper och till och med vara förutsättningen för ett bra resultat. Hur det är med silver i lödtenn har jag dock ingen aaning om. |
Downil |
Posted - 2011/10/11 : 12:45:24 Gubben i Kalmar/
Jag tycker det är ganska rörigt med flussmedel. Ibland är det svårt att få reda på vad de innehåller eller vilken klassificering de har. Och hittar man väl ett man letar efter säljs det ofta för värsta överpriset. Förra veckan försökte jag tillverka ett eget men det gick inte så bra tycker jag.
Här är ett par som borde fungera utmärkt i de flesta fall:
Flux 500-6B (tillverkas av STANNOL) EF330 (tillverkas av STANNOL) X32-10L (tillverkas av STANNOL) och finns att köpa här:
http://shop.conrad.se/websale7/FLUSSMEDELSTIFT-TYP-X32---10I.htm?Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fconrad-swe%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2fSHOP_AREA_17588_1508100%2fmi}{pi%2f812062%2fpi}{po%2f1%2fpo}{fc%2fx%2ffc}{p1%2f2f59194ff01174e5c13dbe7812f09863%2fp1}{md5%2f963dae74947adfe01c184a07e70c460f%2fmd5}
FL88 (tillverkas av EDSYN) och finns att köpa här:
http://www.conrad.se/?ref=pricerun&article=828718
Inget av dessa fyra flussmedel behöver man tvätta bort (och innehåller inte inorganiska syror). Trots det är de ganska starka och borde fungera på ganska svårlödade ytor. Speciellt FL88 och x32-10L. Jag skulle nog tvätta lite efter att ha använt dessa två trots att de kallar dem "no-clean" för de innehåller någorlunda stora mängder organiska syror.
Även ELFA säljer flussmedel men där är priset ytterligare dubblat för (i princip) samma vätska.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-925-38 |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/10/07 : 21:00:34 quote: Om du är ovan vid att löda så använd ett (snällt) flussmedel....
Kan Downil komma med ett förslag typ Kjelle, Classe flussmedel om dom har?
EDIT: Mycket instruktiv tråd! Toppen! |
Roger.L |
Posted - 2011/10/07 : 20:42:01 Åhh... Vad många svar! Helt underbart!
Jag har löddat en del kablar tidigare. Men jag har blivit mer noggrann med mina resultat. Därför har jag tänkt att uppgraderat. Har tidigare använt lödpenna och något tenn ifrån Claes Ohlsson. Visst har det kommit ljud genom kablarna men jag vill inte chansa...
Skall kolla om jag hittar någon Weller med curie-effekten till rätt pris annars blir det en analog station ifrån Kjell. Lite nytt tenn med silver skall det också bli. |
Lovan |
Posted - 2011/10/07 : 18:32:40 Jag skulle slå ett slag för ett eutectics lödtenn t.ex. Downils förslag på Sn62Pb36Ag2. Det är en skillnad på 60/40 och eutectic. Eutectic lödtenn stelnar mera homogent och har lägre smälttemperatur. Se länk nedan t.ex.. http://www.cardas.com/content.php?area=insights&content_id=13&pagestring=Solder+vs.+Crimped
Jag skulle rekommendera blyat då det är lägre smälttemperatur och lättare att få bra lödningar med.
Sen skulle jag slå ett slag för att investera i en station som använder sig av curie-effekten för att hålla temperaturen i lödspetsar. Dom känner man igen på att man inte kan justera temperaturen på stationen utan man får köpa olika spetsar för olika temperaturer(men du behöver ändå bara ha en temperatur så det spelar ingen roll).Weller har en rätt så vanlig variant som är riktigt bra men det är nog begagnatmarknaden som gäller om man vill köpa en sån till vettigt pris.
Platt spets kan underlätta också då det handlar om att ha mycket kontaktyta för att få så bra värmeledning som möjligt. |
Joda |
Posted - 2011/10/07 : 17:23:31 Släng de runda spetsarna det första du gör. Dom är värdelösa. (min åsikt) Ska du ha en liten ska du ha en liten men platt. Annars får du lägga på tenn på spetsen för att kunna få någon värmeöverföring att prata om vilket kan bygga upp oxid. Det går att värmebrygga genom att ha på lite tenn på spetsen när man håller den mot ytan man löder mot men det är inte optimalt. |
Downil |
Posted - 2011/10/07 : 10:34:43 När jag föreslår Sn62Pb36Ag2 så gör jag det för att (1) det är lätt att få tag på, (2) det smälter vid relativt låg temperatur (så oavsett vilket typ av lödverktyg du väljer borde det fungera väl) och (3) det passar bra ihop med dina silverkablar.
Att resistansen är ytterst lite lägre i Sn62Pb36Ag2 än i Sn63Pb37 (typiskt standardlod) spelar absolut ingen roll, den är så otroligt låg i vilket fall.
Silver och TennBly-lod är oftast en dålig kombination, medan silver och TennBlySilver-lod sällan är en dålig kombination. TennBly-lod löser upp silvret och detta kan i sin tur försämra lödningen. Detta gäller allmänt, men det finns undantag. Om mängden silver är väldigt liten (d v s den förgyllda ytan är mycket tunn) i förhållande till mängden lod behöver man inte oroa sig för detta. Detta gäller även för guld kombinerat med TennBly. Som en tumregel gäller att om viktprocenten av guld i förhållande till TennBly-lod är <3% är allt frid och fröjd. I alla andra fall kan kombinationen vara dålig. Motsvarande siffra för silver vet jag inte men den är förmodligen i samma storleksordning.
När det gäller audioelektronik är det väldigt troligt att vi klarar 3% gränsen med råge. Oftast är det förgyllda lagret så tunt (och lodmängden så stor). Men det kanske kan finnas undantag även i audioelektronikvärlden. I ditt (Roger.L#8217;s) fall vet jag inget om tjockleken och dessutom kanske gissningen att gränsen 3% (som för guld) också gäller för silver inte är korrekt. Därför tycker jag det är bättre att använda ett lod som funkar bra med silver redan från början.
|
pix |
Posted - 2011/10/07 : 07:52:55 Jag löder både med blyat och blyfritt lod Men är man ovan skulle jag rekomendera det blyade lodet Blyfritt lod krävet som sagt högre temperatur på lödutrustningen vilket i sin tur kräver mer vana av operatören. (lödning handlar mycket om kännsla och rätt tajming). Det blyfria lodet är även mer grynig i sin kosistens, när det flyter. Därör kan det vara svårare att få till rätt vätning av lödytorna (A & O).
Ytterligare nackdelar som industrin dras med när det gäller blyfritt lod, är att det ger en mattare yta. Det är då svårare att avsyna om lödningen är rätt utförd. Därtill finns några kryptiska fenomen som blyfritt lod dras med som "solder whiskers" mm, men det kanske ligger utanför gränserna för vår hobby.
Att sedan blifritt innehåller några procent silver, saknar betydelse för kontaktresistans mm, i dessa sammanhang.
ROHS och blyfritt för miljön skull är ärofullt, men saknar praktisk betydelse i detta sammanhang. Det handlar mer om politik än praktisk miljöpåverkan.
Löd med blyat lod om du får tag i det, för det blir bättre resultat om du är ovan
mina 5 öre /Pix
|
lagun49 |
Posted - 2011/10/07 : 00:06:18 Skulle göra mig till för miljön och köpte blyfritt. Det fungerade inte alls, förrän jag upptäckte, att det behövde mycket mer värme. Så.. man växlar blyfritt mot kärnkraft.
Lars G |
Snutten |
Posted - 2011/10/06 : 23:37:05 Jag löder professionellt som det så fint heter, och använder Weller lödstation som är rätt kraftig. Ska man använda blyfritt lod behövs lite rejälare grejer och en lödtemperatur på minst 400 grader C för att det ska bli bra enligt min erfarenhet. Ska man bara löda lite högtalare (vilket jag själv snart ska göra) och inte bygger massor är vanligt lod med bly helt ok, det gör inte så mycket skada för miljön och kräver endast ca 350 grader C. För högtalarbygge är nog blyat med lite silver i optimalt för hemmapularen. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/10/06 : 23:35:24 För den som vill lära sig mer om tekniken, sök på youtube - "soldering" Det finns massor där, tex: http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4 |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/10/06 : 23:26:01 Jag föredrar lite högre effekt och lite högre temp, men snabbt lött i gengäld. För har man för klen effekt får man värma länge istället = större risk för trasiga komponenter eller smält isolering runt ledningar osv.
Nu löder jag själv med en Weller, men skulle jag köpa lödutrustning idag, för mina små lödprojekt skulle jag välja något relativt billigt. Kanske en lödpenna, eller kanske en sån där analog från Kjell&.
Jag löder väl någon gång per år typ, idag. Eller egentligen går det ibland ett år eller två mellan tillfällena, men sen kan det bli mycket i ett svep, sist var det 4 kretskort med delningsfilter och försärkare på.
"Standard-lod" av något slag kör jag med. Typ ett billigt i 1/4kg rulle avsett för elektronik och ca .5mm i diameter. En sådan rulle räcker flera år för mig, så jag har troligen inte blyfritt. |
Stajo |
Posted - 2011/10/06 : 23:22:49 Hehe. Det SB menar tror jag är att temperatur och skick på lödningen är långt mycket viktigare än lödmaterialets kemiska sammansättning. Så är det men det skadar ju inte att ha hyfsade grejor. Konduktivt så tror jag det är bullshit med att lite silver i lodet gör skillnad i jämförelse med den skillnad som en vanlig bra eller kass lödning ger. Och du kan löda bra eller dåligt oavsett Sn62Pb36Ag2 eller ormolja i månljus.
Köp Kjells, ställ upp den på 320-350 grader, ös på med bra fluss och använd ett tunnare lod, mindre än 1 mm. Annars smälter du gärna isolermaterialet i pluggarna innan lodet behagar smälta. Värm på materialet, inte på lodet. Lodet skall tryckas på material/spets och smälta in. Håll kvar spetsen några sekunder efter du har tryckt på nog med lod så det har bubblat klart om du löder i RCA-gropar. Det blir luft kvar därinne annars.
Har du gjort några tusen sådana så kan du börja med ormoljan och det magiska lodet sen... ;)
mvh Staffan |
soundbrigade |
Posted - 2011/10/06 : 22:51:54 Om du ska löda och det ska låta bra måste du ha en ormoljeinsmord lödspets och använda speciellt lödtenn som är framställt en molnfri natt i maj, första helgen efter fullmåne ..... Beroende på om du ska löda smått eller litet ska du ha en liten eller stor spets och det är aldrig fel med lite effekt. Det jag har lött med ynkliga lödkolvar har ibland liksom haft en förmåga att släppa (kallödning). |
Downil |
Posted - 2011/10/06 : 22:10:06 Jag skulle helt klart använt Sn62Pb36Ag2.
Från Wikipedia:
Common in electronics. The strongest tin-lead solder. Appearance identical to Sn60Pb40 or Sn63Pb37. Crystals of Ag3Sn may be seen growing from the solder. Extended heat treatment leads to formation of crystals of binary alloys. Silver content decreases solubility of silver, making the alloy suitable for soldering silver-metallized surfaces, e.g. SMD capacitors and other silver-metallized ceramics.
Sen när det gäller lödstation så tycker jag att om du ska löda ett par kontakter men inte tänker fortsätta hålla på med lödning så köp en lödpenna. Kostar ca 50 spänn. Om du löder då och då så köp Kjells lödstation och om du försörjer dig med att löda så köp en mer fancy.
En lödpenna funkar till det du ska göra. Om du är ovan vid att löda så använd ett (snällt) flussmedel så blir lödningarna fina och bra lättare. |
Stajo |
Posted - 2011/10/06 : 18:43:50 Kjells funkar för mej. spetsig spets för komponenter, för kontakter kan det vara lättare med mer watt och en platt anläggningsyta. Val av lödtenn är mer av religiös karaktär tror jag, jag kör med blyfritt för miljöns skull.
mvh Staffan |