T O P I C R E V I E W |
alexanderj |
Posted - 2011/09/18 : 09:31:31 Har ju dali evience 470. Diskanten i dom är ju lite mörka avrullande !! Kan man byta bara diskanten & är det någon som vet vilken man skall köpa ? Eller är det så att det inte går pga delningsfilter komponenterna osv? |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/09/18 : 19:10:45 Ja, se där! |
alexanderj |
Posted - 2011/09/18 : 15:24:40 Dessa högtalre ska ju varken vara mörka el, ljusa i sin klang . Väldigt neutrala har jag läst , om man gämför dom med Cantons test vinnare gle490 så är mina mörkare i klangen men tycker canton är lite väl ljusa i toppen . |
DrBoar |
Posted - 2011/09/18 : 11:58:52 Jag skulle först kolla på delningfiltret och se om det är någon dämpning av diskantelementet. Att byta diskant är pilligt mekaniskt då man skall få den släta försänkningen att kvarstå och sedan har man interaktionen mellan diskant och delningsfilter... |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/09/18 : 10:59:01 Kanske de spelar naturligt? Låter det mörkare än naturliga, akustiska instrument?
(Nyare högtalare har gärna ett "sista modet"-ljud med hissad fnisslig diskant. En del kallar det här ofoget för "detaljerat ljud". Jag tycker det är vidrigt.)
|
Snutten |
Posted - 2011/09/18 : 10:44:44 De högtalarna är ju rätt gamla, kanske du ska byta ut kondensatorerna? |
opethic |
Posted - 2011/09/18 : 10:31:47 Har diskanten alltid varit mörk avrullad eller är det något som kommit med åren? Kanske du kan komplettera med en sk. superdiskant? enkelt och bra enligt de som testat.
Tex: http://www.hififorum.nu/artiklar/Onix/1.htm |
rannagarden |
Posted - 2011/09/18 : 10:28:26 Ta reda på vilken diskant du har i dina 470. Snoka sedan reda på databladet för dem och kolla vad de har för data för att först kanske se om det är diskanten som är avrullad i sig eller om det är så att man avsiktligt rullar dem tidigt med delningsfiltret. Det går säkert att trixa dem så att du upplever dem som mindre avrullade via filtret. Att bara byta element i blindo är lite våghalsigt. |