T O P I C R E V I E W |
Sundström |
Posted - 2011/09/13 : 14:31:20 Hur gör man? Denna batteridrivna verkar vara något inte ens jag kan misslyckas med. Men vilka komponenter ska det vara? Någon som vet?
http://www.homebuilthifi.com/project/4
|
10 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2011/09/14 : 17:11:09 Vill man testa kan det vara bra att använda ett billigt Zen-kit från eBay som provbänk. Notera att detta är en idé, inte en färdig lösning!
Här en tänkbar variant på Kina-Zen:
Ger ca 4W men måste köras med fh-vis hög tomgångsström,en bit över 1A, för att bete sig bra.
|
Sundström |
Posted - 2011/09/14 : 15:56:13 Jag ser bilden. Ser ganska enkel ut. Det är bra med något litet som går att kasta ihop som test under en helg. Jag har provbörjat på elektronik då och då men slutat när jag insett att inte tiden räckt till. Det bäste finnas en tro på att lyckas och att tidsåtgången lönar sej på något vis (helst inte bara som lärorik erfarenhet). |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/09/14 : 13:23:30 quote: Här en idé till en enkel Schade-konstruktion som ska fungera ihop med alla typer av signalkällor:
Det är bara trasig bild för mig.
Nu funkar bilden... Tack. |
reVintage |
Posted - 2011/09/14 : 12:54:08 Mer än två transistorer behöver det inte gå åt i signalvägen samt två till en CCS.
Här en idé till en enkel Schade-konstruktion som ska fungera ihop med alla typer av signalkällor:
CCSn kan lika gärna göras med en NMOS.
Kanske man också kan skala ner den till 3-5W?
|
Sundström |
Posted - 2011/09/14 : 08:33:58 Tack för svaren! Jag anade att det inte var den ultimata lösningen då det isåfall skulle vimla av dessa byggen på diy-forum. Valet står som vanligt mellan hög volt och rör eller många komponenter och transistorer.
Säkra kort, jo det är nog bäst när man är ovan på att mäta och kontrollera... |
reVintage |
Posted - 2011/09/13 : 22:19:18 quote: så tror jag att topologin är en single-end koppling där man har ersatt röret med en transistor
Håller med om detta. Dessvärre har gruset pentodkaraktäristik vilket medför både hög olinjäritet och utimpedans innan rejäl motkoppling. Att införa en trafo i signalvägen verkar märkligt i de här sammanhangen. Trafon behöver ha en omsättning på kanske 4:1 för att inte öka utimpedansen ytterligare vilket gör att B+ bör hamna på kanske 60-80V.
Ett säkrare kort. Har sett att det finns mini-Zen i byggsats att köpa billigt på eBay. Räcker säkerligen till 3W.
http://www.ebay.com/itm/PASS-ZEN-5W-single-ended-amp-small-amplifier-kit-/200619648455?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2eb5dce5c7
|
Fuling |
Posted - 2011/09/13 : 20:20:57 Om målet är att "Inte misslyckas" så skulle jag nog vilja föreslå någonting aningen mer rationellt än trissesteg med utgångstrafos... |
Bardis |
Posted - 2011/09/13 : 20:20:41 Finns det inte enkla klass A ZEN förstärkare vilka är väl dokumenterade och beprövade?
Frågan är då om det måste vara batteridrivet? |
ludo |
Posted - 2011/09/13 : 16:57:49
Utifrån de två bilderna borde det att gå att rita av ett schema (man ser klart o tydligt ledningsbanor på kretskortet). Antar att förtärkningstransistorn är en power-jfet eller en depletion-mosfet. Den andra transistorn/kapseln kan vara en strömgenerator eller en spänningsstab. Hur som helst så tror jag att topologin är en single-end koppling där man har ersatt röret med en transistor: http://en.wikipedia.org/wiki/Single-ended_triode |
reVintage |
Posted - 2011/09/13 : 16:44:28 Även om du lyckas så betvivlar jag att den sk konstruktören har lyckats. |