HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kvartsvågspipor, är det nåt att ha?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fuling Posted - 2011/08/25 : 23:04:33
God afton.

Eftersom mitt vardagsrum äntligen börjar likna nånting efter mina renoveringsinsatser kan jag inte längre förneka tvånget att fylla det med hembyggd ljudutrustning. Som några kanske läst så håller jag även på snickrar ihop ett dedikerat lyssningsrum som ska rymma den riktiga anläggningen, därför tänkte jag nöja mig med någonting ganska anspråkslöst i vardagsrummet. Eftersom anspråkslöshet precis som allt annat är relativt så kretsar tankarna kring att basera systemet på mina gamla kära JBL 2202H tolvtumare i kombination med 1" kompressionsdriver i LeCleachhorn. Hornen är ett senare kapitel så dem lämnar vi åt sidan så länge och fokuserar på basarna.

Första tankeutkastet var att montera tolvorna i portade midbaslådor och "palla upp" dem med tappade horn under 80-100Hz. Ingen dålig idé förvisso men som rummet ser ut blir det ett elände att placera ut grejorna och dra kabel till allting så jag lurar på om man inte kunde komma undan med en ren tvåvägslösning istället. Den gode Circlomanen hjälpte mig för en tid sedan att simma fram en MLTL som inte alls såg tokig ut, nu har jag dock fått kvartsvågspipor på hjärnan istället. Ingvars mäktiga byggen har här på forumet har gjort intryck på mig utan att jag ens har hört dem...

Det jag ville komma fram till med all text är att jag går bet med att simulera fram någonting användbart i hornresp så nu tigger jag hjälp från er som har bättre förstånd. Elementdata finns här:
http://www.jblproservice.com/pdf/Thiele%20Small%20Parameters/Theile%20Parameters.pdf
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kaktus Posted - 2011/09/13 : 11:11:00
Jag vet inte om du har plats men jag tyckte det här tappade hornet var så snyggt och på nåt sätt rätt så diskret:
http://www.homebuilthifi.com/project/94 (lådan i hörnet).

Fuling Posted - 2011/08/28 : 12:54:11
Efter en närmare titt på rummet kan jag med sorg konstatera att det nog blir svårt att knöka in ett par pipor med tolvor där, i alla fall om jag ska kunna passera genom två av dörrarna. Bummer!
asto Posted - 2011/08/27 : 11:52:44
Tar mig friheten att svara, Ja Bernt det går utmärkt

S3=bottenarean på pipan
S4=portarea
L34=0,01(längd på övergång mellan pipa-port
S4=portarea
S5=portarea
L45=portlängd
Bernt Jansson Posted - 2011/08/27 : 11:28:27
Circlo, när man simmar TQWP med hornresp - kan man då strypa ner öppningen mot rummet i "breda"
ändan av pipan och se vad som kommer att hända med berg och dal-banan i frekvensgången?
Fuling Posted - 2011/08/27 : 01:40:07
Det här handlar som sagt om en andrahandsanläggning i ett mindre prioriterat rum så JBL-tolvor och LeCleachhorn får duga...
Circlomanen Posted - 2011/08/26 : 21:18:41
quote:
men man kan ju inte nedlåta sig till "normala" prylar..

Jag blir oroad när du nämner sådant, även om det är i negerande form.
Nu vill vi alla se bot och bättring från dig! (det räcker med en byggtråd)
Fuling Posted - 2011/08/26 : 20:54:49
Eftersom rummet ser ut som det gör med malplacerade dörrar överallt får det i slutändan bli det jag får plats med. Tolvtummare och horn är alltså egentligen inte något självklart val men man kan ju inte nedlåta sig till "normala" prylar...
RuneStone Posted - 2011/08/26 : 20:49:31
Klart att du ska bygga pipor,, TL eller KV..
Verkningsgraden du tappar med TL vinner du på impulssvar och djup..
Vill du bums ha verkningsgrad(dum fråga iofs då du är besatt av rövrörsdjävulen) så är KV bättre.
Annars är det ganska enkelt att göra en prototyp.
Man skulle kunna simulera 1 KV och 1 TL med samma utvidgning och på så sätt använda samma pipa för två olika typer.
Det är ju bara att flytta mynningen och baffelhålet..
Det ger ju ganska snabbt en hyfsad bild av båda konstruktionerna, då kan du ju utvärdera vilken typ du vill ha.
Fuling Posted - 2011/08/26 : 19:20:36
Tack gubbar, härligt att man kan parasitera på andra små grå celler medan man själv ligger och snarkar helt obekymrat! När tid finnes ska jag titta igenom simmarna noggrant och bilda mig en uppfattning. Måste ta lite mått i rummet också och se vad jag kan få plats med i de vrår där högtalarna ska stå.
markusA Posted - 2011/08/26 : 10:04:02
Är du intresserad av kvartsvågspipor kan jag rekommendera MJK's mathcad kalkylark. Mkt bra verktyg för kvartsvågssimuleringar.
Jag är jättenöjd med mina skapelser och de flesta som hört dem tycker att de har ett förhållandevis bra ljud.
Klart värt att experimentera med.
Imperial Posted - 2011/08/26 : 08:39:34
Tjenare!

Jag var inne på rena 1/4 vågs pipor tidigare å då snackade jag med några oilka pa gubbar å alla hade sitt recept på utformningen men dom hade en sak gemensamt.
Ett rör som var avstämt till 1/4 våglängd.

Jag provade flera olika byggen å det som verkar funka är att man gör röret 75-80% av sd å längden på pipan delas i 3 åsså gör man en exponetiell öppning från botten av pipan å en 3:e del in i pipan med avsmalningen på öppningen mot elementet.

Då slipper man mycket av entonigheten som kan bli av en pipa.
Det är viktigt att man inte stämmer av en pipa så att dess resonanser sammanfaller med rummet.

Man skulle kunna göra en dubbel pipa å stämma av rören 3/4 oktav från varandra.
Då bör man räkna på luftpelarna i vardera rör å balanserea dom så att bägge rören spelar lika starkt.

Det här utspelade sig i en liten by i stockholms södra förorter långt innan horresp

Det var då jag började med mina Klipsch hörn horn precis som om det skulle vara lättare att bygga

/
Circlomanen Posted - 2011/08/26 : 07:53:52

Å så mitt förstahandsval: Sluten låda.
Circlomanen Posted - 2011/08/26 : 07:49:29
quote:
Här är en (enligt mig) bättre lösning.

Med detta menade jag min första sim, inte Sten-Runes..
Det ser lite kaxigt och uppkäftigt ut när han han posta mellan mina inlägg. Jag trodde mina två sista skulle komma direkt inpå varandra.

Mvh Johannes.
Circlomanen Posted - 2011/08/26 : 07:45:41

Här är en (enligt mig) bättre lösning. Man får en viss lågpass-verkan genom avsmalning. Det behövs troligtvis inte mycket dämpning inne i pipan. Avsmalningen stämmer ned kvartsvågsresonansen så att lådan inte behöver vara ett 200 liters monster i storlek.
RuneStone Posted - 2011/08/26 : 07:38:26
Har gjort några snabba simuleringar och försökt hålla lådstorleken rimlig då jag vet platsen är lite, allt är simulerat i 1 PI då du inte får just något väggstöd från sidorna..

Först ut är en kvartvågspipa, svackorna över 100Hz får man korrigera med dämpmaterial, det blir lite stående vågor då längden på segmenten är ganska långa så det går ganska fint att släta ut..

Nästa ut är en transmissionslinje, lite sämre verkningsgrad men bättre impulssvar över Fd.
Behöver också dämpas på rätt ställen för att släta ut frekvensgången över 100Hz..

Detta är bara snabbsimuleringar, finns en del att finjustera ännu..
Circlomanen Posted - 2011/08/26 : 07:31:36

En ganska enkel rak kvartsvågspipa med elementet en bit ned för att tämja de värsta problemresonanserna.
Som du ser så är spl-kurvan inte allt för vacker. MLTL är både mindre, nästan lika effektiv och mycket mindre oönskade resonaser.
Circlomanen Posted - 2011/08/26 : 07:22:00
quote:
nu har jag dock fått kvartsvågspipor på hjärnan istället

Inte för att vara tråkig mot dig eller märka ord, men MLTL är en kvartsvågspipa, om än lite mass-laddad (porten stämmer ned kvartsvågsresonansen och fungerar som ett lågpassfilter).
Om du menar TQWP eller MLTQWP (Mass Loaded Tapered Quarter Wave Pipe) så kan vi nog smida ihop nått sådant åt dig.
En "ren" kvartsvågspipa är bara ett rakt rör, och det har en del jobbiga egenskaper med mycket kraftiga peakar och dippar.
Jag är inte så övertygad när det gäller MLTQWP även om jag är mycket imponerad av Ingvars konstruktioner. Uppenbarligen går det att göra välljudande MLTQWP, även om jag inte får till det i Hornresp.

ML-Mvh Johannes.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000