HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utskjutande sidostycken förbi baffeln?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Tomas J Posted - 2011/08/21 : 15:10:16
Blir det negativ påverkan om man skulle bygga en låda med sidostycken som går förbi baffeln enligt bilden?

Jag kan tänka mig att det finns eventuella risker med att bygga så, kanske blir det störande reflexer, turbulens, kantdiffraktioner eller något annat konstigt.

Är det någon som har erfarenheter eller har kunskapen att simulera hur stor påverkan det gör?

Är påverkan så liten så att man kan ignorera den?
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tomas J Posted - 2011/08/21 : 21:55:51
nja, det är mer komplicerat än så, det är nämligen en TL- konstruktion med ett element som spelar alla register.

Skissen ovan är lite missvisande, jag ville bara illustrera hur utskjutet såg ut.

Nu måste jag inte ha utskjut, det skulle igentligen bara underlätta för fastsättning av fronttyget
Lovan Posted - 2011/08/21 : 20:56:34
Är det en öppen baffel till ett mellanregister eller en baslåda eller..?
Skulle det vara en sluten baslåda skulle jag inte bry mig. Försöker man sig på ett par mellanregister så behöver man mäta.
PetterPersson Posted - 2011/08/21 : 17:27:09
Simulera H-baffel i MathCAD eller hornresp så ser du vid vilka frekvenser det påverkar.
jonasz Posted - 2011/08/21 : 17:09:41
Orion ser ju ut så så jag antar att det är helt ok.

Bardis Posted - 2011/08/21 : 16:08:00
En länk i ämnet:

http://www.diymobileaudio.com/forum/diyma-sq-forum-technical-advanced/65061-improve-your-soundstage-$2.html

En bild till ämnet:

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000