T O P I C R E V I E W |
asto |
Posted - 2011/08/18 : 17:24:48 Hej!
Är lite nyfiken på att se hur man tänkt vid design och elementval när man lyckats åstadkomma högtalare med väldigt enkla passiva filter. 2-vägare är extra intressant.
Någon som sprungit på något intressant projekt så länka gärna
Mvh Asto |
21 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
asto |
Posted - 2011/08/27 : 11:59:25 M-M...
Jag är sugen, men jag har fokus på annat som ekonomin måste prioriteras till i nuläget. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/08/25 : 18:59:13 Detta asto, är nog något du får experimentera med för att sen låta resultatet ställa upp i den uppseglande diy-högtalar-tävlingen ... |
asto |
Posted - 2011/08/25 : 18:37:46 quote: Akustiskt så finns inte 6dB filter! Man kan få till hybridfilter som är 6dB/oktav inom +/- en oktav eller max två oktaver från delningsfrekvensen. Dessa filter kan säkert vara välljudande med rätt element men "riktiga" fasperfekta filter är det inte.
Precis, börjar fatta att det hänger ihop så för sedan kommer ju i praktiken respektive elements naturliga avrullning och den är väl sällan akustiskt så flack. Den naturliga avrullningen blir väl inte direkt brantare av en enda komponent i serie utan effekten blir väl mer att du lutar hela frekvenskurvan för elementet.
quote: Att välja element utifrån 1a ordningens filter ställer stora krav på just elementen. Krav på extremt bredbandighet och superb spridning och i diskantensfallet: effekttålig, är saker som kan få korthuset att falla samman! Frågan är då hur mycket värt det är med en "one liner till produktbladet"?
Fasperfekthet och spridning kan man väl till viss del optimera med horn/waveguide och på kuppen borde man ju komma åt en del av problemet med diskantens effekttålighet.
Värt och värt, kul utmaning skulle det kunna vara. Men jag inser att man får nog vara fullt nöjd om man skulle lyckas få bara en komponent i serie/element kompletterad med sugkrets eller impedanskorrektion för att få alla parametrar dit man vill.
quote: Kort sagt, ett enkelt filter ställer oerhört mycket högra krav på lådutformning, elementplacering samt elementen själva. Får man til ldet kan det låta fantastiskt men man har rätt lite medel till att rätta till ett eventuellt fel.
Här i ligger utmaningen som är så spännande och kul, men jag har nog alldeles för lite erfarenhet i vart jag skall fila för att styra alla parametrar dit de hör hemma.
Skulle vara intressant att hitta ett väldokumenterat DIY projekt, ingen som sett något??
|
Mickel-mackel |
Posted - 2011/08/25 : 09:52:38 quote: Akustiskt så finns inte 6dB filter! Man kan få till hybridfilter som är 6dB/oktav inom +/- en oktav eller max två oktaver från delningsfrekvensen. Dessa filter kan säkert vara välljudande med rätt element men "riktiga" fasperfekta filter är det inte.
Ehhh ... Förklara mer, det lät spännande men jag förstod nog i princip ingenting. |
EngelholmAudio |
Posted - 2011/08/25 : 08:17:51 Usch vilken dålig svenska det blir i mitt inlägg. Hoppas ni ändå förstår/förstod syftet.
|
DrBoar |
Posted - 2011/08/25 : 07:37:47 Audiotronic CM3 och CM2 har en spole i serie med basen och en konding. Helst skall elementen vara raka och tåla effekt tills filtret skurit med säg 24 dB eller om man är mindre petig 12 dB. Det innebär att baselementet skall funka bra till minst 16 kHz gärna mer. Bandhornen skall tåla effekt till minst 1 kHz och helst 250 Hz! I praktiken kan man se bandhornet fladdra när man spelar högt. Hornet lägger av vid 1kHz och även små signaler under den frekvensen får bandet att röra sig synbart.
Akustiskt så finns inte 6dB filter! Man kan få till hybridfilter som är 6dB/oktav inom +/- en oktav eller max två oktaver från delningsfrekvensen. Dessa filter kan säkert vara välljudande med rätt element men "riktiga" fasperfekta filter är det inte. |
Snutten |
Posted - 2011/08/24 : 23:07:04 Intressant Engelholm, ska bygga mina första högtalare snart (om bara elementen levereras snart, hoppas posten grejar det). Det blir en 2-vägare med 2:a ordningens filter. Har dock läst att 2:a inte är så bra pga problem vid delningsfrekvensen (tror det var orolig frekvensgång eller nått) men jag får lära mig mer märker jag. |
EngelholmAudio |
Posted - 2011/08/24 : 20:28:59 Det är en lockande tanke med "få komponenter" och "minimal fasvridning" men det ställer krav på andra delar i systemet som kanske inte "syns" lika mycket.
Att välja element utifrån 1a ordningens filter ställer stora krav på just elementen. Krav på extremt bredbandighet och superb spridning och i diskantensfallet: effekttålig, är saker som kan få korthuset att falla samman! Frågan är då hur mycket värt det är med en "one liner till produktbladet"?
En tumregel att iaf beakta/tänka på, kan vara att man med 1a ordningens filter bör gå upp en väg, alltså en normal 2-vägare borde bli en 3-vägare för att på så sätt kunna välja mer lämpade element.
|
mangs |
Posted - 2011/08/24 : 17:02:45 Jag skulle säga att det finns oerhört få element som låter trevligt inom hela sitt frekvensband innan den naturliag avrullningen. oftast brukar man se en hel del tråkiga uppbrytningar och oroligheter. Speciellt för element större än 5".
För att få till det hela skulle jag säga att elementvalen behöver övervägas noga och ffa diskanten måste vara extremkt effekttålig och kunan delas lågt. Det sista hänger ju på om du även vill kunna ha möjlighet att spela hyffsat högt.
Det jag har gjort i ett antal av mina konstruktioner är att dela basen med en spole och sedan en sugkrets för att plocka bort eventuella peakar i närheten av delningsfrekvensen. Tycker det fungerar bra för at tfå en snygg frekvensgång från basen. Normalt sett brukar jag sedan dela med 2/3-ordningens filter från diskanten. jag har även provat med första ordningen men jag ogillar när det ligger så mycket energi i diskanten + att det är ett rätt stort frekvensområde som man måste se till att det hanar i fas mm.
Kort sagt, ett enkelt filter ställer oerhört mycket högra krav på lådutformning, elementplacering samt elementen själva. Får man til ldet kan det låta fantastiskt men man har rätt lite medel till att rätta till ett eventuellt fel. |
asto |
Posted - 2011/08/22 : 14:00:14 quote: det finns koax med 6db filter hos mig, funkar fint.
Blev det några mätningar, skulle vara spännande att se.
|
Ryssen |
Posted - 2011/08/21 : 02:38:21 Coaxer till bilar brukar ju ha 6db,men hur det låter är en annan sak... |
classe |
Posted - 2011/08/21 : 00:51:12 det finns koax med 6db filter hos mig, funkar fint. |
asto |
Posted - 2011/08/20 : 22:31:07 quote: Saknar betydelse gör den väl inte. Högre Le hade gjort att basen fallit tidigare i frekvens och lägre Le så hade basen lirat ännu högre frekvenser.
Jag var nog otydlig hur jag menade, om man kör basen utan filter och man nyttjar dess naturliga avrullning och lägger delningen med diskanten där den fallit exempelvis -6dB så får väl Le vara vad den vill. Gäller ju bara att anpassa diskanten och dess delning efter basen menar jag. Eller har lågt resp. högt Le någon inverkan i hur lådan skall dimensioneras också? |
PetterPersson |
Posted - 2011/08/20 : 18:54:36 quote: Ok, då saknar väl "Le" egentligen betydelse, tonkurvan på basen blir väl vad den blir då den är ofiltrerad.
Saknar betydelse gör den väl inte. Högre Le hade gjort att basen fallit tidigare i frekvens och lägre Le så hade basen lirat ännu högre frekvenser. |
asto |
Posted - 2011/08/20 : 12:35:26 quote: Det finns andra nackdelar som är viktiga i sammanhanget och det är kamfiltereffekten som man får mellan det två elementen i ett ganska stort område när man kör 6dB filter.
Intressanta åsikter esl. Det området blir säkert som sagt stort i iallafall större än hos brantare filter, men valet av element bör ju även påverka hur stort området blir. Jag tänker på elementens respektive naturliga avrullning, hur impedanskurvan ser ut att för att komponenten i filteret skall bryta kurvan rätt. Eller tänker jag fel?
quote: Fasgång osv är ypperligt med 6dB filter!
Just det, iallafall den elektriska vad jag förstår. Men den akustiska kvarstår väl?, här finns nog utrymme för tankevärksamhet för att få lika hastighet genom delningsområdet
quote: Men utgår man från ett extremt bra bredbandselement, och "toppar" med en diskant som är koaxialmonterad och om man gör en tidskompensering av diskanten så kan det hela bli riktigt lyckat!
Låter ju enkelt och bra Har du sprungit på någon koax som fungerar bra med 1:a ordningens filter?
|
esl |
Posted - 2011/08/19 : 19:20:02 Det finns andra nackdelar som är viktiga i sammanhanget och det är kamfiltereffekten som man får mellan det två elementen i ett ganska stort område när man kör 6dB filter. Fasgång osv är ypperligt med 6dB filter!
Men utgår man från ett extremt bra bredbandselement, och "toppar" med en diskant som är koaxialmonterad och om man gör en tidskompensering av diskanten så kan det hela bli riktigt lyckat! Man kommen med andra ord mycket nära en punktformig ljudkälla, eller man har gjort en nästan lika bra högtalare som esl63.
/esl |
asto |
Posted - 2011/08/19 : 13:20:06 quote: CM3 har bara en konding till diskanten och basen rullar av med Le har jag för mig.
Ok, då saknar väl "Le" egentligen betydelse, tonkurvan på basen blir väl vad den blir då den är ofiltrerad. Snacka om att hitta rätt element till rätt ändamål då, bara dimensioneringen av lådan bör ju bli en match då man inte balanserat registret någonting elektriskt
quote: Det är nog lättare att komma undan med sämre element ju brantare man delar.
Det är nog sant, därför man kanske inte ofta ser annat än lite brantare filter. |
Goldfinger |
Posted - 2011/08/18 : 21:32:25 Det är nog lättare att komma undan med sämre element ju brantare man delar. Alltså typiska med taskig effekttålighet och resonansfrekvenser som ligger på ogynsamma ställen mm. |
PetterPersson |
Posted - 2011/08/18 : 20:49:43 Alla Bosse Bengtssonkonstrunktioner är första ordningen med (ibland) spole och endast konding. Megatrend, M3, M3-pro, M1, CM3 osv. CM3 har bara en konding till diskanten och basen rullar av med Le har jag för mig.
|
asto |
Posted - 2011/08/18 : 18:55:48 Har några gånger hört/läst personer påstå att första ordningens filter är det absolut bästa, kan ju vara jag som missförstått påståendet. Men därav väcktes tanken iallafall. Tycker väl personligen kanske inte att det är något att sträva efter, men jag är nyfiken på hur man tänkt och gjort när man har lyckats.
Skulle vara intressant att se hur långt man kan komma med bara 2 komponenter i ett filter för 2-vägare genom att välja rätt parametrar på element samt lådans utformning.
Så svaret på Petters fråga vore väl kanske att man till viss grad får acceptera avvikelser då allt har sin begränsning, men att ändå parametrar som spridning, impulsvar, impedans och tonkurva faller på plats så bra det går för att kunna låta bra och vara en snäll last till förstärkaren.
|
PetterPersson |
Posted - 2011/08/18 : 17:50:54 Är det första ordningens filter "bara" eller får man lägga till impedanskorrigering och liknande för att snygga till tonkurvan före filtrering? |