HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Delaytimer för HT

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Gastone Posted - 2011/08/15 : 13:15:08
Jag har pulat ihop en timerkrets med två LM555 och en idé är att använda ett 2-pol relä.

Min fråga är då:
Kan man ha HT på ena polen (typ 300+ Volt)
och 12 Volt på den andra, utan att det blir komplikationer mellan dem ?

Det är inte nödvändigt med 2-pol för funktionen, det räcker med ett 1-pol, men ändå...
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2011/08/18 : 20:22:50
Jag hade länkarna på en HD som kraschade men jag skall leta tills jag hittar testen den var inte vetenskapligt gjord men de som jag har varit i kontakt med påpekar att en förvärmning är bra för rörets bästa, jag tror att det var en japansk sida eller.....

Anders
reVintage Posted - 2011/08/18 : 13:53:28
Hej Bubbel!
Hittar inget när jag Googlar om tester ang. livslängd. Det snackas dock en del om att man måste vara lite försiktig under inkörningsperioden. Kanske du har en länk till testerna?
Bubbel Posted - 2011/08/18 : 13:23:50
Det är ett rör som inte är som andra mitt kära 6C33, enl. tester ökar livslängden avsevärt om man startar rören med rejäl förvärmning oftast använder man 3min men det är för fabrikstillverkade men jag har tid för välljudet som kommer sedan.

Okej Gastone då kör jag på det, tack för hjälpen.

Anders
reVintage Posted - 2011/08/18 : 09:33:33
Katodförgiftning lär inte bli ett problem vid så kort tid som tio minuter. Dock finns inte någon anledning att vänta 10 minuter då det inte tar mer än kanske en halvminut för glöden att bli varm.

Men vad är egentligen avsikten med relä-fördröjning enligt din mening? Om det vore ett problem av dignitet så skulle en oerhört stor del av av rörförstärkarbeståndet vara skadat vid det här laget.
Gastone Posted - 2011/08/18 : 08:49:44
Precis som reVintage skriver, med 10min glöd var gång du startar ditt steg sliter du på katoden och du kan råka utför "katodförgiftning".
reVintage Posted - 2011/08/18 : 07:56:58
Och vad ska man med 10min till?? Det räcker att fördröjningen varar till dess att glöden är varm.
Gastone Posted - 2011/08/18 : 00:04:11
quote:
saknar de viktiga 10min
Anders

Men då bara ändrar du R1 till 2,2M, så får du ca 10 min.
Bubbel Posted - 2011/08/17 : 16:40:23
Den var fin Anders men saknar de viktiga 10min + för att jag inkluderar kretsen. Jag misstänkte att en bygling var alternativet men lite feber gör att man inte är den mest snabbtänkte idag.

Anders
Bardis Posted - 2011/08/17 : 15:54:27

Här är en jag använt till min PCL82 förstärkare med det billiga transformatoralternativet att sätta två lågvoltstrafar efter varandra. Därför det lite udda/kryptiska kopplingen på reläet.
Gastone Posted - 2011/08/17 : 14:04:47
Du skippar "ON"-knappen helt enkelt(byglar kretsen), då startar timern när du slår på strömmen till steget...

Här är en som är enklare...

R1 på 46k ger ca 30 sek, ändrar du till 220k, ger det ca 60 sek.
C1 470uF.
Dioden över reläet ska vara en 1N4148.
Bubbel Posted - 2011/08/17 : 10:11:14
Likriktarrör i all ära än har jag inte hittat något som skulle passa min bygge men jag förstår vad du menar blomman.

Jag snurrade runt lite på nätet och hittade en lösning som kanske passar mig och jag har allt som behövs för att bygga en sådan. Men hur löser jag det med on knappen då jag bara vill styra allt med en brytare.

http://www.8085projects.info/post/555-based-simple-long-time-timer-circuit.aspx

Anders
markusA Posted - 2011/08/17 : 00:48:34
Bara leker med tanken här...
Borde man inte kunna slänga ihop något smidigt med en thyristor? En timerkrets borde man kunna pilla ihop med lite logikkretsar, motstånd och någon konding? Borde bli billigt som attan och tar nästan ingen plats öht?
Imperial Posted - 2011/08/17 : 00:45:55
Tjenare!

Varför inte köra med likriktarrör
Då får man delay på HT och ett rör till och titta på.

/
Bubbel Posted - 2011/08/16 : 22:46:25
Tyvärr kan jag inte det jag skulle gärna men andra saker dyker upp hela tiden och förstör.

Anders
Gastone Posted - 2011/08/16 : 22:30:49
quote:
Det låter bra, då skall man bara försöka få dig att dela med dig av schemat.

mmm, kan du CADa ?
Skulle vilja ha kretsen på layout, eller vad det nu heter...
Bubbel Posted - 2011/08/16 : 21:01:02
quote:
Just en sådan jag knåpat ihop.

Det låter bra, då skall man bara försöka få dig att dela med dig av schemat.

Men för min del räcker det med att man låter glöden gå på 6s33 röret tills man får den tid på förvärmningen sedan så slås spänningen på för anoden. De andra rören på ingången kan starta samtidigt som glöden detgör absolut inget.

Anders
Gastone Posted - 2011/08/16 : 20:17:37
quote:
Jag är själv intresserad av en startkrets till mitt 6S33S slutsteg har inte hittat något ännu som skulle passa, det jag vill att det skall styra är glöden på slutrör sedan därefter släppa på anod knåpa ihop ett själv skulle jag gärna göra men där är mina kunskaper slut.

Anders

Just en sådan jag knåpat ihop.

Vid power-on så startar två räknarkretsar, A och B.
B pulsar en LED som då blinkar (valfri frekvens).
När A har nått sin "time-out" ( valfri tid) så går utgången hög och drar ett relä, samtidigt gör den en "reset" på B som nollställs och LEDen lyser med fast sken.
Bubbel Posted - 2011/08/16 : 12:39:40
quote:
HT (High Tension)= B+ till anoden

På ren svenska hög spänning, tyvärr så tycker jag att det går en massa svenska förlorat med alla engelska förkortningar men förmodligen får man leva med det då vi växlar mellan svensk och engelskspråkiga sidor med en knapptryckning.

Jag är själv intresserad av en startkrets till mitt 6S33S slutsteg har inte hittat något ännu som skulle passa, det jag vill att det skall styra är glöden på slutrör sedan därefter släppa på anod knåpa ihop ett själv skulle jag gärna göra men där är mina kunskaper slut.

Anders
Gastone Posted - 2011/08/16 : 12:16:56
quote:
Vad är HT?

Du menar att ha 12V på ena relä-kontakten och 300V på andra?
Om det funkar bestäms nog endast av reläet.
Kolla tillverkarens spec på max spänning, ström, isolationsavstånd isolation osv osv.

HT (High Tension)= B+ till anoden eller OPTn på rörsteg...
Ja, 12V på ena och 300V på andra, båda är powerlines, inga signal.
Men det är nog så som du säger med isolationsavstånd, men det anges sällan hos säljstället, då måste man nog kolla hos tillverkaren...
Tack för input...
Mickel-mackel Posted - 2011/08/16 : 08:30:50
Vad är HT?

Du menar att ha 12V på ena relä-kontakten och 300V på andra?
Om det funkar bestäms nog endast av reläet.
Kolla tillverkarens spec på max spänning, ström, isolationsavstånd isolation osv osv.

Sen får man väl också fundera ifall de olika signalerna kan störa varandra elektromagnetiskt.
Jag skulle t.ex. kanske inte blanda 230 AC med lågnivå audio-signal eller någon låg och känslig mätsignal på samma relä.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000