T O P I C R E V I E W |
Gaffa |
Posted - 2011/08/09 : 12:07:05 Har skaffat ny bil och funderar på att bygga in en eller två Ultradrive i den för att få så bra kontroll över ljudet som möjligt.
Just nu har jag bara en enhet, och tyvärr har den inte tillräckligt med ingångar, och det är här jag behöver hjälp:
Hur mycket millisekunder/microsekunder-delay är det i signalen mellan input och output?
Är det någon som har utrustning för att mäta det?
Min Volvo s60 använder de bakre högtalarna bara för bas/low-range så timingen på dem är inte kritisk. Tanken är att köra framhögtalarna och center genom DCX:en (vilket kommer att lägga lite delay på dem) tills vidare. Högtalarna i hatthyllan sitter så långt bort att 6ms vore idealiskt, men om delayen blir så mycket som 10ms tror jag inte resultatet blir sämre än vad det redan är.
Jag har tittat på rena bilstereo-prylar, bland annat Alpine PXA-H701 (vettigt pris men behöver en front-end som suger), Alpine PXA-H800 (kompetent och PC-styrd, men för dyr och fortfarande svår att få tag på) |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Joda |
Posted - 2011/08/10 : 21:22:08 Att lägga till filter gör ingen skillnad, förutom skillnaden i fas som skillnaden i tonkurvan medger. Allt i enighet med miniphase/minimum phase beteendet. (finns mycket information om detta på nätet) Ett skarpt filter kommer att ge en förskjutning av fasen och därmed grupplöptiden. Detta kommer man inte i från hur man än gör.
Om man inte bygger in en fördröjning från början förstås som kompenserar. Man kan helt enkelt inte göra faslinjära filter utan att få en tidsfördröjning av hela signalen. Om någon vet hur så berätta gärna.
Men frågan från början var hur mycket tid det tog från att signalen gick in i burken, adc, cpu, dac och sen ut igen. Vilket är konstant över alla frekvenser. Som också syns på bilden. Om det nu skulle vara skillnad i fördröjning med fler filter så är det nog mindre än ett par samples så det är nog inget att oroa sig för.
Kan ju tillägga att miniphase beteendet är anledningen till att det "akustiska centrumet" inte är samma för alla frekvenser. Det går helt enkelt inte utan en högtalare som går från DC till oändligt. Sen finns det ju excess phase som är den förändring av fas som inte speglas av en förändring i tonkurvan. Statisk tidsförskjutning räknas bland annat in i denna del.
REW kan räkna ut båda. Samt att räkna ut GD. |
Harry_up |
Posted - 2011/08/10 : 12:04:02 Mät med en XTZ-analyzer så kan du direkt se avståndet till de olika elementen. Min erfarenhet är att tidsfördröjningen är inte konstant utan varierar med använda filter ifs ifrån en BSS men den är ju inte direkt enklare så det kan mycket väl gälla Behringer också.
mvh/Harryup |
Gaffa |
Posted - 2011/08/09 : 23:38:32 Lysande! Tack för länken!
Definitivt tillräckligt kort för att vara användbart i bilen.
|
Joda |
Posted - 2011/08/09 : 21:03:28 1,25ms eller 43cm enligt mätningar. http://www.soundmaennchen.host.sk/Messungen/Ultradrive/Ultradrive.htm |