T O P I C R E V I E W |
Green77 |
Posted - 2011/07/16 : 09:35:53 Hej alla.
Har just mätit lite på förstärkaren (300b SE). Jag har 356 V ut från PSU och justerat 70mA genom rören. Men om jag mäter efter OPT har jag 341 V vid röret. Borde jag då justera mA för 340V istället för 360V som jag gjort nu? 70mA kanske är lite högt med "bara" 340V plateVolt? Har ett sänkmotstånd på 200 ohm efter PSU för att justera ner volten lite..kanske ska byta det till 150 Ohm och höja volten vid rören lite?
Tack //Daniel |
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Green77 |
Posted - 2011/07/21 : 12:03:15 Såja, nu är den dit :) Tycker nog att basen blir bättre..om jag inte inbillar mig. |
Green77 |
Posted - 2011/07/20 : 21:44:15 Haha, ok. Testar o hänga dit den imorgon o ser om det händer något med basen.. Har bara en kopplingskondning i signalvägen om det var så du menade? Kör med Mundorf silver/oil.. |
Imperial |
Posted - 2011/07/20 : 21:24:48 Tjenare!
Om du inte har hörbart brum i högtalrna så behöver du inte lägga till mera kondingar i nätdelen. Lägger du till den så kan du ev få lite tightare bas men det blir inte så man trillar av stolen av häpnad.
Om du ska prova olika kondingar så är det bättre å gå på kopplings kondingen innan slutröret. Där händer det grejjer med olika typer. Inga lytar där dock. Jag gillar ERO mkc för det mesta men ibland PIO eller MP av Rifa å Jensen.
/ |
Green77 |
Posted - 2011/07/20 : 11:11:47 Ok, då kanske man ska testa och dra på lite mer ström..typ 80 mA och se vad som händer :)
Har en JJ 100uF/500V kondning över..Vad tror ni om att lägga den efter mitt motstånd? Någon förbättring ljudmässigt?
|
Imperial |
Posted - 2011/07/20 : 09:44:52 Tjenare!
Så länge du håller dig innom max anodfölust så kan du labba med biasen friskt. 340V x 0.07A=23.8W å 300B ska ha max 40W http://www.duncanamps.com/tdsl/show.php?des=300B
Det bästa är att lyssna sig till vilken bias spänning du vill ha. Kombinerad bias mellan katodmotstånd å -spänning på galler har jag binte själv provat men det låter som ett bra koncept.
/ |
Green77 |
Posted - 2011/07/19 : 17:59:36 Blir att komma ihåg det till nästa bygge :) |
Fuling |
Posted - 2011/07/19 : 17:54:06 Tomas har bra poänger och idéer! Varianten med "kombinerad" bias har jag testat i ett bygge och det funkade bra, blir justerbart men ändå stabilt. Att ha ett motstånd efter sista kondingen i nätdelen är av nämnda orsaker ingen god idé (även om konsekvenserna kanske är försumbara så är det inte riktigt god praxis.) |
Green77 |
Posted - 2011/07/19 : 17:34:15 Ok, typiskt att jag etsat kortet där motståndet sitter sist.. Går ju att borra sönder banorna och löda kablar. Bytte motstånd till ett 120 ohm's som jag hade hemmma. Flyttade arbetsspänningen på rören till 360 V. Kör med det nu och 70mA..tycker det låter helt ok ;) Bytte även motståndet till CCSén från 182 ohm till 233 ohm. Kör nu exakt 10mA genom förstegsrören (rör 5842, 175V, 10mA) |
Tomas.PEO |
Posted - 2011/07/19 : 14:06:40 Hej igen.
Eftersom du kör en SE-koppling kommer inte anodströmmen att vara konstant, det gör att du får en modulerad matningsspänning till utgångstransformatorn (spänningsfallet över 200 ohms resistorn kommer att variera i takt med signalen).
Vi tar ett exempel. Du har 60mA i tomgångsström, signalen kommer att ge dig en förändring på +/- 10mA, spänningen på trafons + anslutning kommer då att variera ( +/- 10mA * 200 Ohm =) +/- 2Volt.
Eftersom 200 Ohms resistorn verkar vara gemensam för båda kanalerna, kommer ju detta även att påverka den andra kanalen. Kör du samma signal i båda kanalerna kommer matningsspänningen att "fladdra" +/- 4 Volt.
Om det spelar någon roll, det vågar jag inte svara på. Lägger du däremot 200 ohms resistorn tidigare (t.ex. direkt efter likriktaren innan 47uF)kommer dina kondingar och drosseln att filtrera och minimera just det problemet.
Här kommer ett alternativ till:
Jag har testat både kopplingar med "fixed-Bias" (som du har) och med "katod-Bias". Båda har sina fördelar (och nackdelar), ett vettigt alternativ som Western Electric rekomenderade var en kombination.
Lägg en avkopplad katodresistor som tar ungefär halva gallerförspänningen (ca:35 Volt) och justera minusspänningen på gallret till rätt tomgångsström (-35 - -40 volt).
Kopplingen blir väldigt stabil samtidigt som man inte "bränner av" en massa effekt i katodresistorn.
Jag valde denna lösning på mina 300B PP monoblock efter mycket testande och är väldigt nöjd med resultatet.
Då bör du få 350 Volt Plate voltage utan 200 Ohms-resistorn.
(400 Volt - (2*65mA * 82 Ohm) - 35 Volt = 354 Volt)
/ (va' det någon som förstod? jag är inte så bra på att förklara mig i skrift.) |
Green77 |
Posted - 2011/07/19 : 08:36:27 Hej.
Bias justeras med trimpot för minusspänning på gallret. Jag mätte "plate" volten mellan anoden och jord. Katoden är väl samma som glöden på 300 röret? (+ 5V)..
300V in - dioder (BYZ296) - 47uF - Drossel 10H 82 Ohm - 100uF - 200 ohm sänk R - 360 V ut. Spelar det alltså roll vart serieresistansen är placerad? Vad är nakdelen med att sätta den sist som jag gjort?
Testade 60mA i helgen, tyckte bassen blev väl klen men mellan och diskaten tyckte jag lätt samma eller lite bättre.. Tog en medelväg och gick upp till 65mA |
Tomas.PEO |
Posted - 2011/07/18 : 22:00:57 Hej Green77.
Jag har ett par frågor innan jag kan ge dig min synpunkt.
Hur justerar du Bias? (gallerförspänningen (minusspänning på gallret) eller justerbar katodresistor)
När du mäter "plate"-spänningen, mäter du från gnd? Med "Plate voltage" avses spänningen mellan anod och katod.
70mA tycker jag är lite i överkant, jag brukade få bra resultat med 60mA (Plate voltage = 340Volt) / |
Green77 |
Posted - 2011/07/18 : 20:50:41 Hm, det kan ju vara värt att testa ett motstånd i början av kretsen.. |
Fuling |
Posted - 2011/07/18 : 20:29:51 En variant kan vara att byta till rörlikriktare (hybridbrygga om du inte har centertapp på trafon), då får du lägre utspänning och gratis mjukstart. En annan tänkbar fuling (!) kan vara att lägga in ett motstånd på några tiotals ohm mellan dioderna och första kondingen, där är rippelströmmarna stora så du kan tappa ganska mycket spänning över en ganska låg resistans. Kondingen och dioderna får en lite bekvämare tillvaro också om rippelströmmarna minskar. |
Green77 |
Posted - 2011/07/18 : 19:44:13 Ok, så här ser PSU ut just nu:
300V in - dioder (BYZ296) - 47uF - Drossel 10H 82 Ohm - 100uF - 200 ohm sänk R - 360 V ut. Förstärkaren är helt tyst så något hörbart rippel finns inte nu.
Har inga kondningar som tål så höga volt liggandes.. Får ta och beställa ett gång :) Någon som vet några bra dioder? Kör BYZ269 idag men kan ju passa på att testa några andra om jag ändå ska beställa... |
Imperial |
Posted - 2011/07/18 : 16:17:20 Tjenare!
Flytta 47uF kondingen efter drosseln åsså kan du labba för att få rätt spänning med olika kondingar direkt efter dioderna. Börja ca 2uF. Bygg på eller ta bort i 0,5uF steg tills du hittar rätt värde å spänning.
/ |
Fuling |
Posted - 2011/07/18 : 14:17:03 Här finns det utrymme för experiment, svårt att räkna ut innan exakt vad som kommer att hända. Ändra, mät, lyssna! |
Green77 |
Posted - 2011/07/17 : 22:04:15 Aha, just det..så kan man ju göra. Kör 47uf efter dioderna nu.. Vad skulle kunna vara lämpligt att köra? 22 uf? Men det blir inte mer rippel på likspänningen då?
|
Fuling |
Posted - 2011/07/17 : 17:47:05 En variant kan vara att minska värdet på kondensatorn mellan likriktaren och drosseln, det sänker också utspänningen. |
Green77 |
Posted - 2011/07/17 : 15:04:16 Har drossel tidigare i nätdelen men PSU "pumpar" ut nästan 400V så motståndet går nog åt tyvärr.. |
Fuling |
Posted - 2011/07/17 : 13:34:12 Jag hade nog kört helt utan motstånd, serieresistans anses vara något som ska undvikas i nätdelar. Om du behöver filtreringen så ta en drossel istället.
|