HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ingångsväljare via relä. Hilfe!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
rannagarden Posted - 2011/07/15 : 13:56:52
Söker med ljus och lykta efter ett schema för en relästyrd ingångsväljare. Har ett hum mellan tummen och pekfingret, men hjärnan har tagit semester... Känns bättre om det fanns ett schema som pekpinne.

Jag behöver kunna välja mellan två ingångar med en knapptryckning (typ, tangentswitch). Varje knapptryckning skall toggla mellan ingångarna och ett relä skall väl styra ett annat relä som växlar mellan ingångarna?

Vore superlycklig om någon kan efterskänka lite kunskap i ämnet.

/M
17   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
rannagarden Posted - 2011/08/16 : 04:44:46
Nix, tröttnade inte. Har alla delar hemma för en lösning med 4013 likt min bild ovan. Som del av ett större projekt så har jag inte kommit så långt att den blivit lödd och testad än bara.
Gastone Posted - 2011/08/16 : 00:53:31
RuneStone Posted - 2011/08/05 : 10:11:36
Hur gick det med detta projekt ?
Fick du till någon enkel lösning eller tröttnade du ?
RuneStone Posted - 2011/07/18 : 16:16:26
Nu har jag slängt ihop en enkel krets.. du sätter bara ett 5volts växlande dubbelrelä som last..
Bjäris Posted - 2011/07/17 : 14:17:54
Jag tycker din lösning ser fin ut. Du kan nog få en stabilare positiv flank till klockingången på ditt sätt än vad jag har på min. Fast å andra sidan har jag inga problem med min koppling heller. Är det något jag skulle ändra på i din koppling så är det nog högre värde på R1 och följa efter med mindre kapacitans på C1. Som det ser ut just nu kommer du få en strömstöt på 255mA så fort knappen trycks ned.
rannagarden Posted - 2011/07/17 : 09:06:20
*stön* Att det skall vara så komplicerat att åstadkomma något så enkelt.

Jag har bla kikat lite på denna lösning med en 4013-krets. Om jag tar ett relä med dubbla poler för mina två signaler så borde det väl fungera?

Men sen så nämner Runestone "tillslagsfördröjning" och "självsvängande" relän? Är det något som behövs på kretsen ovan?

/M
Mickel-mackel Posted - 2011/07/17 : 08:16:39
Jag skulle löst det med en T-vippa + ett relä.

En T-vippa kan man åstadkomma på flera vis, googla.
Med diskreta komponenter, med 74xx logik, med en 555.

http://www.ict.kth.se/courses/IL131V/vippor/index.htm
RuneStone Posted - 2011/07/16 : 15:10:38
gjorde en liten enkel koppling med bistabila relän..

U1 och U2 kopplar du till relä nr2s spole, då kan du växla mellan ingångarna där.. på - kopplar du - och på + kopplar du en tillslagsfördröjning för att relät inte ska självsvänga.. tex denna krets:

Förslagsvis kan du använda 2st sådana här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-157-04&toc=18794
Bjäris Posted - 2011/07/15 : 20:59:06
Hej, om du tar väl valda delar av schemat:
http://hem.bredband.net/Afrika1/hififorum/schema/Conections.png
Så ska det fungera bra. Jag har precis den funktionen som du efterfrågar i mitt delningsfilter.
Du bör nog lägga till en diod parallellt med spolen i relät, så att Q201 inte får för hög spänningsspik över sig när relät släpper.
soundbrigade Posted - 2011/07/15 : 20:29:17
Eller köper du HELA kitet: Remote Volume Control & Input Selector DIY KIT MV04
rannagarden Posted - 2011/07/15 : 18:16:51
Flera bra förslag men först kikar jag gärna på relä och i kombo med momentanbrytare om någon har något liknande schema.
RuneStone Posted - 2011/07/15 : 17:51:07
En microprocessor är väl det enklaste att använda, då kan du styra både ingångar och utgångar som du vill, du kan till och med använda ingångarna som kapacitiva brytare, så att du inte behöver en mekanisk knapp utan det räcker med att lägga dit fingret..
soundbrigade Posted - 2011/07/15 : 16:26:59
En enkel debouncer (40106) och en vippa (4013).
Gastone Posted - 2011/07/15 : 15:18:03
Mitt schema är inte för impulsbrytare.

Ska du tvunget ha en momentanbrytare så ska du ha ett impulsrelä, typ hel- & halvljus relä till bilen...
rannagarden Posted - 2011/07/15 : 15:00:19
Jag har hakat upp mig vid att jag vill använda en momentanbrytare a la tangentbordswitch. Men det kanske fungerar med ett relä som byter poler vid varje tryck, typ? Hm. Ett schema vore guld, alltså.
markusA Posted - 2011/07/15 : 14:21:24
Borde väl räcka med ett 5V relä och en brytare?
Gastone Posted - 2011/07/15 : 14:18:36
Nja, du behöver bara ett(1) relä, ett 2-pol( en vänster och en höger kanal).
I viloläget den ena ingången, och i draget läge den andra...

Ska ha ett schema nånstans...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000