T O P I C R E V I E W |
FForsman |
Posted - 2011/07/14 : 21:38:21 En simuleringstråd.
/mvhff |
9 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
FForsman |
Posted - 2011/08/15 : 23:09:41 Lite mera lek med TB W8-740.
Här är en variant med två st. element i serie.
Det blir inte känsligare men dubbelt så hög effekttålighet och lite jämnare SPL upp till 80 hz än vad jag får till med ett element.
/mvhff |
FForsman |
Posted - 2011/08/15 : 21:55:10 - tack Mickel-mackel, fenomenal sammanfattning av PP-inlägg!
quote: Däremot tolkas ofta group delay felaktigt som en fysisk tidsförskjutning, men så är det inte, det är bara fasen som ändras.
- På sätt och vis är det lite skönt att jag inte är ensam om att ha tänkt så.
/mvhff |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/08/15 : 19:57:29 Så här skrev i alla fall Petter en gång om Groud Delay, om det nu hjälper något. quote: Ett snabbt fasskifte betyder att mycket energi lagras i systemet = systemet beter sig resonant. Det märks på toppar i tonkurvan, hög grupplöpstid (fasens minuslutning= negativa derivata) och kommer låta entonigt och jobigt. Hur stort det absoluta fasskiftet är är av betydligt mindre betydelse än hur snabt fasen ändras.
Impulssvaret blir som en slags sammanfattning av det ovannämnda. En snygg fasgång, låg grupplöpstid och icke-skapra resonanser i tonkurvan kommer ge ett snyggt impulssvar som avklingar snabbt och ser likt ut grunsimpulsen.
Den där Tangband W8-740 verkar ju lite intressant och kostar mindre än 800:- på Europe-audio. http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8021
Edit: Och detta också ... quote: Notera dock att hornresp adderar systemets löptid till grupplöpstiden. Detta är helt felaktigt då group delay bara är fasens minusderivata och inget annat. Alltså ingen fördröjning utan bara fasförändring. Däremot tolkas ofta group delay felaktigt som en fysisk tidsförskjutning, men så är det inte, det är bara fasen som ändras.
quote: Den toppen kommer snarare att plattas ut av veckning och dämpmaterial. Du sätter delay på systemet motsvarande group delay vid höga frekvenser, mellan 10 och 20 kHz. Det värdet ger tidsförskjutningen en meter framför hornet.
DVS, har du hornet så att det mynnar två meter längre från lyssningsposition än topparna måste du sätta delay på topparna motsvarande group delay vid höga frekvenser + 3 ms för att kompensera för den extra metern.
När du satt delay på topparna har du "normaliserat" group delay och helt plötsligt är det verkliga group delay bara ca 7-8 ms vid 55 Hz, alltså inom godkänd gräns om bygget blir exakt som simuleringen.
|
FForsman |
Posted - 2011/08/13 : 08:25:06 - jag är osäker, kan mycket väl fått det om bakfoten.
/mvhff
edit: Jag hade lite otur när jag tänkte.
Om jag fattat det jag läst beräknas Group Delay från den fasförskjutning som elementet tillsammans med lådan över frekvensen ger. Måste kika lite mer på detta. . .
|
Mickel-mackel |
Posted - 2011/08/13 : 01:23:57 quote: Verkar inte gruplöptiden (GD) vara ganska kort för ett TH? När jag simulerar MLTL får jag ofta liknande eller till och med sämre resultat. Om GD är 26 msec vid 28 Hz, behövs verkligen delay på resten av systemet?
Med STOR reservation för att jag inte fattat hur sakerna hänger ihop, men: Grupplöptiden bestämmer väl inte vilken delay som behövs mellan systemen? |
FForsman |
Posted - 2011/08/12 : 11:38:28 - Tack Petter!
Som jag förstår termisk kompression innebär det i praktiken att uppvärmningen av talspolen ökar dess resistans. Detta simuleras i Hornresp med att lägga till en serieresistans (Rg). I hornet ovan får tonkurvan snart ett betydligt mer "hängmattigt" utseende vid ökat Rg. Men hur vet jag hur mycket resistensen kommer att öka och således hur stort Rg ska jag räkna med?
Jag gissar att ett vanligt sätt att hantera detta är överdimensionering och i normal hemmamiljö kanske det är försumbart, eller?
/mvhff |
PetterPersson |
Posted - 2011/08/09 : 21:13:39 Hög kompression är ingen fara på konen, bara den är kraftig. Däremot kan det bli problem med termisk kompression när kompressionen är hög, eller rättare sagt gör sig den termiska kompressionen större uttryck på tonkurvan än låg kompression. Något att ha i åtanke vid simuleringen.
quote: Om man gör hornet dubbelveckat (fyra längder) förändras inte SPLkurvan nämnvärt om jag förstått det rätt.
Ja, iallafall med den vanliga veckning. "martinssonveckning" verkar släta ut tonkurvan mer. |
FForsman |
Posted - 2011/08/09 : 01:03:22 Tang Band W8-740
I tappat horn om ca 43 l netto.
Om man gör hornet dubbelveckat (fyra längder) förändras inte SPLkurvan nämnvärt om jag förstått det rätt.
Med S2 om 50 cm2 blir dock kompressionsförhållandet 4,4:1. Leder detta till diskvalificering eller kan det funka?
/mvhff
edit:
Verkar inte gruplöptiden (GD) vara ganska kort för ett TH? När jag simulerar MLTL får jag ofta liknande eller till och med sämre resultat. Om GD är 26 msec vid 28 Hz, behövs verkligen delay på resten av systemet?
I teorin verkar hornet kunna prestera en hel del volym. Nu har jag inte tagit hänsyn för någon termisk kompression eller att kompressionen i hornets början (S2) är ca 4,4:1. Det kanske börjar flåsa ellev vibrera långt innan dessa värden nås.
edit:länkfix, fler bilder |
FForsman |
Posted - 2011/07/14 : 21:48:04 Med stor inspiration från Petters tråd TH trippelveckad med och utan HH för PD 8BM20 har jag försökt att få till en liknande SPL-kurva fast ur en mindre låda. Visserligen får man offra en del i känslighet för att komma ner i storlek men så här simmar Precition Device 8BM20 i ett TH om 67 l (netto).
Sedan ska den ju vikas ihop också...
/mvhff
edit: bild & länk |