T O P I C R E V I E W |
Hornta |
Posted - 2011/07/12 : 16:55:08 Har fått 4st Eminence Alpha 15a över sedan THAM15 blev basförmedlare istället, nu är frågan vad man kan göra för något med dem?!
Tidigare satt dem i en H-baffel enligt MJK, men vore roligt att prova på något nytt. Vet att dess T/S-egenskaper inte är speciellt roliga för högtalarbyggen, men finns det något man kan bygga som kan låta bra?
Basreflex är jag inte mycket för, men tror inte det skulle fungera ändå.
Är väldigt tacksam för något tips på användningsområde för dem :) |
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Hornta |
Posted - 2011/07/17 : 16:20:47 Ska tydligen sälja högtalarna till en kompis, väldigt enkelt för min del. Men lite tråkigt att inte få leka med dem.. . |
solhaga |
Posted - 2011/07/15 : 16:59:18 Problemet dryftades i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80875
Jag använde svart MS Polymer köpt på Hornbach: Soudal Fix All. "MS Polymer technology offers high performance and has the characteristics of a silicone and polyurethane in one, without the disadvantages of either. These include no isocyanates or solvents, low VOC content, UV resistance, paintable, and good primerless adhesion and durability." http://www.fixall.eu/fixall/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=98 Densiteten är 1,67 g/ml.
Denna ringlade jag på ett liggande element tills fs blev 25 Hz. Jag svepte 15 - 150 Hz via ett seriemotstånd för att få en mer distinkt fs-topp.
Jag testade dock innan att mätmetoden fungerade genom att lägga olika tejprullar + tyngder i konen. mms motsvarande fs 20 Hz gjorde att det liggande elementet "bottnade", beslöt mig då för att 25 Hz var ett lämpligt mål.
Ovanstående praktiska tester samt teoretisk beräkningar gav att cirka 100 gr massa skulle läggas till ursprungliga mms på 59 gr.
Tänk på att om båda elementen sitter på samma baffel, så måste du kortsluta det elementen som inte modifieras för ögonblicket, det sjunger annars med.
Givetvis ökar distorsionen vid högre ljudtryck, men då jag ändå hade tillräcklig membranyta med tre alphor per baffel och inte är någon som avnjuter musik vid några högre volymer, tyckte jag att det var ett bra sätt att få ner fs utan att equa för mycket; jag driver de tre alphorna aktivt med varsin gain clone så något krut finns inte i förstärkeriet. Åtgärden, även luftens massa sänker ju fs i en H-baffel, görs då också i samma domän. |
PG Jeppsson |
Posted - 2011/07/14 : 20:26:06 Jag kör med ett par Eminence Alpha 15 per sida i öppna bafflar, det med hjälp av ett par Seas coaxialer, delade vid 250 Hz, passivt.
Funkar bra som ett fronthögtalare, men bättre när jag kör tvåkanal med en intregrerad förstärkare. |
DrBoar |
Posted - 2011/07/14 : 18:46:30 Slutna lådor med två tre trick för att få ner Q värdet 1. Kraftig dämpning av lådan kanske också en fiberkorg runt elementet som i gamla Carlsonboxar 2. En serie kondensator med rätt storlek sänker också Q 3. Om Lådvolymen är mindre än Vas dvs 260 L per element kan man ju göre en Isobaric låda
Själv har jag en U66 förstärkare med reglerbar negativ utgångsimpendans som man kan reglera Q värdet med sägs det. Den bara samlar damm.... |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/12 : 17:40:25 Ja, sök här på forumet eller skicka ett pm |
Hornta |
Posted - 2011/07/12 : 17:18:42 mm qts-värdet ställer till det rejält, lite synd. Känns dumt att bara ha dem liggandes då de precis är inspelade. Finns det någonstans att läsa om hur Solhaga gjorde med kletet? |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/12 : 17:06:45 Med det qts-värdet går det bara att ha dem i öppen baffel. Prova göra som solhaga och kleta på plastgegga för att sänka fs?! |