T O P I C R E V I E W |
Klas |
Posted - 2011/06/20 : 21:56:04 Hej!
Detta kanske är en liten dum fråga, men jag har en kondensator som jag inte kan hitta någon tydlig +/- märkning på, i databladet (http://us.100y.com.tw/pdf_file/05-Nover-Capacitors.pdf sid. 44) står det "Polarity indicated on terminals"..
Den ena "Terminalen" (där benen sitter) är markerad svart medans den andra inte är markerad alls, är den då minus?
Mvh Klas :] |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Klas |
Posted - 2011/06/21 : 14:30:15 Ibland spökar hjärnan, har läst orden "Negative black" säkert tjugo gånger utan att reagera. När jag sedan skulle förklara problemet för min sambo och den lille så slog det mig att det står ju "Negative black".. jaja, minus är svart inte det att kondingen heter "Negative black"..
Nu kan jag åka till dagis med lättat sinne! |
Klas |
Posted - 2011/06/21 : 11:18:49 Då måste man ha nått bra att koppla upp mot och sedan veta lämpligt motstånd.. :] |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/06/21 : 09:25:00 Koppla upp den med ett lämpligt motstånd i serie och se om den håller spänning. Läcker den så att du får spänningsfall över motståndet - vänd polerna. Jag tror att svart är minus. |
rannagarden |
Posted - 2011/06/21 : 04:46:27 Vet inte om det stämmer här men oftast markeras bara minus ut. Den omarkerade är då plus. |