HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Distorsion i tappade horn?!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
PetterPersson Posted - 2011/06/06 : 19:25:42
Kolla här...Vi som trott att tappade horn har såååå låg distorsion...Intressant jämförelse med "brutalelementet" TC Sounds 5400 (18" med 38 mm slaglängd en väg)

Först en distmätning på Tom Danleys DTS-10:a


Och sedan en på den slutna lådan med 18"aren:



Fler system och grejer att kolla på finns här:
http://www.data-bass.com/systems

Danleys DTS10:
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/DTS%2010%20spec%20sheet.pdf

TC Sounds 18"
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=293-666


Nåååå, vad säger ni...Vad är det då som gör att TH kan låta så pass bra som det gör?
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2014/05/08 : 20:43:53
quote:
Johannes, vilket välnyanserat inlägg.


Tack Petter!!!

Mvh Johannes
PetterPersson Posted - 2014/05/08 : 17:57:06
Johannes, vilket välnyanserat inlägg. Vad håller du konstant i ditt resonemang? Avstämningsfrekvens, lådvolym, element osv?

Hur ser du på den dubbla impuls som uppstår över grundresonansen i ett th?
Joda Posted - 2014/05/07 : 10:39:27
Om det är intressant att bumpa en tre år gammal tråd kanske man kan läsa en lika gammal tråd med riktiga mätningar gjorda utomhus.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/185588-keystone-sub-using-18-15-12-inch-speakers.html
Bernt Jansson Posted - 2014/05/07 : 08:59:04
Då kanske de här kurvorna stämmer trots allt. De är uppmätta på det långa TH jag hade för några år sedan:


Circlomanen Posted - 2014/05/07 : 07:18:30
quote:
Jag säger att ni är alla förstörda av allt BR ni lyssnat på. Ni tycker helt enkelt att dist låter bra!


Nu är det faktiskt så att BR har mer än bara dist att bjuda på. Dist, GD, kraftigt varierande strålande yta i sitt passband med den onaturliga egenskapen att strålande yta sjunker med frekvens. (15 tums element med 4 tums port.) Kraftigt varierande konamplitud med sjunkande sådan med sjunkande frekvens i en smal "hög-Qig" dip. Höga Q-värden på resonant peak i nedre delen av passbandet, med tillhörande långa start och stopp-sträcka för resonans att uppstå. Allt för att ge elementet så varierande arbetsbetingelser som möjligt inom sitt tänkta arbetsområde.

Lite som att införa 10 meter puckelpist i slutet av en störtloppsbacke...
more10 Posted - 2014/05/06 : 22:54:05
Jag säger att ni är alla förstörda av allt BR ni lyssnat på. Ni tycker helt enkelt att dist låter bra!
Buggsson Posted - 2014/05/05 : 13:41:06
Om man inte vill mäta "gula kablar", hur skall man då mäta sitt TH?
Joda Posted - 2011/06/07 : 21:10:38
Ingen aning. Men det kan nog räknas som småsignal.

När vi mätte vid högre effekt så skallrade armaturer och annat en bit bort, kanske 100W, men disten ökade inte så mycket vid ökad nivå jämfört med 2V om jag minns rätt.

Har dock inga *riktiga* mätningar att erbjuda.

Om jag har möjlighet någon gång skulle jag vilja mäta hornen på plats som dom är nu vilket skulle bli lite mer representativt. Men det tar nog ett tag. Ska dock ställa in systemet ordentligt med mikrofon i stället för öra.

Om man tittar på DTS-10 så är det ett mycket lågt avstämt TH. Tror man tappar lite av kontrollen och funktionen av just TH när avstånden blir så långa.
Mickel-mackel Posted - 2011/06/07 : 20:47:55
Vid vilken nivå då?
Joda Posted - 2011/06/07 : 20:32:27
Tyvärr har mätningarna jag gjorde vid lite högre volym med basarna till sporthallen försvunnit.
Detta är dock närfältsmätning och om jag minns rätt så var det inte så mycket sämre när man kom en bit bort. Och det hända inte så mycket när man drog på heller.
-50dB är ~0,32% och -55 är 0,18%

http://img695.imageshack.us/img695/9649/sporthallthmynning48k.png

Ta det hela med en nypa salt då mätningarna kanske inte är helt pålitliga.
Imperial Posted - 2011/06/07 : 14:35:06
Z:
martinsson Posted - 2011/06/07 : 14:27:27
Detta begriper jag inte riktigt, nog för att viss distorion kan upplevas som positivt, men jag måste nog erkänna att jag har helt andra upplevelsemässiga erfarenheter, jag har kört samma par 15TBX100 både i sluten låda och i tappat horn, och det är inte ens i samma solsystem när det gäller upplevd upplösning, attack och renhet, obs upplevd.

Men det kanske faktsikt är så att det man hör och som verkligen finns där är två helt skillda saker, och att man lurar sig själv till att tro att man gjort ett framsteg som egentligen inte finns där, snarare tvärt om, extrapolerar man att denna mätning är sann för TH som princip så erkänner jag glatt att jag är mästaren av självbedrägeri, strunt samma jag är nöjd ändå.

Det skulle vara intressant att se exempelvis TH115 mot en sluten låda med samma element (15TBX100) avstämd till samma återgivning vid samma ljudtryck och successivt ökande, kanske får man sig en kalldush ?
ztenlund Posted - 2011/06/07 : 14:21:18
quote:
Vad var det jag sal

Om jag minns rätt så var det något om att "lite dist har ingen dött av, höj eller stäng av".
more10 Posted - 2011/06/07 : 13:28:22
Men var kommer disten ifrån?

Det vore ju intressant med distmätningar på våra konstruktioner. Nåt för nästa DIY-mässa?
RuneStone Posted - 2011/06/06 : 21:57:14
Jag tror nog mycket har med transientsvaret att göra samt att man får en betydligt större koppling till luften.
Circlomanen Posted - 2011/06/06 : 21:54:09
TC-basen låter troligtvis som en blöt disktrasa i jämförelse med det tappade hornet, trots att det tappade mäter sämre i de tre peakarna.

Distortionsmätningar med hjälp av frekvenssvep brukar säga lika mycket om ljudkvalitén som färgen på högtalarkablarna. (Gul låter alltid bäst).
PetterPersson Posted - 2011/06/06 : 19:49:12
Sicken tur då. Han Danley får försöka ett tag till
hoktuna Posted - 2011/06/06 : 19:39:58
Det är nog bara Danleys som distar.
Mina "Petters"är klockrena
Imperial Posted - 2011/06/06 : 19:29:11
Vad var det jag sal

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000