HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför "tar" inte optovolymen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Jolojl Posted - 2011/06/01 : 11:19:49
Har ett underligt problem ... Tidigare fungerade min optovolym utmärkt men när jag bytte källa (från rör-DAC till trisse-DAC) vill den inte sänka volymen längre ... Den är troligen inte trasig eftersom den funkar som den skall när jag byter tillbaka till den tidigare källan ...

Vad är detta? Kan impedansproblem yttra sig på det här viset? Kan skillnader i fas yttra sig på det här viset?

Johan (har lite problem med internetuppkopplingen men svarar i tråden så fort jag kommer åt ...)
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
peranders Posted - 2011/06/14 : 21:01:36
Denna komponent har en mörkerresistans i megaohmklassen och naturligtvis påverkas det hela av käll- och lastimpedanser.
RobertH Posted - 2011/06/12 : 22:11:33
Den där sista verkade ju intressant, men vad man läst så verkar "säljaren" vara rätt oseriös med att svara på folks frågor tycker jag.
Jag har problem i mitt försteg att jag inte får ner volymen tillräckligt och tycker det är ganska störigt så fungerar det där bra så vore det ju en klockren lösning.
Jolojl Posted - 2011/06/11 : 20:05:21
Hej Hjelm, Bernt och Bubbel! Tack för svar!

Det är onekligen märkligt ... Men jag lägger det här åt sidan nu eftersom det verkar finnas en ny variant (som jag tänker skaffa) som helt kan ta ned volymen ...

http://www.diyaudio.com/forums/analog-line-level/176847-warpspeed-optocoupler-volume-control.html

http://www.diyaudio.com/forums/swap-meet/178839-warpspeed-optocoupler-volume-control-kit.html

Johan
Bubbel Posted - 2011/06/11 : 08:29:39
Jag tycker det också är konstigt jag har funderat ordentligt sedan du har gjort inlägget vad det kan bero på tyvärr har jag inget svar. Mitt tips är att du frågar i den stora tråden på diyaudio.com där kan de säkert hjälpa dig.

Anders
Bernt Jansson Posted - 2011/06/10 : 22:59:53
Optovolym: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60541

Det verkar väldigt märkligt det du beskriver.
Hjelm Posted - 2011/06/10 : 16:13:12
Det är lite svårt att veta. Optovolym säger du vad är det och hur är den kopplad?
Jolojl Posted - 2011/06/07 : 19:20:58
Ingen som har några tips?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000