HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jag vill bygga ett rör-RIAA till en kompis?!?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2011/05/26 : 20:23:24
Som sagt i trådnamnet, jag vill bygga ett rör-RIAA till en arbetskompis.
Han gick och köpte sig en ny vinylsvarv i helgen, men använder nån hemsk liten låda köpt på teknikmagasinet som RIAA.
Just nu kör han med en Ortofon OM5E (?) som pickupp.
Jag sitter på en massa ECC88or och E88CC dubbeltrioder som bara ligger och samlar damm.
Vart kan man hitta vettiga kretscheman och ideer till ett välljudande RIAA?

Enkelhet är av yttersta viktighet. Det kanske är omöjligt men jag skulle vilja klara mig med ett enda förstärkande steg, om än balanserat. Jag funderar på att kaskoda ett par 2SK170-JFetar med tex ECC88or, men vet inte riktigt vad som gäller. Min erfarenhet av rörelektronik är ett förförstärkarbygge med SRPP och White Cathode followers allt med ECC88or.

All hjälp är mycket uppskattad.
Mvh Johannes.
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Tobbe_L Posted - 2011/05/26 : 21:29:53
Ta en titt på Jax hemsida.

http://crude.axing.se/
Han har en del intressant där
Circlomanen Posted - 2011/05/26 : 20:48:24
"Ett förstärkande steg" kanske är att vara allt för svag i formuleringen. Ett trimmat och utökat förstärkande steg kanske är en bättre formulering.

Nått sånt här har jag funderat på i dag. Det är bara ett första utkast, och det finns felaktigheter. Jag tror att tonkorrigeringen skall kopplas till utgångarna istället?! Jag lägger ut bilden. Det kanske ger en idé om vad jag letar efter.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000