T O P I C R E V I E W |
Tomas J |
Posted - 2011/05/25 : 22:17:01 Hallå!
Jag är på gång att bygga två monoblock som bl.a. innehåller röret 6n1p. Jag har kikat runt lite och inte hittat något företag i sverige som säljer dessa rör, däremot finns det massvis utomlands.
När man slår på detta rör på duncanamps.com så får man inte fram att det har några ekvivalenter, men om man däremot söker efter det på E-bay så påstås det att det är lika som E88CC, och dessa är ju lättare att få tag i!
Kan någon som kan bekräfta att dessa två rör är utbytbara med varandra?
Sen har jag funderingar om man kan bygga en låda till mina monoblock i trä, eller finns det risk att det blir störningar eller liknande?
Igentligen så hade jag tänkt att bygga lådan i aluminium men locket där rör och transformatorer ska sitta ska vara i ek.
Någon som har en tanke om detta? |
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
reVintage |
Posted - 2011/05/26 : 22:43:40 Tjena Imperial!
quote: Det finns många som bara petar i ECC88 istället för 6n1p å vice versa, det är inte att rekommendera.
Nä, det är nog ingen höjders.
Ang. att handla svenskt, köp 1st 6N1P från Svalander för 90:-, eller bortåt 10st för samma pengar på eBay. Iofs peanuts i sammanhanget.
|
Tomas J |
Posted - 2011/05/26 : 22:10:02 reVintage: jag har inga problem att handla rör utomlands ifrån, men problemet är att man inte vet vad man får och att man eventuellt får problem med tullar, moms m.m.
Har man tur och hittar en sjyst säljare i ett land som gillar handel mellan gränserna så är det ju inga problem, men det känns ju alltid tryggare att handla ifrån det egna landet =)
Men visst, får man en bra rekomendation som ni nu har givit mig så ser jag inga problem.
|
Imperial |
Posted - 2011/05/26 : 16:38:22 Det är sant som du nämner reVintage.
Jag menar inte att dom är helt lika 6n1p å ECC85. Det finns många som bara petar i ECC88 istället för 6n1p å vice versa, det är inte att rekomendera.
/ |
reVintage |
Posted - 2011/05/26 : 10:16:27 TomasJ,
Vad är det för problem att köpa ryska rör(från Ryssland) på eBay? Jag och många med mig har köpt massor och det funkar alltid. Dessutom är det i stort sett gratis! Ser inte någon som helst fördel i att låta en svensk mellanhand få det att kosta ännu mer!
Kollade och de kostar sisådär 10-20kr/st. Om det känns osäkert kan man tex handla från AskJanFirst(han är att lita på), som Soundbrigade rekommenderar, och då hamnar man på strax under 50kr.
Till skillnad från det med urusel linjäritet behäftade ECC85 så ser 6N1P ut att ha en utmärkt linjäritet. Ser dock ingen likhet mellan rören. Men utbytbart mot ECC88 är det inte. Där är det 6N23P som gäller.
|
Imperial |
Posted - 2011/05/26 : 07:45:30 Tjenare!
6n1p är mer likt ECC85 än ECC88 elektriskt sett.
/ |
Bardis |
Posted - 2011/05/26 : 05:52:31 Blir säkert snyggt med trä. Ingen nackdel att skärma trälocket med folie eller plåt på undersidan. |
Tomas J |
Posted - 2011/05/25 : 22:34:02 TAD har jag ju hört talas om, elfa säljer en del rör därifrån, och dessutom så var det inga jättepriser heller, tackar Magnus!
Då vet jag också att jag får köpa 6n1p rör utomlands ifrån om jag ska bygga det tänkta steget, men det gör igentligen ingenting.
Någon som har en ide ang. trälocket? |
soundbrigade |
Posted - 2011/05/25 : 22:22:35 Rören kan vara vagt ekvivalenta rent elektriskt, men du kan INTE direkt ersätta (plugga i) det ena röret istf det andra, och troligen får du göra smärre juseringar för att få det ena eller andra att fungera optimalt.
Om inköpsställen, kolla www.fragjanzuerst.de resp www.roehrentechnik.de, båda seriösa firmor. Andra tips är Banzai Tubes (DE) och Tube Amp Doctor - den senare firman levererade KT120 till mig helt nyligen. |