T O P I C R E V I E W |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/05/25 : 19:36:28
Jag är nyfiken på om Ni har Er HiFi ansluten till "jord"? Och i så fall hur? (Jordat uttag i väggen, liten svart sladd kopplat till elementet???)
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/05/28 : 14:18:56
Imperial@
I mina skolböcker, "Elteknik" står det under rubriken:
"Elanläggningar" "Elinstallationer på fartyg"
"Alla apparater av metall, stativ, kåpor, räcken, lådor osv. måste skyddsjordas (skyddsledare förbinds till fartygsskrovet)."
Jo...det stod "räcken". Man får tydligen tänka till när man bygger skutan vilka material som kan vara lämpliga......och det är väl den linjen Du är inne på.
|
Harry_up |
Posted - 2011/05/28 : 12:25:54 quote: Du behöver inte gräva. Ta dit ett par fattiga rivare så kommer plåten upp
GIK:Militären? Finns dom i Sverige Den var dålig
Kolla med henne om vad som kan tänkas ske.
Det största problemet kommer nog idetta fall å bli grannarna så inte vet hur galvaninska strömmar fungerar. Offer Anoder på plåtbåtar ska altid vara gjorda i ett oädlare material än skrovet å dessutom så har dom normala passiva O-anoderna ca 1m Radie.
Lite OT kanske. Jag kan starta en separat tråd om detta om det behövs.
Mvh...
Finns det ingen grannbåt du kan jorda i? ;-)
mvh/Harryup |
time |
Posted - 2011/05/27 : 22:03:35 Din gamle sjörövare, normalt folk bor faktiskt på torra land...men visst kan man fundera över jorden, det finns en del pengar att spara om man vill undvika de nedfrysta oskulderna eller hur det nu var... |
Imperial |
Posted - 2011/05/27 : 21:55:08 Du behöver inte gräva. Ta dit ett par fattiga rivare så kommer plåten upp
GIK:Militären? Finns dom i Sverige Den var dålig
Kolla med henne om vad som kan tänkas ske.
Det största problemet kommer nog idetta fall å bli grannarna så inte vet hur galvaninska strömmar fungerar. Offer Anoder på plåtbåtar ska altid vara gjorda i ett oädlare material än skrovet å dessutom så har dom normala passiva O-anoderna ca 1m Radie.
Lite OT kanske. Jag kan starta en separat tråd om detta om det behövs.
Mvh... |
time |
Posted - 2011/05/27 : 20:51:05 Nej, jag grävde frenetiskt i okunskap och hamnade på en meter innnan jag blev trött och kopparplåten råkade jag knycka någonstans för länge sen till ett bra och ha projekt. Fast magnesium eller kanske titan med rodiumplätering hade varit det bästa ? fan vet... men å andra sidan har jag provat och lyssnat, men jag orkar inte gräva upp den igen för att prova rodiumpläteringen, börjar bli gammal |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/05/27 : 20:05:12
quote: Jag måste ta reda på hur det påverkar skråvet galvaniskt. Det kan hända att jag måste ha magnesium plåt istället för CU plåt.
Är det någon som har nåt förslag på hur jag gör.
Militärens mariningenjörer är "fena" på detta. Men vad får man tag i en sådan...........Karlskrona?
Är det någon som har bra kontakter?
Jag känner en tjej som är utbildad "fartygs elektriker"... ....ska........fråga henne när jag träffar henne nästa gång.
|
Harry_up |
Posted - 2011/05/27 : 18:20:57 quote: Grävt ned en 1m2 kopparplåt någon meter ner i backen
Provlyssnade du på vilket djup plåten skulle ligga? Grävde i blindo? :-)
mvh/Harryup |
time |
Posted - 2011/05/27 : 12:27:13 Lätt att få grejorna att stå i våg ? |
Imperial |
Posted - 2011/05/27 : 12:21:59 Jag har ju en skuta för att få lite mer flyt i ljudet åsså fyller jag den med rör för att få ner egenresonansen |
time |
Posted - 2011/05/27 : 11:40:35 eller vad man nu hittar på; cryo, flätor, snakeoil, guld, silver, rodium mm mm det är bättre att angripa vid källan typ. Förståss är det bara mina personliga upplevelser för vad de är värda... |
CC |
Posted - 2011/05/27 : 11:32:23 "nedfrysta oskulder i nymåne"
- Eh..? Hm? Öh... |
time |
Posted - 2011/05/27 : 08:40:32 Grävt ned en 1m2 kopparplåt någon meter ner i backen, tog en halv dag och funderingar huruvida man har något fel i huvet men ljudet blev mycket bra ! En kompis frågade direkt vad jag hade gjort, stor skillnad ! MEN det är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör eftersom (bla) jorden i huset inte blir densamma. Anläggningen matas via en stor skyddstrafo så att det inte ska finnas någon galvanisk koppling till elnätet. Istället för att larva sig med dyra kablar gjorda av nedfrysta oskulder i nymåne tyckte jag det var bättre att eliminera det som gick.
Tilläggas kan att nätkablarna inte längre påverkade ljudet i samma grad, knappt alls. |
breza |
Posted - 2011/05/26 : 22:11:51 Jordat rodiumuttad med egen matning från El Centralen |
breza |
Posted - 2011/05/26 : 22:07:48 Jordat rodiumuttag med egen matning från El Centralen |
breza |
Posted - 2011/05/26 : 22:07:03 Jordat rodiumuttad med egen matning från El Centralen |
lagun49 |
Posted - 2011/05/26 : 21:46:06 Om jordfelsbrytaren löser ut, betyder det att du har en läckström i den anslutna apparaten. Det brukar ofta finnas små avkopplingskondensatorer i nätdelarna för att ta bort störningar som kommer in via nätet. Kontrollera om det finns avkopplingskondensatorer som är jordade i chassit!
Lars G |
Imperial |
Posted - 2011/05/26 : 16:17:02 Tjenare!
Mitt problem är att Jordfels brytaren löser ut för minsta lilla.
jag kommer så småningom att prova med en kabel fastlödd i en bit CU plåt å skicka direkt ner i Vattnet.
Jag måste ta reda på hur det påverkar skråvet galvaniskt. Det kan hända att jag måste ha magnesium plåt istället för CU plåt.
Är det någon som har nåt förslag på hur jag gör.
Jorda direkt i skrovet är helt uteslutet. Det kan köra slut på offeranoder på kort tid å när dom är slut så blir det nästa metall som är skrovet.
/ |
CC |
Posted - 2011/05/26 : 14:39:41 jordat med 4,0kvmm (fas & nolla vardera 2.5) samt dubbla skärmar till egen propp i elskåpet på den minst lastade fasen. Därigenom är nätkablar (av samma sort) och filter jordade. Endast slutsteget kopplat till jord. Alla övriga apparater jordas via slutsteg.
Ljudskillnad påtaglig.
I framtiden när jag orkar så ska jag dra en jordledare till något kopparspett nedgrävt i backen... |
lennartj |
Posted - 2011/05/26 : 12:49:30 Jordat med 2,5 kvmm till egen säkring i centralen och "heavy duty" vägguttag. (Ojordade blir mina nätfilter nästintill verkningslösa.) |
Imperial |
Posted - 2011/05/26 : 07:52:39 Tjenare!
Har inte provat färdigt änn men just nu så kör jag ojordat från elcentralen å "virtuell" jord efter störskyddstrafona.
/ |
gcs |
Posted - 2011/05/25 : 22:30:46 Jag kör ojordat och som jag ser har jag ingen nackdel av det. |
soundbrigade |
Posted - 2011/05/25 : 22:24:22 Ojordat. Det är definitivt olämpligt för att inte rentav säga rent livsfarligt att koppla upp sig mot elementet. Det är otroligt lätt att vid överslag och kortslutningar ha ihjäl grannen på det viset, men om detta finns redan massor skrivet. |
Harry_up |
Posted - 2011/05/25 : 21:27:29 Kör med skärmad EKLK som kabel ifrån proppskåpet. Det jag kunde iaktaga var att brusnivån minskade en aning. Brum hade jag inget innan iaf.
mvh/Harryup |
bearwik |
Posted - 2011/05/25 : 21:23:10 Ojordat. det enda jordade uttaget finns i köket, det funkade inget bra, mycket störningar. |
Kondensatorn |
Posted - 2011/05/25 : 20:41:45 Jordat uttag i väggen här!! |