HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Varför påverkar typ av glöd ljudet?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Green77 Posted - 2011/05/22 : 13:16:35
Hej alla.

Varför påverkar villken typ av glöd man kör ljudet? Nu vet jag inte om det är någon sklillnad på tex 6SN7 om man kör AC eller DC glöd..Är det det?
Men varför säger alla att Coleman's DHT lösning låter så bra? Tycker själv att min 300b låter lite livlös och lite tråkig..kör med DC glöd så det finns inget brum..

Mvh Daniel
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bardis Posted - 2011/05/28 : 17:10:20

Två motstånd är praktiskt när rätt värde skall trimmas in. Även en commonmodedrossel direkt på glöden är bra för rippelreduktion. De är inte så dyra.
Green77 Posted - 2011/05/28 : 16:59:22
Ok, hur ser schemat ut för en konstantstömkälla till glöden?
time Posted - 2011/05/27 : 22:18:36
Fuling, håller med, en kostanststömkälla funkar lika bra som AC nästan fast utan brum, en LT kopplad som ccs är en bra kompromiss.
Tycker jag. I 300B fallet går det att få den tyst med brumpot om man användeer en riktig 300B.
bambadoo Posted - 2011/05/27 : 15:25:00
Noen mener til og med at smps (med litt glatting) fungerer fint til 300b....
Fuling Posted - 2011/05/22 : 13:29:44
Indirekt upphettade rör borde rimligtvis inte påverkas ljudmässigt av AC vs. DC. Vad det gäller direktupphettade rör så är den allmänna uppfattningen att AC låter bra men brummar ofta medan DC är tyst men låter livlöst och tråkigt. Det stämmer bra överens med mina erfarenheter av att ha provat olika alternativ i en 6B4G SET.
Det bästa av två världar är att glödmata rören med DC från en högimpedant nätdel, i praktiken en konstantströmkälla eller via en stor järnkärnedrossel.
Jag kör med sistnämnda variant i senaste versionen av min 6B4G SET och tycker det funkar utmärkt. Största problemet är att drosslar på <100mH som klarar någon ampere likström inte är helt lätta att hitta men de finns.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000