T O P I C R E V I E W |
Hornta |
Posted - 2011/05/09 : 20:52:23 Har lyckats lura på lillebrorsan att han behöver något vettigt att dunka på med, och eftersom han redan har 2st 2x15" basar i H-ram som dunkar på bra vill han ha något värre. 15" räcker med andra ord inte för han!
Därför tänkte jag kolla med er vad ni tror om för 18"s basar man bör satsa på för att lyckas bra med bas i 40-100Hz området. Eftersom jag gillar THAM15s design har jag funderat på att bara göra en större modell av den. Men med vilket element?
Har kollat lite extra på: B&C 18SW100 (4100kr/st) Beyma 18G550 (3000kr/st) Beyma 18P100E (2500kr/st)
jag tror inte han kommer gilla att lägga ut ca 4000kr/elementet men om ni tror det är mycket bättre kanske det går att övertala han en gång till
Vad hade ni köpt för element? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Hornta |
Posted - 2011/07/19 : 15:44:58 Elementen funkar, men ena korgen har gått sönder och på den andra är konen bucklig. De fungerar ganska bra i basområdet men i övriga register är det mindre bra kvalité...
Funderar om det är värt ens för mig att bygga ett par i huvudtaget, kommer inte kunna använda dem på över 6månader ändå. Kanske bättre att vänta och köpa när jag vet att jag har råd att satsa på något bra direkt. Alltid roligt att simulera och fundera kring vad som går att göra med sina nuvarande element ;) |
everwake |
Posted - 2011/07/19 : 14:13:37 om elementen är "halvtrasiga" är det väl synd att lägga energi på dem?
byggde själv ett par volvotreter 38Hz som är 60cm höga, passar utmärkt till musik, och Tangband elementen kostar ju bara 600kr styck, vilket ju i sammanhanget (material, DSP & förstärkare) är småpengar |
Hornta |
Posted - 2011/07/18 : 22:05:42 haha tänkte lite väl snabbt, tänkte oveckat. Ska göra nån fler simulering, vill slippa hängmattan utan att behöva köra enkelveckat. Vill ha en liten (läs låg höjd, max 70cm) med bra egenskaper för musik. |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/18 : 18:38:34 Varför ska du ha den över två meter hög? Du har ju redan simulerat den till ~220/2+18 = 130 cm hög!? Ska du ha den enkelveckad ska du inte simulera om med lägre GD. Vecket kommer fixa det åt dig. |
Hornta |
Posted - 2011/07/18 : 17:33:59 Okej, men det verkar lite drygt att ha en enkelveckad på över 2m måste jag säga. Har gjort en liknande sim med bättre Group Delay, lite högre avstämt.
PS, Kan lägga upp en bild ikväll på den, hinner inte just nu. |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/17 : 22:03:12 Enkelveckat kan det bli bra. Då jämnas hängmattan ut. |
Hornta |
Posted - 2011/07/17 : 21:55:05 Har gått alldeles för mycket pengar denna vecka så jag kom ju på att det kan ju kanske gå att bygga TH av mina halvtrasiga Scan Speak 18WU4741. Installerade nyss parallells och win7 och har hunnit med en snabb simulering. Ej hunnit med att skissa på en modell än.
vad tror ni, är det lönt att bygga eller inte? |
Hornta |
Posted - 2011/07/14 : 15:08:11 Blir till att simulera lite på B&C 8", Audes 8" och Precision Devices 8BM20 senare i helgen, jobbar hela helgen men borde kanske hinna med några snabba simuleringar. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/07/13 : 23:37:57 Ja tidigare idag fick jag fram bilderna, men nu ikväll verkar pixbox vara väldigt nere. Hur jag än försöker ladda om bilderna eller visa endast bilden så får jag bara beskedet att pixbox inte svarar.
Det är faktiskt skit att forumet inte har en egen (fungerande) bildserver så man istället är tvungen att hålla på med struliga tredjepartslösningar som ibland fungerar, ibland inte. |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/13 : 21:56:24 De är där. Ibland vill de inte visas av någon anledning, men prova ladda om sidan så ska de komma fram. |
Ryssen |
Posted - 2011/07/13 : 21:54:20 quote:
Nu var jag snäll;
Inte för att vara gnällig,men var är bilderna då? |
FForsman |
Posted - 2011/07/13 : 20:55:34 Jag har lekt lite med PD 8BM20. Utgår man från Petters sim går det att få ner storleken till 67 l utan att ändra SPL-kurvans karaktär nämnvärt. SPL sjunker förstås en smula i och med att hornet blir mindre.
/mvhff
|
Hornta |
Posted - 2011/07/13 : 09:12:51 Intressant element, kollade faktiskt på det en sväng, trodde det skulle ha för fs för att det skulle fungera. Ska göra några simuleringar så fort jag installerat windows...
Det TH är för stort för mig, vill ha lite mer kompakt storlek och dessutom behöver det inte spela lite djupt heller.
fler förslag? :) |
PetterPersson |
Posted - 2011/07/13 : 05:20:47 Kan ju prova att söka på elementet och TH
Nu var jag snäll; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78799&SearchTerms=TH,8bm20 |
Ryssen |
Posted - 2011/07/12 : 23:57:54 quote: Har du sett Petters tråd?
Länk? |
FForsman |
Posted - 2011/07/12 : 23:35:43 När jag blir stor ska jag bygga med Precision Devices 8BM20.
Har du sett Petters tråd? http://www.precision-devices.com/showdetails.asp?id=58
/mvhff |
Hornta |
Posted - 2011/07/12 : 19:37:24 Nu när man har vant sig med THAM15 här hemma har jag blivit grymt sugen på att bygga mig ett par själv, THAM15 ägs ju av lillebrorsan. Men jag klarar mig fint med ett par 8-10" istället för 15" som är på tok för kraftigt för lägenhets-lyssning. TH:na får gärna spela ner mot 35-40hz, vilket är lämpligt för musik. Vilka element är lämpligt att titta närmare på?
De jag hittat är "Beyma 10MWNd" or "Seas CA22RNY 8", men det finns säkert mer lämpade element där ute. Hjälp mig hitta dem! :)
obs, har inte Windows installerat just nu då jag precis köpt en iMac och inte hunnit med att installera det än, men skall försöka hinna med det innan veckans slut. |
Hornta |
Posted - 2011/07/02 : 22:14:08 Jag testade att vända på högtalarna, dvs basarna spelar uppåt istället för nedåt, blev ännu bättre då! |
everwake |
Posted - 2011/07/01 : 21:34:50 kul =) har byggt klart mina TH, de är dock inte riktigt inspelade ännu, har inte hunnit med några seriösa jämförelser med eller utan miniDSP eftersom hela lägenheten befinner sig under ombyggnad, men jag har redan planerat att dela mina nya frontar aktivt m.h.a. miniDSP, så jag är tillräckligt nöjd. funderar redan på att köpa en miniDSP 2x8 för att kunna använda samma till frontarna och subbarna.
först ska jag bara renovera lägenheten klart, spela in mina TH och labba med placering, korrigera akustiken i vardagsrummet och be hon som bestämmer om lov för att få köpa ett 3:e slutsteg, högtalarkablar och en till miniDSP...kanske är billigare med köpe-hifi åndå.... |
Hornta |
Posted - 2011/06/30 : 22:48:29 Måste säga att miniDSP är verkligen att rekommendera. Lätt att använda och absolut inget fel på ljudet.
... och THAM15 låter mycket mäktigt! skall försöka orka starta en bildtråd snart, fullt upp på dagarna och kvällarna. |
Hornta |
Posted - 2011/05/31 : 07:23:05 Ser mycket fram emot att läsa/se mera om minidsp och dina TH! |
everwake |
Posted - 2011/05/30 : 22:22:17 har nu testat ett tag med även frontarna kopplade via minidsp, veckans friskrivelse är dock att varken försteget eller minidsp-lådan är inspelade mer än 10-20 timmar.
med alla filter i minidsp avstängda och frontarna inkopplade så hör jag att....det låter precis likadant som förut, det finns dock en liiiten skillnad, hade tidigare problem med lite "essighet" i diskanten, tror detta beror på mitt nya försteg, med minidsp inkopplad rundades detta av något.
dessutom är gain i minidsp lägre än mitt försteg, måste alltså vrida på lite mer för att få samma lyssningsnivå vid jämförelser.
jag får starta en minidsp-tråd när grejerna fått gosa till sig lite, var så seriös så jag köpte matchande rca-snören för att kunna göra riktiga A/B tester, mina TH borde vara spelbara i slutet av veckan, så om en vecka till borde jag ha en mer informerad åsikt, men det verkar trots min initiala skepsis ganska positivt. |
Harry_up |
Posted - 2011/05/25 : 09:06:43 "Jag har fått rådet att tidskompensera MTM-systemt analogt istället för digitalt i delningsfiltret."
Misstänker också att huvudsaken att man gör det så att det blir rätt. För min del med alla tester så hade det varit omöjligt om jag inte hade haft det digitala filtret att tillgå. Ojämn spridning pga att det är horn men att det låter ändå bra pga att det är papper i olja kondingar och annat special i filtret är ett passerat stadie för in egen del. Jag ser ingen fara i om det är digitalt, det är ju slutresultatet som räknas.
mvh/Harryup |
Hornta |
Posted - 2011/05/25 : 07:26:06 Det finns upp till 48dB/okt. |
Buggsson |
Posted - 2011/05/24 : 23:06:16 Vilken branthet på filtren kan man få med miniDSP?
Jag håller på att planera ett trevägs, tvålådesystem (MTM). Jag har fått rådet att tidskompensera MTM-systemt analogt istället för digitalt i delningsfiltret. |