T O P I C R E V I E W |
Wing Zero |
Posted - 2011/04/29 : 08:19:20 Hej alla glada ljudtokar. Äntligen har jag hittat dom. Efter många om och men och en massa tålamod så lyckades jag få tag på ett par JBL E-130. Hade sådana innan för ca 8 år sen men korkade mig sålde dom vilket jag ångrade väldigt mycket men nu har jag lyckats hitta ett par igen. Och nu till frågan förstås. Vilken lådtyp ska jag bygga till dessa härliga element? Dom ska användas upp till ca 800 - 1200hz och där ska jag låta en JBL 2426H med ett 2344 BI-radialhorn ta över om jag nu lyckas hitta drivern och hornet.
mvh: Kristofer |
14 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Wing Zero |
Posted - 2011/05/01 : 20:40:20 reVintage: Okej. vad menas med underdämpade? Mer kontroll e alltid bra så då borde man nog göra dom lite mindre. Att dom kräver EQ visste jag om för jag hade tänkt driva allting aktivt via ett DBX Driverrack PA och kompensera det där. Slutsteg vet jag inte riktigt än men det lutar faktiskt lite mot Behringers A-500 studio steg. Billiga och väldigt välljudande för pengarna. Nej du har rätt angående priserna på hornen. Det e inte så himla dyrt när man väl tänker efter. Det e ju trots allt JBL vi pratar om och för mig finns det inget bättre än dom förutom Beyma och RCF. |
reVintage |
Posted - 2011/05/01 : 15:21:50 quote: 70 hz i en 90 liters låda
Då blir de underdämpade. Onkens 68dm3 ger 10Hz högre Fb men kommer att ge mer kontroll.
En dryg tusenlapp +moms/frakt och ev. tull är väl inga stora pengar för ett avancerat JBL-horn?
Säkerligen har du koll på att hornet är ett Constant-Coverage och kräver EQ då det faller från sisådär 4-5kHz till 10kHz med dryga 12-14dB. |
hoktuna |
Posted - 2011/05/01 : 15:04:29 Jag var inne på att tillverka ett par Dolly horn av en nedkapad basketboll men jag hittade ingen bra skiss på hur hornets början ser ut.
|
Wing Zero |
Posted - 2011/05/01 : 13:15:10 reVintage: ungefär detsamma hamnade jag på med. 70 hz i en 90 liters låda. Jisses vad dyra dom hornen var. Har inte sett priser på dom förut men jag ska ha sådana. Finns där andra alternativ? Vill helst ha ett stort Dolly horn. |
reVintage |
Posted - 2011/05/01 : 10:58:13 Portat hamnar du runt 80Hz men med fh liten låda. Jammin Jersey har beg. 2344 för 175USD/st. |
Wing Zero |
Posted - 2011/05/01 : 08:02:38 Imperial: Jag försöker men det e svårt. Dom måste se lite snygga ut och inte ta upp halva rummet. Det är kraven och jag har fortfarande lite svårt att försöka få det att funka. Har redan nu ett par ritningar på papper. En vanlig portad låda och en sluten än så länge. För lägenhetsbruk behöver dom inte bli groteskt stora för jag kommer nog aldrig kräma på för fullt. Med en känslighet på runt 105dB behöver man nog inte göra det. Och detta projektet kommer ta lite tid som sagt. Har en familj att försörja med så jag lägger undan lite pengar i månaden så jag kan fortsätta med mina inköp. Min största huvudvärk nu är att hitta ett par JBL horn. Nämligen ett par 2344A. Jag har aldrig sett sådana på begagnatmarknaden men däremot i flertalet högtalarlådor. Men jag har tid på mig. Till slut så ser man väl ett par sådana. |
Imperial |
Posted - 2011/04/29 : 20:02:17 Tjenare!
Imperial
Då behöver du inga TH i botten.
Jag hade ett Tripath steg hemma på 120W / kanal å när jag gasade på med den så trillade grejjer ner från hyllorna.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46813&SearchTerms=bes%F6k,hos,en,person,med,gl%F6d
Det är inte så svårt att få bättre finnish än jag har på mina horn men det var väldigt praktiskt med hyllan ovanpå så att inte barnen kom åt vinyl svarvarna. Tjock TV'n passade in bra mellan hornen.
Då kan du övertala regeringen att ni inte behöver lägga pengar på en tunnare TV
/
|
classe |
Posted - 2011/04/29 : 14:53:02 jo time har både imperial o 80hz edgar |
Wing Zero |
Posted - 2011/04/29 : 13:10:17 Mickelmackel: Ja så kan man väl säga. classe: Hade gärna velat ha ett par sådana horn men då tror jag faktiskt att min sambo kastar ut både mig och lådorna. Hon låter mig göra mycket när det gäller ombyggnad av min anläggning men inte stora horn. Försöker övertala henne än men det går inget vidare. reVintage: jag har inte simulerat än på dom basarna men värdena säger att det ska gå fint att sätta dom i ett tappat horn. Runt 60 - 80 hz borde väl gå att få beyma tolvorna att spela från och sen ner så djupt som möjligt?
Min absoluta dröm om jag hade haft hus så hade jag utan tvekan byggt mig ett par Jensen Imperial horn och satt jbl basarna där i. Vill minnas att någon på forumet hade ett par sådana horn med just sådana JBL basar i. |
reVintage |
Posted - 2011/04/29 : 11:49:02 Kristoffer! Hur långt upp kan du tvinga dina TH? |
classe |
Posted - 2011/04/29 : 11:44:32 passar i edgars 80hz horn som hansken |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/04/29 : 11:32:19 Lägenhetsmissbruk menar du väl?
|
Wing Zero |
Posted - 2011/04/29 : 09:43:31 reVintage: Dom behöver inte spela så mycket längre ner än till ca 50 - 60 hz för jag ska sen ha ett par tappade horn som fortsätter hela vägen ner till ca 20 hz. har 2 st beyma 12B100/R som jag tänkte sätta i tappade horn sen. Det räcker för lägenhetsbruk tycker jag. |
reVintage |
Posted - 2011/04/29 : 09:32:11 Hej Kristoffer,
Onken BR fungerar ej, ger Fb ca 80Hz. Hypex-horn skulle det däremot vara kanonbra till, ex.vis 35Hz-400Hz. Antagligen skulle det också fungera bra i Edgars 80Hz midhorn, kanske Time har något svar.
Sluten låda och andra BR-varianter än Onken har ej kollats, men jag tror inte att ngn av dem kommer att ge djupbas. |