HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med horn

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
olof Posted - 2011/04/22 : 00:41:49
Jo, jag håller på att snickra ihop ett litet PA till en god väns bröllop i sommar och har så här långt fått ihop topparna som består av b&c 15pe40 och b&c de25-8 tillsammans med jbl 2370 i 60 liter stora lådor avstämda till 68 hz. Högtalarna drivs aktivt och delas vid ca 2 khz med 24db/oktav. Jag är dock i behov av något att fylla upp med i botten. Noterar att i gömmorna finns ett par 15":are som heter Ghost K-3865. Jag har dock dåligt med t/s parametrar på dessa utan hittade bara
Qts: 0,36
Vas: 505
Fs: 24
SPL: 98db
Effekt 250w
Utöver detta så kan man väl gissa att sd är ca 880cm2 och att re är 6 ohm. Efter att ha mixtrat lite i Basta så uppskattar jag BL till 18(viss reservation för detta dock). Elementen såldes av ljudia för länge sen och de är inte direkt hjälpsamma så där verkar det dött.

Hur som helst, till ämnet. Har cirka en månad på mig att sno ihop nått och efter många inspirerande trådar har med horn inblandade så hoppades jag på att någon kunde svara mig på om datan är tillräcklig för en simulering i hornresp och ifall det är lämpligt för min tilltänkta applikation. Lämplig prestanda vore bas ner till 40-50 hz som dessutom är användbar upp till 120hz. Gissningsvis kommer de att kunna hörnplaceras men i vissa fall kanske kvartsrymd blir aktuellt.
Storleksmässigt är jag inte så känslig men de måste kunna flyttas i par i en bil.

Verkar detta vettigt, kan man få tillräckligt med drag i dessa element för att matcha resten?

1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Joda Posted - 2011/04/22 : 10:08:36
Grattis till 15PE40. Kan bara konstatera att dessa är riktigt trevliga element.

När det gäller Ghost K-3865 så måste du mäta parametrarna.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77576

Räkna med 2pi för PA horn. Även om man ställer något i hörn är det inte säkert att man får ordentlig laddning.

Ska du få in frontladdade horn i en bil är nog 55Hz mer troligt än 50Hz.
TH går säkert att få till lägre men då tappat man krut snabbt om inte elementet hänger med.
Är dock svårt att veta utan parametrar på elementen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000