T O P I C R E V I E W |
Buggsson |
Posted - 2011/04/15 : 01:37:18 Som sagt, tragglar sakta vidare med mitt projekt. Jag har några frågor angående två faktorer som påverkar bl.a. baffelstorleken.
1. Vilka sätt finns det att förankra den mindre MTM-lådan ovanpå WW-lådan? Även om den kommer att bli rejält tung räcker det väl inte med att bara ställa den ovanpå?
2. Kopplingen mot golvet? Mitt nuvarande rum har trägolv på träbjälkar som är rejält svajigt. Var tvungen att sätta fast vinylsvarven på väggen, och det fungerade perfekt. Har tänkt gjuta betongplattor att ha på golvet under lådorna, och sedan ha mkt. spetsiga spikar mellan låda och betongplatta.
Kanske kan dessa frågor verka triviala, men för mig är inget spörsmål trivialt, ialla fall inte innan jag tycker att jag behärskar ämnet i fråga.
|
15 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Buggsson |
Posted - 2011/04/20 : 09:22:50 quote: Låt bli styv återkoppling mellan lådorna - det ger obönhörligen att svängningar fortplantar sig mellan dina olika kabinett, undvik
Det gör jag så gärna så, och det låter väl vettigt. Då kanske dessa från inlägget ovan skulle passa bra? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161196144
quote: Högre massa ger bara fördelar om den medför högre tröghet mot rörelse - annars ger den högre återkoppling till golvet eller ditt andra kabinett på grund av ökat tryck gentemot underlag
Mina planer för nu är att den undre baslådan skall göras så lätt & styv som möjligt medan MTM-lådan görs så tung som möjligt. Detta för att mota lådornas självresonanser???? åt rätt håll. Dvs. i baslådan skall de upp, och i MTM-lådan skall de ner. Om det sedan låter sig göras när lådorna står på varandra hoppas jag att någon snart svarar på.
quote: Se en alstrad energi i kabinettet som ett slag mot en yta - om inte ytan hindras från att vibrera av slaget så kommer det att fortpantas och föra oväsen och ge akustiskt avtryck. Effektivast för att hindra energiöverföring är ett fjädrande material i serie med ett med hög tröghet - tänk en vibrerande hård bilfjäder som sänks ner i blålera.
Förutom att lådorna skall göras styvast möjligt är de även tänkta att dämpas på insidan. Nu menar jag verkligen dämpas, och inte fyllas som en del kan få för sig är samma sak.
Kommer även att till en del frigöra elementen från baffeln genom att använda Well-Nuts, men det där med fjädrande material i serie med hög tröghet, hur får man till det? Jag förstår liknelsen, man att översätta den praktiskt........................ |
Beat |
Posted - 2011/04/19 : 20:55:39 För slö och för trött för att läsa tråden ovanför men följande kan du ta för givet:
Låt bli styv återkoppling mellan lådorna - det ger obönhörligen att svängningar fortplantar sig mellan dina olika kabinett, undvik
Högre massa ger bara fördelar om den medför högre tröghet mot rörelse - annars ger den högre återkoppling till golvet eller ditt andra kabinett på grund av ökat tryck gentemot underlag
Se en alstrad energi i kabinettet som ett slag mot en yta - om inte ytan hindras från att vibrera av slaget så kommer det att fortpantas och föra oväsen och ge akustiskt avtryck. Effektivast för att hindra energiöverföring är ett fjädrande material i serie med ett med hög tröghet - tänk en vibrerande hård bilfjäder som sänks ner i blålera.
Exemplet är eg. ett av fyra klassiska dämpningsfall för rörelseenergi. Fast utan lera... |
RuneStone |
Posted - 2011/04/19 : 07:37:47 Harry_up: +1
hehe.. Att uppmana folk att trycka spikar i ändan på folk är ett lite udda sätt att visa skillnader
Buggsson: Jag använde gummifötter för möbler till mina lådor, dels för att det tar bort vibrationerna mellan lådorna och dels för att det står still http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=160441571
Tycker man dom är för stora finns mindre alternativ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161196144
|
Harry_up |
Posted - 2011/04/18 : 09:46:59 "Sätt en person i en gunga och försök knuffa denne ett par tre ggr. snabbare än gungans resonansfrekvens. Det är väldigt jobbigt."
Ta en SD-fot i handen och tryck till personen i baken. Han eller hon kommer knappast att reagera. Byt till en spike och du kommer se en massa energi frigöras som leder till kakafoni.
mvh/Harryup ;) |
Buggsson |
Posted - 2011/04/18 : 08:37:41 Faktiskt tråden var bara på 110 sidor och redan på sid 2 började den spåra ur. Den får anstå.
Om nu gummifötter är att föredra, vilka egenskaper skall gummit i en gummifot besitta? Det måste finnas billigare alternativ? Det är ju ett DIY-forum detta
När jag ändå är igång, utriggare eller inte utriggare? |
PetterPersson |
Posted - 2011/04/17 : 14:22:23 Det krävs FEM-simuleringar eller än bättre, rätt mätningar för att få reda på detta. Spikes kommer tillföra resonanser i basområdet som inte skulle finnas där med mjukfötter. Vissa vill ha dem och tycker att det tillför något medan andra, som vill att anläggningen inte ska påverka inspelningen, väljer en fot som medför en systemresonans långt under de frekvenser som kommer spelas.
Här finns det del matnyttigt om man kan förbise pajkastningen. De kommer in på stämgafflar och liknande analogier.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30830&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
PetterPersson |
Posted - 2011/04/17 : 13:10:59 quote: Varje spike har absolut max 2mm^2 yta, x3=6mm^2 totalt. Jag blir förvånad om en av mina lådor väger mindre än 100 kg när jag är klar. Denna vikt fördelad på 3x2mm^2 borde resultera i ett antal Newton per ytenhet. Vad skall kunna excitera detta system?
Allt vibrerar, frekvens och amplitud varierar. Se bara hur broar kan rasa av en lätt bris om den puffar på i rätt frekvens.
quote: Ökad vikt på själva lådan tenderar ju att minska lådans egenresonanser, varför skulle i så fall resonemanget ovan inte kunna stämma?
Ökad massa sänker resonansfrekvensen. Om amplituden ska minska krävs dämpning.
quote: Varför vill man ha svaj? Hur effektiva är SD-fötter och dylika tingestar?
Sätt en person i en gunga och försök knuffa denne ett par tre ggr. snabbare än gungans resonansfrekvens. Det är väldigt jobbigt. |
PetterPersson |
Posted - 2011/04/17 : 13:07:35 quote: Är det verkligen så?
Ja!
quote: Som jag förstått det hela (utan att vara fysiker) är tanken att tyngden av lådan fördelad på tre spikes/låda skulle bli så stor att inga, eller en mkt ringa andel vibrationer skulle kunna fortplanta sig upp till lådan.
Som jag förstått det (som är fysiker) så får du en perfekt koppling, som fastskruvad i golvet om du har spikes och därmed fortplantar sig maximalt med vibrationer både från golvet till hgt. och från hgt.till golvet. Spikes är inga akustiska dioder som väldigt många verkar ha fått om bakfoten. |
Buggsson |
Posted - 2011/04/17 : 12:47:08 quote: Svajet är systemets resonansfrekvens och eftersom den är mycket lägre än de toner man kommer spela musik med fortplantas inte resonanser på långa vägar lika mycket som om du skulle använt spikes, vilka kopplar hårt till golvet med en högre resonansfrekvens som kommer exciteras av vanligt musikmaterial.
Är det verkligen så? Som jag förstått det hela (utan att vara fysiker) är tanken att tyngden av lådan fördelad på tre spikes/låda skulle bli så stor att inga, eller en mkt ringa andel vibrationer skulle kunna fortplanta sig upp till lådan.
Varje spike har absolut max 2mm^2 yta, x3=6mm^2 totalt. Jag blir förvånad om en av mina lådor väger mindre än 100 kg när jag är klar. Denna vikt fördelad på 3x2mm^2 borde resultera i ett antal Newton per ytenhet. Vad skall kunna excitera detta system?
Ökad vikt på själva lådan tenderar ju att minska lådans egenresonanser, varför skulle i så fall resonemanget ovan inte kunna stämma?
Varför vill man ha svaj? Hur effektiva är SD-fötter och dylika tingestar?
Det borde kunna testas relativt lätt med en enkel, relativ vibrationsmätare om man kan hitta 8 passande SD-fötter att prova med att jämföras med spikes. |
PetterPersson |
Posted - 2011/04/16 : 08:43:15 Använd SD-fötter eller liknande för att koppla bort högtalaren från golvet akustiskt. Svajet vill man ha. Då vet man att det fungerar. Svajet är systemets resonansfrekvens och eftersom den är mycket lägre än de toner man kommer spela musik med fortplantas inte resonanser på långa vägar lika mycket som om du skulle använt spikes, vilka kopplar hårt till golvet med en högre resonansfrekvens som kommer exciteras av vanligt musikmaterial. |
Buggsson |
Posted - 2011/04/16 : 03:26:47 quote: Menade faktiskt hela golvet
Jag behöver iofs nytt golv i detta rum, men jag tror inte frugan skulle ha förståelse för ditt förslag. Inte för att jag kan förstå varför........... |
fixarstig |
Posted - 2011/04/15 : 14:59:53 quote: en skiva som täcker i alla fall ett C-C av golvbjälkarna
Menade faktiskt hela golvet |
Buggsson |
Posted - 2011/04/15 : 14:45:59 quote: Jag skulle tro att om du lägger mer tyngd på golvet så ökar du svajet. Du borde förstärka golvet istället. T.ex. med minst en 15 mm plywood som skruvas ner i golvvirket.
Vill minnas att jag hört andra som prövat och sagt att det fungerar (tror jag). Tanken är väl att tyngden skall göra det omöjligt för vissa vibrationer att fortplanta sig, precis som det fungerar med själva lådpanelerna, vad vet jag?
Det där med plywood kanske också kan vara något, men skulle man i så fall inte behöva ha en skiva som täcker i alla fall ett C-C av golvbjälkarna för att styva upp det hela? Och kanske upp på väggen bakom som en slags L-formad historia?
Sundström, det kommer att bli hemmagjort men MKT noga (enligt mina normer) men ditt förslag låter interesant. De två ytor som i så fall blir aktuella skall ju i alla fall inte synas, så lite fläckar och/skrapmärken efter lite smältlim kan inte göra varken från eller till.
Om jag får för frugan skulle man ju när jag kommit MKT längre i projektet kunna testa och jämföra plywoodskiva mot sten/betongplatta. Man skall ju kunna göra enkla vibrationsmätare av exempelvis gitarrpickuper, som i och för sig endast duger för relativa skillnader, men det borde räcka i detta fall, om ej budgeten helt plötsligt skulle tillåta mer rejäla prylar. |
Sundström |
Posted - 2011/04/15 : 09:18:15 1a. För att den inte ska vibrera iväg: Är det hemmagjort och inte så noga så går det använda fyra små duttar smältlim. Smältlim går enkelt slå bort sedan om en ny lösning ska till. (Kanske missförstod problemet)
2. Lägg en 40-50cm slät stenplatta mot golvet, kan målas vit för att se snyggare ut. |
fixarstig |
Posted - 2011/04/15 : 08:23:24 Jag skulle tro att om du lägger mer tyngd på golvet så ökar du svajet. Du borde förstärka golvet istället. T.ex. med minst en 15 mm plywood som skruvas ner i golvvirket. |