HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Skruvar till högtalarelement snurrar fritt!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Claes_Ireland Posted - 2011/04/07 : 20:02:37
Ja, som jag skrev, på burkarna jag har så är det många skruvar som snurrar mer eller mindre fritt.
Har haft ett par high end burkar, köpta beg, i ett år ungefär. Total ålder 4 år. Tänkte dra åt skruvarna till högtalarelementen. Det är en burk med 3 element, 2.5 vägare. Nypris inte så långt från 100k.

Det är torxskruvar, så det är inte en träskruv. Jag antar att om jag kan få loss elementet så går det att "limma" fast det som utgör "muttern" så att säga.

Så, hur fixar jag det här på lättaste sätt? Kan tänka mig att det till och med blir svårt att få loss elementen. Det är "bas" och "mellanregister" elementen som det gäller. Diskanterna där satt alla skruvar bra.

Så, alla tips, hur få loss dem, hur få fast "muttern" i högtalarn, bygglim? Expoxy?

Fick dem till bra pris, i absolut nyskick, men men.
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2011/04/09 : 07:09:52
Kan rampamuffar vara ett alternativ? Det finns ju sådana med rel. rejäla trägängor att tillgå och med varierande M-gängor.
Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/04/07 : 21:20:30
Den bästa tätningen är pu-skumlist med slutna celler, självhäftande som man sätter med limsidan mot elementet, baffelytan skall vara ren från annat tätningsmaterial.

PM:a Din adress och elementdiameter och antal så slänger jag list i ett kuvert.

Ingvar
Claes_Ireland Posted - 2011/04/07 : 20:59:54
Tackar tackar, bra och fina råd, har ett grymt bygglim, pl400, tror det skulle sitta det med. :)
Det känns inte som träskruv alls, de som sitter drar stumt som metall mot metall så att säga. Så, islagsmutter som lossnat gissar jag på.
Jag får se om jag kan få loss ett element helt och hållet, då kan jag nog få loss det andra.
Sen försöker jag nog få på lim på de islagsmuttrar som sitter.

Jag ska mail tillverkaren också och se vad de säger.
Men, på ett element är 3 skruvar dåliga, helt galet. Vet inte om någon föregående ägare gått loss på dem för hårt eller om de varit så här.

Får jag inte loss alla dåliga skruvar på ett element, då tar jag loss bakplattan, borde nå baksidan på elementen på så vis också.

Klet då? Ska det vara något klet mellan element och trä? Täta så att säga eller sitter elementet naket mot träet?

Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/04/07 : 20:45:42
Det där kan vara lite krångligt att ordna men så länge det går att skruva loss några skruvar fixar man det.

Antingen så är lådan byggd i mdf och det är aldeles för poröst för att islagsmuttrar skall fästa nån längre tid, eller så är det träskruv i mdf, ren katastrof, torx är för övrigt den vanligaste skruvskallen i så kallad universalskruv idag.

Börja med att skruva loss alla skruvar som går, ta mellanregistret först.
Pilla sedan in en skruvmejsel eller liknande , ju större vektyg ju bättre, där elementet är som "lösast" från lådan så att Du kan sätta friroterande skruvar i spänn utåt, effektivast är att använda skruvdragare på ganska hög hastighet, då brukar det lossna. Får man ut ett element så är det lättare med nästa, om man kommer åt islagsmuttrarna bakifrån med polygrip eller liknande.

Är det islagsmuttrar i mdf så är det nästan bara epoxylimning som får det att sitta beständigt, då är det ytterst viktigt att få i muttrarna absolut rakt, annars går det inte att dra i skruvarna.

Är det träskruv så är det bara att borra upp hålen för islagsmuttrar, 6,5mm för M5 och knacka i dessa försiktigt, se till att de sitter rakt och sedan med skruv och bricka dra in dem i virket, när de sittter hyffsat tight epoxylimmar man och när detta är härdat går det utmärkt att dra fast elementen igen.

Ingvar
Claes_Ireland Posted - 2011/04/07 : 20:32:51
Hmm, borde väl gå att limma fast "muttern" så att säga. Jag har nog en gameplan klar för att få loss dem. De har en stor, mer än halva höjden på burken, platta baktill med högtalar terminalerna. Den sitter med massa skruv, men förhoppningsvis är de alla ok, så jag får loss dem lätt. Sen håller jag emot på baksidan och får loss de dåliga skruvarna. Sen lägger jag högtalarna på ryggen så att säga, så elementen pekar mot taket, sen skruvar jag loss de friska skruvarna. Jag tror inte jag vågar ta loss elementen när högtalaren står upp?

Så, hur får jag sen fast "mutten" på baksidan.

Det där med ringen hoppar nog jag över tror jag.

Sen undrar jag, sitter elementen fästa med något klet? Lim eller liknande? Mellan elementet och högtalaren, för att täta helt enkelt.
Vad är lämpligt för det, när jag sen ska dra fast elementen igen?
Gubben i Kalmar Posted - 2011/04/07 : 20:22:29

Hade jag ett par så dyra högtalare skulle jag nog gjort en
aluminium ring med dom antal gängade hål och delning
som motsvarar högtalaren.
På det viset tar inte själva "muttern" upp vridmomentet vid
åt-dragning efter som hela ringen håller emot.

Nu ska jag säga att jag inte har hela bilden klar för mig.
Så det finns utrymme för "tanke fel".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000