T O P I C R E V I E W |
Andreas A |
Posted - 2011/03/30 : 14:16:20 Hallo!
Har inhandlat ett Sony TA-N80ES i champagne färg ganska nyligen. Nu till problemet, A kanalerna fungerar då inte och jag har fått en prisuppgift på ca: 2000kr för att laga det, någon som har koll på vad man får ge för en liknande förstärkare idag? Verkar hyfsat svåra att hitta nämligen. Här finns lite att läsa om det: http://www.thevintageknob.org/SONY/sonyes/TAN80ES/TAN80ES.html
Var hittar man bra komponenter till att reparera förstärkare och dylikt idag? Inte helt 100 på att denna tråd hör hemma här men flytta den gärna isf! |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Andreas A |
Posted - 2011/03/31 : 10:35:32 Nå, jag fick den för dryga 1600kr så ska väl inte klaga. Återkommer med lite bilder på före och efter inom några dagar :) |
Bubbel |
Posted - 2011/03/30 : 20:26:24 Jag har gjort något liknande till en kompis som hade en Rotel som inte fungerade, han hade också fått en prisuppgift som var rätt så stor men efter att frågat mig hur han skulle göra så ställde jag upp och hjälpte honom. Jag samlade ihop alla komponenter som som behövdes och gjorde en helrenovering för knapp halva priset mot vad reparatören ville ha.
Mitt tips är att renovera förstärkaren ha den i många år så att den gör skäl för vad du har lagt ut och njut.
Anders |
Andreas A |
Posted - 2011/03/30 : 15:03:40 Ja just det som jag överväger, jag bytte det som jag såg att var trasigt vilket var en kondesator och ett motstånd, passade även på att byta alla kondensatorer på den kretsen till motsvarande men! Det visade sig att en hel drös av dom övriga komponenterna också var trasiga när man väl mätte upp dem. Så det är lite frågan om..laga eller inte laga! B-kanalerna fungerar ju som sagt som dom ska och lite därför ja e nyfiken på om det är värt att lägga ut dessa pengar på steget? :) |
DahlbergAudio |
Posted - 2011/03/30 : 15:01:16 Det är ju bara tvåkanaligt, A eller B anger inget annat än vilka polskruvar du skall använda. Sitter väl nått relä där som har gett upp. Om det fungerar via B-anslutningen så kan du lika gärna strunta i lagningen. Jag har ägt ett par för länge sedan och dom var väl inte så tokiga, betalade 9500:- prutat och klart/st nya och sålde dom för ca: hälften av det om jag minns rätt. Listpriset var 13200kr då. |
Gordi |
Posted - 2011/03/30 : 14:19:45 Om du tänker meka själv är du ju på rätt ställe :)
lite bilder kanske hjälper :) tror inte jag e mycke till hjälp men bilder hjälper nån hjälpa dig :) |