T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2011/03/25 : 09:14:02 Var på Jula och köpte en lödstation då jag fick se No More Nails. Det lät så bra att jag tog en tub.
För att kolla styrkan i limmet limmade jag fast 19mm MDF mot plyfa. Tvingar pressade fast dem. NMN gled så den fick jag sätta närmare kanten.
14 timmar senare testade jag genom att bryta mot badrumsvågen.
NMN brast vid ca 20 kg. Trälimsbiten satt kvar vid 42 kg då testet avbröts p.g.a. risken för mosade knogar mot vågen.
Alltså, vanligt trälim klar segrare
|
18 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
fixarstig |
Posted - 2011/03/31 : 08:56:55 Glömde bort att visa resultatet av att bryta loss den trälimslimmade biten. Verkar starkt trots brist på reflektion över felkällor
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/03/27 : 16:24:51 quote: Alltså...visserligen är det en intressant jämförelse men testen saknar reflektion över felkällor.
Skit de! I detta "läget" är det en "rå test" som pekar ut en riktning. Inte en optimalt standardisera limfog. Det är just det som är det fina med "fixar-stickans" test. För det är säker ingen limfog som är den andra lik.
Listan på möjliga felkällor har ett värde, "undvik detta" och "sträva mot detta". Listan kanske dyker upp så småningom som ett välkommet komplement.
|
Pac |
Posted - 2011/03/27 : 10:45:25 Bra test. Nu vet vi att i den applikationen som du testat så funkar vanligt vitlim ganska bra. Tack för testet. |
PetterPersson |
Posted - 2011/03/27 : 09:33:03 Alltså...visserligen är det en intressant jämförelse men testen saknar reflektion över felkällor. En mycket viktigt faktor är limfogens tjocklek. Den är direkt avhängd fogens styrka. Tunnare fog ger mycket starkare limning. På grund av trälimmets förmåga att till och med absorberas av ytorna skapas en i princip oändligt tunn fog till skillnad från kittsprutelimmet där tjocklek byggs upp i fogen. På en skrovlig eller glatt yta däremot är jag rätt säker på att No More Nailslimmet skulle vinna. Allt handlar om applikationsområde, rätt lim på rätt plats. Inget är bäst på allt. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/03/27 : 08:07:08 Jag håller just nu i skrivande stund att testa vanligt trälim mellan OSB och en träregel. Vid det första testet släppte det jättelätt mot just OSB-ytan, men limmet satt kvar på regeln. Jag hade låtit det torka lite väl kort så nu pågår en längre torktid för en mer riktig test. |
fixarstig |
Posted - 2011/03/26 : 23:31:34 Ytorna fick samma behandling, alltså ingen alls. Samma förutsättning för båda limmerna. Finns så många limtyper som lovar så mycket men håller så lite. Tycker fortfarande att det verkar som om vanligt trälim "rules" |
soundbrigade |
Posted - 2011/03/26 : 08:17:06 Något man måste tänka på är att trä och träprodukter har en förmåga att släppa fram hartsprodukter till ytan, vilka försvårar för limmet att tränga ner i träet och fästa ordentligt, speciellt om träpinnarna legat en längre tid. Det är därför alltid att rekommendera att putsa av ytorna som ska limmas med ett slippapper.
Vi såg enorma skillnader när vi provlimmade limfog på något träforskningsinstitut i Skellefteå (vill jag minnas) för 173 år sedan. |
fixarstig |
Posted - 2011/03/25 : 22:09:13 Limmet släppte från plyfan, satt helt kvar på MDF-kanten. Duger kanske till enklare fastsättningar. Ska i alla fall alltid använda trälim där stark fog behövs, typ sida mot baffel. Stagningar kanske klarar sig bättre med segare form av lim. |
markusA |
Posted - 2011/03/25 : 12:43:19 Vanligt vitlim är starkare än trät man i regel limmar med det. Tom hästlim är starkare... Det som har störst betydelse är att man använder rätt lim till rätt material. Man får också titta på hur konstruktionen belastas och om man limmat ändträ eller en vanlig sida. Tänker man till vid konstruktionen så behöver man inte oroa sig för limfogens styrka i regel. |
Buggsson |
Posted - 2011/03/25 : 12:09:08 Av tillverkarens hemsida framgår att det bland annat skall fungera för att sätta upp hyllor, och då tycker jag att testet mkt väl ser ut att testa ialla fall den applikationen, typ hyllplan på vägg. Och då blir det ju inte mkt att hurra för jämfört med trälim.
Har du någon prisjämförelse? |
classe |
Posted - 2011/03/25 : 12:02:37 no more nuckels heter inte trä limmet så i så fall. |
sladdbarn |
Posted - 2011/03/25 : 11:51:59 Skoj! Bra test! Hejja Stig! |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2011/03/25 : 11:43:05 Härligt!
Eknel med praktisk labbjobb!
Gjord med ett stort mått av humor: " No no more nails. "
Sånt gillar jag. |
MatsB |
Posted - 2011/03/25 : 11:37:36 Mycket bra test! Det tackar vi för. |
Guru |
Posted - 2011/03/25 : 11:29:00 tillverkarens sida: http://www.pattex.se/index.php?page=no-more-nails |
bearwik |
Posted - 2011/03/25 : 11:05:59 Fast namnet antyder ju att det ska ersätta spik... |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/03/25 : 09:46:00 No more nails är kanske ett sättlim, dvs lite annat användningsområde än din test. Jag tror inte PL400 heller skulle avgå med en seger i den testen, men den är ändå väldigt omtyckt till sina applikationer. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/03/25 : 09:42:09 Så vi har en slogan här: No no more nails.
Härligt test, bravo! |