HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Horn 1 eller Horn 2?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
jacozz Posted - 2011/03/18 : 01:26:42
Jag kan inte bestämma mig!

Alternativ 1
Fostex 206EN i Fostex 206 ESR bakladdat horn.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82600

Alternativ 2
Tangband 1772 i bakladdat horn.
http://oaudio.de/product_info.php?language=en&products_id=780

Alternativ 3
Efter ha läst (på skoltyska) i Klang+ Ton, ser ju inte frekvensresponsen i basregistret så vidare värst ut, (peak på 65 Hz och därefter brant fallande).Å andra sidan verkar ju 1772 till skillnad från andra 8:or ge bra output i det översta registret.

Vad tror ni horngurus?

I de bästa av världar skulle jag vilja ha rak kurva till 40-45 HZ. Men det kanske är för mycket begärt i ett så pass kompakt horn?

Kan man ändra parametrarna på TB-hornet för att få en jämnare och mer utsträckt basrespons?

4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
jacozz Posted - 2011/03/18 : 22:43:54
Hehe Petter!
Nja några halvkubikare finns det inte plats för dessvärre. Så jag kommer att hålla mig till de "små" hybriderna.

Nu har jag börjat kladda i Hornresp, men jag undrar om man klassar dessa (Fuskhorn?), som exponentialhorn eller ska de betraktas som något annat?

Tack för tipsen!

PetterPersson Posted - 2011/03/18 : 20:59:01
40 Hz

Tyvärr är de små hornen inte horn utan kvartvågspipor med expanderande
tvärsnitt som ger lite extra knuff nedåt i frekvens. Vill du ha 40
riktiga Hz får du offra ungefär en halv kubik netto. Är det hornljudet
du vill åt skulle jag bygga en subbas likt astos och komplettera med
toppar. Då slipper även bredbandaren(om du fortfarande vill ha
bredbandare) spela bas.
reVintage Posted - 2011/03/18 : 09:56:15
Tanka ner Hornresp och ägna en timme åt att lära dig det. Därefter kan du få fingervisningar om vartåt det pekar.
Sundström Posted - 2011/03/18 : 09:05:51
Det kan bero mycket på hur rummet ser ut. Jag har inte hört Tangband 1772, den ser intressant ut. Jag hade FE206E uppställd i ett 16m2 rum för tre år sedan. Det funkade ganska bra. Den ger mycket microdetaljer som rumsljud från inspelningen och så (mer än mina nuvarande Lowther 4EX, men lowther är bättre på akustisk musik). Med extra diskantelement till fostex så blev det ännu bättre ljud. De stod i hörnen så basen gick godkänt djupt.

Kanske Tangband kan vinna matchen om det inte ska ingå extra diskanter. Fostex kanske även slår Tangband på att återge knarr i röster och atmosfärljud (kansek fostex lägre qts som ger de där extra detaljerna).

Om du inte kan ha högtalarna i hörnen så skulle du kunna förlänga hornen framåt med ett brett gap (kanske 1,2 meter långt, 1,4 meter brett och 80-90 cm högt) så att du inte tappar allt för mycket bas.
(Men du kanske ha en fru eller sambo ) Jag har ett eget lekrum .

Edit: Måste också tillägga att även om basen kommer lite senare med bakladdade horn så tycker jag att horn-dynamiken och renheten i basen genom att elementen kopplar bättre till rummet med en stor hornmynning gör att fördelarna mot många andra vanliga högtalare överväger.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000