T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2011/03/01 : 17:36:13 Har läst lite i Harald Karlssons " Högtalarbyggarens formelsamling" och fattade noll. Kan nån säga vad som är bäst egentligen. Funderar nämnligen på att sätta in slavar i mina droppar. Bortkastade pengar? |
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
fixarstig |
Posted - 2011/03/01 : 23:32:18 Tack för den Petter. Det var ungefär vad jag kom fram vid läsningen, men skönt att få det bekräftat, så 1000 spänn för 2 slavar kan väl experimentet vara värt. |
PetterPersson |
Posted - 2011/03/01 : 21:19:26 Storleken och slaglängden på slaven påverkar bara hur högt den kommer kunna spela. En vits med slaven/porten är att öka känsligheten vid låga frekvenser. En annan är att öka ljudtryckskapaciteten vid låga frekvenser. Använder du en slav av samma storlek och slaglängd som huvudmembranet så får du samma maxSPL som en sluten låda men du får nyttan av att den går djupare utan eq i låda. Har slaven större pumpkapacitet än huvudmembranet så kan systemet spela starkare vid låga frekvenser än motsvarande slutna låda. Dubbel pumpvolym ger +3 dB vid systemresonansfrekvensen. Fyrdubbla pumpvolymen ger +6 dB vid systemresonansfrekvensen. |
fixarstig |
Posted - 2011/03/01 : 21:04:49 Det enda negativa jag hittade var att slaven helst ska vara större men jag får bara plats med samma storleksom elementen så jag chansar på slavarna. |
fixarstig |
Posted - 2011/03/01 : 19:04:56 Perfekt Joda, precis vad jag behövde. |
Joda |
Posted - 2011/03/01 : 18:23:55 Läs detta. http://www.aespeakers.com/PRFAQ.php
Kan skilja ganska mycket i pris mellan olika PR så det är svårt att veta vad som är bra och om det är värt det. |