T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2011/02/27 : 20:02:25 Jag delar mina " droppar " vid 2550 hz. Där syns en dipp på mätkurvan. Kan man sänka diskantfiltret till 2350 hz och behålla basen 2550. Skulle det släta ut kurvan eller blir det skit? |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
PetterPersson |
Posted - 2011/02/27 : 21:19:50 Ah, ja visst, läshuvudet är visst trött så här på söndagskvällen |
fixarstig |
Posted - 2011/02/27 : 20:48:44 code]Att sära på delningsfrekvenserna ytterligare skulle göra dippen större. Är du låst i geometri och passiva filter vore det enklaste att höja delningsfrekvensen på basen eller sänka på diskanten så att elementen spelar starkare vid delningsfrekvensen men något ur fas för att få en jämnare tonkurva.[/code]
Precis det jag frågade om. Då går det alltså bra att flytta ner diskantens delningsfrekvens. Får göra en liten test framöver. |
PetterPersson |
Posted - 2011/02/27 : 20:08:52 Om du har en dipp vid delningsfrekvensen så beror det på att elementen inte spelar i fas vid delningsfrekvensen. Delar du aktivt bör du kunna ändra delay på det element vars akustiska centrum ligger närmast lyssnaren till rätt avstånd.
Att sära på delningsfrekvenserna ytterligare skulle göra dippen större. Är du låst i geometri och passiva filter vore det enklaste att höja delningsfrekvensen på basen eller sänka på diskanten så att elementen spelar starkare vid delningsfrekvensen men något ur fas för att få en jämnare tonkurva. |