HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bashorn.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
RuneStone Posted - 2011/02/15 : 21:43:08
Sitter och försöker hitta ett lämpligt element och en lämplig horntyp för att bygga ett bashorn...
Enda kravet är att lådan blir runt 350-400 liter...
Har simulerat några tractrix men dom faller av lite för högt i frekvens vid så pass liten låda... Någon som har nåt förslag ?
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PetterPersson Posted - 2011/02/16 : 20:46:03
Jo, det tror jag också kommer bli kanoners! Även om det är en
megakompromiss finns det även en stor fördel, rumsanpassad basnivå.
Beroende på hur stort rum man har kan man designa för roomgain och
slippa för mycket bas som kommer låta bumlig. Jag hjälpte en kille i
Gävle att bygga ett par med samma veckning men med 15" och -10 dB på
20 Hz. 800 liter st. till hemmabio. Trots storleken gick det utmärkt
att dela vid 90 Hz med minimal dämpning, lite i böjarna bara. Jag tror
att det går att dela ännu högre om hornet byggs med dämplimmade skivor
för att undvika lådljud. Ännu större horn får problem med stora ytor
som lätt kommer i svängning och ger missljud om de inte muras eller
liknande. Så för skivbaserade konstruktioner är det inte alltid bättre
att bygga efter ett optimal-horn eftersom det blir så stort.
Fuling Posted - 2011/02/16 : 19:49:36
Ett sånt där horn som Petter och ...Asto(?) ritade och provbyggde för en tid sedan kanske kan vara nåt? Tre sektioner med olika avstämning, utblåset mot golvet, ganska kompakt. Tror det finns beskrivet i tråden om betong-KW.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80156&whichpage=2
DrBoar Posted - 2011/02/16 : 15:14:38
Håller med om K25H. Det består av 5 sektioner varav de 4 första följer en 25 Hz utvidgning eller så och sedan ett sista segment som är skitbrant! Men geometrin med en rak sektion framför elementet och sedan tre 90 graders böjar är bra.Det går att göra det med en hypexflare på 35-40 Hz. reVintages horn är ju skitsnyggt från ca 38 Hz till 400 Hz +/- 3dB. Kortar man av det till en mindre låda i stil med K25H på 350 liter och en mynningsarea på 30-35 dm2 i stället för 96 dm2 lär frekvensgången bli ojämnare men det kan fortfarande bli ganska bra... har man plats kan man ju bygga imperialhorn eller annat i den storleken
reVintage Posted - 2011/02/16 : 13:47:45
Fuling!

Raderade mitt stolliga svar ovan då jag inte läst ordentligt.

RuneStone!
Du får alla svar med hjälp av Hypop och därefter Hornresp.

Man kan också säga att ca 100Hz Fö är gängse.

40Hz drar åtminstone 600dm3 och 35Hz ett par hundra dm3 till i hörn. Om man sen vill kompromissa är det inte min avdelning......

Ang. din idë så antar jag att mynningen ska vara mot hörnet, även då kan du låta slutdelen av hornet utgöras av rumsväggarna.
Länken fixad!
Fuling Posted - 2011/02/16 : 12:53:10
Är 100Hz övre eller undre gränsfrekvens? Jag antar att RuneStone syftar på ett bashorn som spelar upp till 100Hz.
RuneStone Posted - 2011/02/16 : 11:48:43
Ståendes funkar inte.. Hornet skall ligga ner och får dom måtten jag angivit.. Hornet behöver inte gå så högt utan det skall vara en strikt bashorn.. 100Hz räcker..
Den första länken med exel-arket fungerade inte..
reVintage Posted - 2011/02/16 : 11:25:33
Ett Hypex horn skulle kunna funka då måtten blir mycket mindre i hörnapplikation.

Jag förutsätter att du nu läst om Edgars byggbeskrivning till 40Hz hornet. Du kan bygga ett hörnhorn på samma sätt genom att sätta ben på hornet. Räkna dock med att det går ända upp i tak(240cm?).

Exempel: Ett optimalt Hypex hörnhorn för 40HZ och JBL2204 drar ca 650dm3 varav kanske 100-150dm3 utgör "tomrummet" under lådan.

http://www.revintage.se/Hornresp.pdf

IRL blir det dock inte riktigt lika bra då hornet måste delas upp i ett antal koniska sektioner.

Jämför iaf detta med K25-simuleringen.

Om dú ska ett horn som når upp till mid, sisådär 500Hz. Så blir det inte lätt att hitta element. Bruce föreslår EV.
DrBoar Posted - 2011/02/16 : 10:35:45
K25H hornet eller horn med liknande geometri http://www.linnaraudio.com/simuleringar/K25/index.htm
Eminence gör mycket bra element, uppmätta värden stämmer med angivna! Priset är OK och robusta som stidsvagnshinder
RuneStone Posted - 2011/02/16 : 09:43:33
TH är inte något jag tänkt mig till detta horn..
Tanken är att det ska stå i ett hörn.
Svårt att få till en vettig kompromiss för att komma ner i frekvens med så pass lite låda..

Vilken horntyp är bäst för bas ?
Lådan kommer att bli ca 180*50*50 så några veckningar är givet..
reVintage Posted - 2011/02/16 : 07:29:40
Petters horn är en kul sak. Som han säger är detta dock en "megakompromiss". Festligt att de simulerar som ett TH.

TH är naturligtvis att ta i beaktande om utrymmet är aningen begränsat. Dessvärre når ett sådant, vad jag förstått, inte alls långt upp i frekvens.
more10 Posted - 2011/02/15 : 23:58:35
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=80156&whichpage=2&SearchTerms=betong%2Ckyssar

Halvvägs ner på sidan. Väl värt att läsa. Jag har simulerat samma princip med JBL 2226, och det såg också bra ut.
reVintage Posted - 2011/02/15 : 22:35:25
Kolla in Bruce Edgars horn. Finns under download-sektionen på www.volvotreter.com. Intressanta byggartiklar med mycket teori.

Använd den här för att utröna om ngt vettigt element finns till ett eget horn:

http://www.revintage.se/Hypop.xls Som synes genereras input-data till Hornresp. Hornresp System Design optimerar inte helt bra, därför "hypop".

Exemplet:
Det 35Hz-horn med två JBL2204 som muras här(snigelfart) drar 1000dm3 trots låg kompression. Golvytan dock ganska liten 60*100cm. Kan man nöja sig med 40Hz så blir det förstås mindre. För att komma ner i hornstorlek behövs element med ännu större begynnelsearea och låg kompression. 18"?

Naturligtvis går det att fuska men det går ut över ljudet och nedre gränsfrekvens.

Ingvar.Ahlberg Posted - 2011/02/15 : 21:50:54
RLK med ett Beyma 12P80Nd kanske?

Ingvar

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000