T O P I C R E V I E W |
RobertH |
Posted - 2011/02/15 : 11:50:37 Jag har ett consonance försteg som jag är påväg att modifiera lite. Försteget är en mu-följare (som denna http://www.freewebs.com/valvewizard1/mufollower.html) och har således rätt hög gain, ungefär 22dB med mina 6H30-rör. Nu kommer då min fråga - jag kan ju få gainen sänkt lite om jag delar på Rl (motståndet i mitten av kretsen), och tar ut signalen där mellan. Men jag funderar då vad detta kan få för negativa aspekter? Spontant så tänker jag mig att utgångsimpedansen för den nedre trioden (förstärkningstrioden) borde bli högre, men kan det bli något annat negativt, mer dist eller så? om det bara är högre utgångsimpedans för nedre trioden så borde det ju gå ganska lätt att kompensera bara med lite större kondingar mellan "stegen" tex.
Tacksam för svar :) |
16 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RobertH |
Posted - 2011/03/02 : 20:43:57 Tackar för länken, nu blir det nog ett tag innan jag bygger denna och ska nog försöka få tag på DN2540 när det blir, men bra att det finns alternativ iaf! |
Bardis |
Posted - 2011/03/02 : 18:50:11 Om man är sugen på CCS och har svårt att få tag på DN2540 så finns denna:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Ryssen/Pic/R%C3%B6r/diyAudio-CCS-beta2.pdf
Har provat den själv i lite olika utföranden. Tar faktiskt inte så stor plats i de versioner som inte kräver kylfläns. (Kan ju alltid skruva trissan i schassiet) |
RobertH |
Posted - 2011/03/02 : 12:00:55 reVintage: Jag vet hur man räknar på load-linjer och det på rörkurvorna, men däremot så blir det ju lite mer komplicerat när man lägger in SS-konstantströmkällor och sådan som jag inte sysslat med alls tidigare, och sedan skiljer sig ju kretslösningar från varandra. Speciellt om det blir lite mer avancerade kretslösningar. Tycker ltspice funkar ypperligt för att lära sig med, kolla lite strömmar, bias och se vad man får på utgången. sen är det klart att det absolut inte utesluter verkligheten där allt genast blir mycket mer komplicerat.
Vad jag igentligen ville åstakomma är lägre gain, då mitt slutsteg har 30dB så är det i dagsläget för högt med 22dB i linjesteget. Har visserligen redan en inbyggd linjedelare så jag får 10dB lägre gain (altså ~12dB), så det får nog fungera tillsvidare. iom att det är ett Consonance-försteg, så vill jag inte heller göra för stora ingrepp - och möjligheten finns igentligen inte heller då det blir för trångt att få in mycket mer i burken. Det lustiga är att detta steget som default bara gick i 3mA, vilket jag nu även ska ändra på.
Jag har suttit och läst och kollat igår, och börjar bli lite småsugen att bygga steget i davenports artikel som framtida projekt, fast det blir nog längre fram då jag har andra saker som ska kostas på först. Såg att K&K Audio även numera säljer en nyare version av Davenport-steget som diy-sats och färdigt paket. Men det blir ju alltid roligare att bygga själv! :-) |
reVintage |
Posted - 2011/03/02 : 08:44:27 Pix det är denna typ av CCS som finns med i Davenports artikel ovan.
Som du säger ska det vara mkt hög branthet i det övre elementet i en mufollower, ex.vis en av de MOSFETar du förslår. Kimmel har i mitt tycke krånglat till det på tok för mycket. En enklare och mycket funktionell finns i det DAC-interface jag tog fram åt Bardis, finns någonstans här på forumet. Hans var iofs DHT men det går med alla trioder.
RobertH, Vad är det du vill åstadkomma mer än "bättre" ljud? Har du definierat önskad gain samt kollat hur mycket ström preampen klarar? Vad har slutsteget för känslighet och vilken utnivå har du från signalkällan?
|
pix |
Posted - 2011/03/02 : 07:53:37 Tanken med en Mu-följare är ett rör med högt Gm överst. (gärna en pentod), samt ett linjärt rör i botten (Triod). Mest känd är kanske Alan Kimmels artiklar om detta (googla) Dessa kan låta mycket trevligt i ett linjesteg. Men det är klart, lite mer komplext blir det mot en vanlig R-last
Jag har använd CCS-last (Ixys-krets) på massor av ställen i min anläggning. CCS-lösningen är mycket tilltalande i linjesteg. CCS-en funkar i princip som ett "dynamiskt" (rörligt) motstånd, vilket gör att du kan ha en relativt hög tomgångsström (ex 10mA), utan att tappa så mycket mycket spänning över lasten (ca 20V) Kravet på hög HT-spänning sjunker mao, och du kan bygga en enklare nätdel. CCSen är enkel (1 krets + 2 resistorer), och har alltid funkar bra för mig Supertex har även en krets som är snarlik
Mvh /Lars |
reVintage |
Posted - 2011/03/02 : 07:33:51 Om du, som du säger, inte är erfaren med rör, så lär inte LTSpice hjälpa. Ska man göra ngt så är rörkurvorna alltid utgångspunkten. |
RobertH |
Posted - 2011/03/01 : 21:00:33 Får tacka!
Och visst googlade jag, men tyvärr så hittar man sällan hela scheman och för mig som nybörjare är det ganska svårt att förstå ibland då. Bästa är oftast att kasta in i ltspice och testa pilla runt med motstånd själv. Däremot missade jag att söka här på forumet. Hur som helst, det där schemat i PDF:en ska jag testa runt med och se hur det blir. |
reVintage |
Posted - 2011/03/01 : 15:46:01 quote: Fördelen med Mu-följaren i mitt fall är ju att jag driver ett Pass Labs x250 med försteget, vilket har 11k ingångsimpedans,
Enbart ett 6H30 med anodmostånd alt. CCS driver 11k minst lika bra, bara man valt rätt arbetspunkt. Så varför krångla till det med fler steg?
Ang. parafeed: "Google is your friend" Dessutom finns sökfunktion här på forumet.
EDIT: Nu slapp du leta!
http://bildarkiv.hififorum.nu/guru/303davenport2191.pdf
Om du inte behöver gain så kan det vara läge med enbart en CF. |
time |
Posted - 2011/03/01 : 15:30:27 Jag menade inte att man skulle ha 1k på 6H30 men det klarar högre last än man tror. Finns det plats för trafos är det ju ännu bättre. Jag är skeptisk mot CCS men det får man ju vara om man vill |
RobertH |
Posted - 2011/03/01 : 12:08:51 Fördelen med Mu-följaren i mitt fall är ju att jag driver ett Pass Labs x250 med försteget, vilket har 11k ingångsimpedans, så det är ju alltid trevligt med en katodföljare för att sänka utgångsimpedansen. Jag har dock förstått att mycket av rörfolket inte verkar gilla katodföljare speciellt mycket.
Jag är ju ganska grön på detta med DIY-rörkretsar så vet ni av någon bra länk (gärna med lite scheman) där man kan läsa på om Parafeed/CCS så skulle jag bli glad. |
reVintage |
Posted - 2011/03/01 : 09:32:18 Time, dina C3m är pentoder och ska lastas hårt. Det är tvärtom med trioder.
Jag har 6H30 med CCS och parafeed. Trafokoppling kan användas för att anpassa förstärkningen och sänka utimpedansen. 4:1 sänker impedansen med 16x. Det låter bra. Mu-follower är nog ingen topplösning. Hellre enbart anodmotstånd, det ger som time säger en snäll dist med i stort sett bara 2:a ton.
6H30 är dock mkt linjär och har låg dist. oavsett last. Den ska ha minst 10mA Ia för att låta bra. om man vill ha ngt upptill är en MOSFET gyrator alt. CCS och att ta ut signalen direkt från anoden långt intressantare än Mu. 6H30 har ju ett lågt Ri på ca 1k. |
time |
Posted - 2011/03/01 : 08:46:58 Nu är jag nu inte någon rör-guru men mu följare har jag aldrig lyckets få låta bra, blir spretigt på nåt vis. Jag skulle prova en 6H30 som vanlig anodföljare med ett ganska litet anodmotstånd vilket ger lägre gain och något högre dist (kurvlutningen) kolla rörtråden nyligen. Disten är ganska snäll så det borde låta bra ändå. Kören av protester kommer men det är ju lätt att bygga tillbaks... Jag har testat att minska anodmotståndet till värden under 1k utan att det låter gurka på mina C3m byggen. |
time |
Posted - 2011/03/01 : 08:34:33 Menade inte att låta grinig men jag är ju medlem i GOM... du får osymmetri och disten kommer antagligen att öka. Vår käre ReVintage ( GOM:s överpräst) kan säkert svara exakt. Enklast är förståss en spänningsdelare på utgången, inte så dumt som det låter, funkar fint. Du behöver ju inte dela 50/50 utan kanske 2k/10k eller liknande. |
RobertH |
Posted - 2011/02/28 : 22:39:16 Precis som du gissade så är det lite för hög gain för min smak, Sedan så frågade jag ju såklart för att jag inte visste vad som händer - Altså handlar det till stor del också om att lära sig hur allt detta fungerar. Så jag får tacka så mycket för svaret. Nu måste man bara hitta någon vettig låg-gain kretslösning, med gain gärna på max 10dB (med 6h30-rör då).
|
time |
Posted - 2011/02/28 : 22:02:51 Du får osymmetri, varför ska du göra försteget detta ? är det för hög gain ? spänningsdelare på utgången kanske ? Om du inte vet vad som händer är det väl lika bra att låta bli ?
Jag sitter nu med ett gäng QuadII som blivit modifierade av folk som trodde de var smartare än Peter Walker, det var de inte... men visst, det är bara att prova ! det kommer att funka iaf. Summan av motstånden måste givetvis vara densamma. |
RobertH |
Posted - 2011/02/27 : 14:11:27 Ingen som har koll på detta? Har försökt googla fram, men har inte hittat något. Men jag skulle gissa det finns några negativa aspekter av detta iom att det bara verkar vara gitarrförstärkar-folket som kört denna lösning... |