HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kopplingskondensatorer i rörslutsteg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
lennartj Posted - 2011/02/11 : 14:37:53
Ta inte illa upp för att jag ställer samma fråga på flera forum, åsikterna brukar skilja sig åt och jag vill samla på mig många innan jag beslutar mig.

Jag funderar på att byta kondensatorerna inringade med grönt på schemat nedan. Med tanke på vad en uppsättning bra rör kostar är jag beredd att lägga upp till 1000 kr per monoblock för högklassiga kopplingskondensatorer. Därför är jag både nyfiken på åsikter om de som sitter i nu och de alternativ jag funderar på att byta till.

Mina förslag till nya:
Jensen Cu (kopparfolie och papper i olja) 2 st. 0,15 µF/630 V och 2 st. 0,47 µF/630 V kostar ca. 900 kr från Svalander http://www.svalander.se/shoppen/komponenter/kondensatorer/jensen_kopparfolie/1?l=info&pid=3059
- eller
Mundorf MCAP Supreme med silverfolie och papper i olja 2 st.0,15 uF/1200 V och 2 st 0,47 uF/ 1200V för 750 SEK + frakt från Strassacker.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/cond_mun.htm#sup12oil

Jag tror inte det är overkill, för de utmanar redan nu med framgång de flesta nya slutsteg även en bit över 50.000 kr om uteffekten är tillräcklig för situationen.

Bakgrundsinfo
Nu är det snart 24 år sedan Erik Andersson gjorde en total ombyggnad av mina första Dynaco Mk.III som var "fulmoddade" när jag köpte dem flera år tidigare. Naturligtvis har det varit ett antal rörbyten under årens lopp och jag har bytt lytar. Hela tiden har de svarat upp mot uppgraderingar av andra delar i min anläggning. Såhär ser det ut:


Nu spelar jag med Svetlana KT88 winged-C och småsignalrör från JJ, ljudet är mycket detaljerat men i ljusaste laget. En tänkbar bov är de blå kopplingskondensatorerna från ERO:



Detta stekta exemplar hade hamnat för nära ett effektmotstånd men håller fortfarande sina 0,47 uF.
I ett av slutstegen har jag nu ersatt dem med ryska Papper I Olja på 1 uF / 600 V (de bruna plåtburkarna).



Nu låter det mindre ljust men jag befarar att det mörkare ljudet också är grumligare. Jag ska lyssna mer i helgen.

Vet någon hur bra den runda blå kondensatorn på 0,15 uF / 400V överst på bilden är? Oförnuftigt att byta den?
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lennartj Posted - 2011/02/14 : 22:00:46
Tack!
reVintage Posted - 2011/02/14 : 16:11:22
Lycka till Lennart!
Erik Andersson Posted - 2011/02/14 : 14:47:19
Polypropylen kondensatorer är tycker jag det bästa valet, polstyren är oxå bra men de finns bara i småvärden. Nu finns det nog bara metaliserade kondensatorer att tillgå, jag tror knappast det tillverkas film-foil längre, men jag kan ha fel, det händer ibland. De 2 ERO kondensatorerna på 0,15 mfd är film-foil typ så de tycker jag du skall behålla. Men det bestämmer du naturligtvis helt själv.
lennartj Posted - 2011/02/14 : 14:27:51
Som sagt, jag är inte intresserad av att läsa in mig på karakteristika på allehanda rör som kan vara användbara, varianter på kopplingar och värdera dem mot varandra för att göra konstruktionsförändringar på egen hand, men det kan vara av allmänt intresse att förslagen haglar och kanske blir till nytta för andra, så ta inte illa upp om jag duckar.
Jag stannar vid enklare komponentbyten i den mån jag får rekommendationer som känns vederhäftiga och att jag har möjlighet att verifiera att jag gjort en reell förbättring.
Det är bland annat därför jag samlat på mig ett flertal Dynaco Mk.III och flera par Carlsson OA52 som är mina favorithögtalare som passar bra till varandra, tycker jag.

@Erik:
Tack för varningen beträffande PIO-kondensatorerna.
Vad har du emot de svarta SCR-kondensatorerna? Flera vederhäftiga personer har rekommenderat dem.
SCR https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-480-85&toc=0
ICEL https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-449-51&toc=0
Prisskilladen är försumbar, men jag vill gärna förstå varför jag ska använda ICEL i stället för SCR.
Förhoppningsvis landar jag med moderna Polypropylenkondensatorer, men för mig är det viktigt att valet är baserat på vad jag hört med egna öron.
Råkar jag komma över några såna här i 630V-versionen för småpengar, kan jag nog inte låta bli att prova.


10 st inköpta billigt (2009 ?) för att användas i passivt delningsfilter, därför valde jag 200 V varianten.

Att seriekoppla och sedan parallellkoppla två par känns något osäkert även om jag matchar dem, för spänningsmarginalen blir nog inte stor.

För två kanaler skulle det förresten gå åt 16 st och det har jag ju inte.
reVintage Posted - 2011/02/14 : 14:25:11
Jo, med lite otur kan det bli lite pyssel kring motkopplings-kompensationen.

För den nyfikne kan det ju ändå vara intressant att stoppa i rören och testa. Anodströmmen hamnar iaf acceptabelt.
Erik Andersson Posted - 2011/02/14 : 13:23:37
ECC99 är ett modernt trevligt rör som klarar 5 watts anodeffekt och är brant. Det fanns dock inte när denna ombyggnad utfördes. Det har samma pin-out som ECC 82 mm, men en hel del i förstärkaren bör ändras vid ett ev. rörbyte, frågan är om det lönar sig.
Erik Andersson Posted - 2011/02/14 : 13:08:25
Att koppla ihop driverrörets katoder medför att dessa rör bör matchas noga i stället. Att ECC 82 (liknande 6SN7 mm) är ett skitrör håller jag med om. Jag vill dock minnas att det användes E80CC i den ursprungliga versionen om jag nu inte minns helt fel. Jag vill här även passa på att varna för papperskondensatorer i allmänhet och i synnerhet när det ligger höga spänningar över dem, de har en förmåga att läcka DC när de åldras.
reVintage Posted - 2011/02/14 : 13:00:22
Märkligt att inte vilja ändra i en kretslösning med tveksamheter.

Jag skulle generellt vilja säga att ju bättre grundkonstruktionen desto mindre känsligt för komponentvarianter, rör, kondensatorer, motstånd etc, blir det.

Som påpekats tidigare är 12AU7 inte ett toppenrör(ens som SRPP som Erik idag dissar). Jag har nu kört simuleringar med bortåt tio olika tänkbara drivers: ECC99, 6CG7, E182CC etc. Alla ger 15-30% lägre THD för hela steget trots att det är motkopplat. Då du kör JJ skulle jag starkt rekommendera ECC99.

Om du iaf tittar på kondensatorer på Elfa så skulle jag råda dig att mycket hellre välja de gula(ICEL) istället för de svarta du nämnde tidigare.

lennartj Posted - 2011/02/14 : 11:24:05
Jag har aldrig haft för avsikt att bygga om det här Mk.III paret till ett annat drivsteg, jag är jättenöjd med det. Alternativa drivsteg håller jag och kompisar att bygga på andra Mk.III och jämfört med dem såg det här paret ganska sunkigt ut och någon reagerade på de blå ERO-kondensatorerna i signalvägen.

I samband med att jag försöker snygga till dem kosmetiskt väcktes därför tanken att prova alternativa kopplingskondensatorer även i dem, men inte ändra något i kretslösningen.
De bruna ryska klunsarna har väckt min nyfikenhet och jag ska därför spela med dem ett tag och sedan jämföra med de franska SCR som jag länkade till i inlägget 2011/02/12 : 13:17:10.
Jag vill ha hört själv och inte bara gå på hörsägen från andra, men tar gärna hjälp att sortera bort ett antal alternativ.
Därför startade jag den här tråden och likadana på två andra forum för att ventilera åsikter om just kopplingskondensatorer i rörslutsteg.
reVintage Posted - 2011/02/14 : 10:05:10
Tänkte snarare på SRPPs katodmotstånd som skulle kunna parallellkopplas och lytarna tas bort.

Slutsteget skulle bara fungera i Klass-A om lytarna togs bort där och dessutom, som du säger, så kan det ju bli dyrt om ngt händer. Inget smash-hit.....

Ingångssteget är klockrent, min favorit-fasvändare!
Erik Andersson Posted - 2011/02/14 : 08:04:15
Vintage: Jo man kan koppla ihop slutrörens katoder och plocka bort avkopplingselektrolyterna. Nackdelarna blir att rörens inbördes matchning då blir mer kritisk samt inte minst om ett rör upphör att fungera, det andra röret då kommer att dra dubbelt så hög ström med följd att även det förstörs, samt i allra värsta fall OPT:n, och det är mindre kul tycker jag.
reVintage Posted - 2011/02/14 : 07:46:48
Lennert!
OPT=OutPutTransformer, ptp mkt riktigt point-to-point. Ang. "Distortion Cancellation", två på varandra följande förstärkarsteg med motsatt karaktäristik som mao tar ut varandras dist, så tror jag att det har en blygsam inverkan här. Det brukar bäst tillämpas i omotkopplade triodförstärkare. Genom simulering kan man dock enkelt få svar/indikationer.

Erik!
Tja, det skadar nog inte att vara pragmatiskt, mao låta ormboet vara ifred. Dock finns det möjlighet att utan problem elminera ett par el.lytar.
Erik Andersson Posted - 2011/02/14 : 06:45:59
Nu behövs det lite rörvärme i husen! Huva vad kallt det är, vem snackade om global uppvärmning?Hur jag tänkte till med denna ombygggnad har jag förträngt, då så lång tid förflutit och jag kanske börjar bli lite gaggig. Men varför ändra på den överhuvudtaget då den tycks fungera till full belåtenhet? SRPP och liknande kopplingar med oavkopplade katoder har jag sedan en lång tid tillbaka övergivigt, då jag numera anser att strömmotkopplingen som uppstår i dylika kopplingar ödelägger mycken godis i musiken. Detta gäller även rena katodföljarkopplingar! Men då denna "rishög" ändå fungerar bra i den omgivning och med den kringutrustning den används tillsammans med, varför inte bara låta kopplingen vara som den är och njuta av musiken?
Jag vill även ta detta tillfälle i akt och hälsa till er alla trevliga göteborgare från ett något kylslaget Nacka.
lennartj Posted - 2011/02/14 : 00:40:58
Rishög?
Tja, vid en ombyggnad har man ju inte ett jungfruligt chassi där allt kan placeras optimalt och snyggt

De stora ryska PIO-kondingarna är Erik oskyldig till, men nedre högra hörnet (sista bilden ovanför detta inlägg) har jag inte petat i.
Någon klok gubbe (jag har glömt vem) som studerade schemat noga och funderade en stund sade (om jag inte glömt eller missförstått) något i stil med:
SRPP i sig är väl inte så kul, men här, med detta ingångssteget, fasvändaren och hur motkopplingen är gjord kan två distorsionsformer balansera varandra, smart!

Erik,
kan du ha haft någon klurig idé, som du senare förkastat och förträngt som funkar bra med Dynacotransformatorerna som inte passade in med de lösningar som lät sig göras i de tidiga Edison.

För att friska upp minnet länkar jag till artikeln du skrev i MoLT 4/87 http://dl.dropbox.com/u/951874/EADynaco001.pdf

När jag läste elteknik på gymnasiet var rörteknologin redan utrensad från läroplanen och jag har prioriterat att fördjupa mig i annat som påverkar god ljudåtergivning i hemmiljö än att försöka överträffa Erik A. med flera i förstärkarkonstruktion.

Som sagt, det här paret låter så osannolikt bra förutom en aning "glitter" på toppen att jag absolut inte tänker riva ut de här ingångs- och drivstegen.
Förresten, jag har ju glömt att nämna att en helg för några veckor sedan hade jag ett helt nytt MacIntosh MC275 Mk.V hemma för jämförelselyssning. Det hade sämre kontroll och djup i basen, inte lika detaljerat och dynamiskt mellanrgister, men diskanten var lite mer mattpolerad vilket jag uppfattade som mer korrekt.
Endast enstaka komponenter kan jag tänka mig att byta samt kanske flytta enstaka komponenter som effektmotstånden över chassiet. Det har gått lite väl hett till därnere.


Ska jag testa ett annat drivsteg får det bli på att annat par Mk.III, jag har en trave i "stökiga rummet".

@reVintage:
vad menar du med OPT?
ptp antar jag syftar på point-to-point?

Edit: det börjar bli sent och jag korrekturläser för dåligt
reVintage Posted - 2011/02/13 : 22:52:07
quote:
Frångå SRPP - du behagar skämta


Inget skämt, SRPP är inte särskilt väl sedd och jag sällar mig till skaran. Om du ska behålla den så kanske du ex.vis skulle försöka med Eriks favoritdriver(?) 5687 el. ngt. liknande. ECC82 är olinjär men i en motkopplad förstärkare som denna ställer inte detta till så mycket.

Erik!
Ja, det var inte särskilt likt dina andra skapelser, men det är inget fel på ptp. Säkert har du också åsikter om kretslösningen. Det har ju gått ett antal år....................
Erik Andersson Posted - 2011/02/13 : 20:50:47
Har jag gjort mig skyldig till detta?? Vilken rishög!! Det kanske stämmer det framlidne Janne Lodström sade en gång: Det är de risigsste kopplingarna som låter bäst.
lennartj Posted - 2011/02/13 : 14:30:55
@reVintage
Frångå SRPP - du behagar skämta
Detta par är med god marginal de mest välljudande jag och mina bekanta har hört baserade på Mk.III. Jag har tre till, bl.a. ett par krets- och komponentmässigt i originalskick (lytarna är givetvis nya).

Ljusheten jag har hängt upp mig på är väldigt liten, och kan beskrivas som lite glittrighet på toppen som inte är helt neutral.
Med de stora bruna PIO-kondensatorerna är glittret helt borta, men jag behöver lyssna mer för att försäkra mig om att ingen information fastnar på vägen, så i morgon ska jag skaffa de franska SCR-kondensatorerna att jämföra med. De är ju billiga.

Jag är tyvärr nyopererad och får inte lyfta eller vända på mina slutsteg själv på ytterligare 5 veckor, så jag är beroende av välvilliga kompisar för att komma vidare med kondensatorbyte, mätningar och provlyssning.

Vid jämförelselyssning hos en kompis, som har gigantiska linjekällor med 97 dB/1 W/1 m, på extremt krävande musik av olika slag från Kroumata till avancerad körmusik klarade de sig häpnadsväckande bra, och just på körmusik upplevdes återgivningen som mest realistisk och det var lättare att höra texten via mina än hans ordinarie TAD monoblock (pris 330.000 kr/st - ja, du ser rätt trehundratrettiotusen). Denna iakttagelse antyder att mina SRPP inte är helt neutrala med ERO MKP-kondensatorerna.

En annan kompis är på väg att bygga om ett annat par Mk.III till Bo Hanssons Candela-drivsteg, sedan blir det mer jämförelselyssning.

Vad menar du förresten med
quote:
OPTn har inga tendenser till ljus ljudbild.
- OPT???
reVintage Posted - 2011/02/13 : 13:19:18
Förvänta dig inga underverk med kondensatorbyte även om det kan göra skillnad. Den största delen av ljudkaraktären sitter i kretslösning och utgångstrafo. Att byta driver skulle nog kunna förbättra likaså att frångå SRPP. OPTn har inga tendenser till ljus ljudbild. Eriks konstruktioner är generellt väldigt dynamiska. Kanske det är någon annan komponent i ditt system som spökar?
manw Posted - 2011/02/13 : 09:42:43
De där elektrolyterna är nog ganska tråkiga också om de varit med ett tag, nog dessa som behöver bytas först.
manw Posted - 2011/02/13 : 09:40:05
Ser ut som du är på rätt väg i senaste inlägget, skippa papperskondingarna, eller andra dyra "audiokondensatorer". Den sistnämnda typen där från ELFA skall vara riktigt bra.
lennartj Posted - 2011/02/12 : 13:17:10
Är det RIFA PHE426 0,47uF 630V du tänker på?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-580-27&toc=18856
Kanske AC-tåligheten är i lägsta laget? I så fall finns
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-563-77&toc=18856
men den är rätt mycket dyrare än nedanstående, känner du till dem?

Bland tipsen från olika håll börjar jag nog med dessa:
Om det är denna Plastkondensator axiell 0.47 µF 630 VDC , 400 VAC, PPE0,47ST RU FRA
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-480-85&toc=0
som avses, ska jag absolut ta en sväng till ELFA i nästa vecka och handla, 25 kr/st - en hundring, eller två om jag byter även 0,15 uF är definitivt överkomligt för att stilla min nyfikenhet.
De är så pass små att jag borde få plats med dem bredvid de stora ryska PIO kondensatorerna och enkelt löda loss och flytta ett par anslutningstrådar för att skifta kondensatortyp.
Med verktygen framme och lödkolven uppvärmd borde jag kunna skifta på ett par minuter innan hörselminnet blivit alltför diffust.

Har någon erfarenhet av att någon eller båda (PIO & Polyprop) kondensatortyperna förändrar ljudkaraktär och "sätter sig" efter x antal timmar då de varit driftsatta med några hundra Volt likspänning över sig.

I så fall bör jag antagligen efter första jämförelsen spela ett antal veckor med den ena sorten, sedan lika länge med den andra och därefter göra om snabbjämförelsen?
soundbrigade Posted - 2011/02/11 : 21:02:08
Polyprop från RIFA om du vill undvika färgning!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000