T O P I C R E V I E W |
Fred |
Posted - 2011/02/09 : 09:11:28 Min Thorens TD124 mk II började tappa fart och när jag kollade var det en pöl med olja under lagret. Det var packningen i lagret som var sprucken och behöver bytas. Min fråga är dels om packningen: vad kan jag använda för material till en ny? verkar var någon sorts papper nu. Vad är en bra och säker olja att använda? läste nånstans, tror det var här på forumet att man kan använda ABU:s rullolja, skulle vara perfekt viskositet och hög renhetsgrad. Vad säger forumet??
tacksam för svar
F |
1 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
AlfaGTV |
Posted - 2011/02/09 : 09:49:09 Hej!
Packningsmaterial borde du kunna hitta på Biltema/Mekonomen i lämplig tjocklek. Vad gäller oljan så "tvista de lärde" som i så många andra fall. Men ditt eget förslag låter rimligt för mig iaf och fungerar säkert utmärkt. Jag köpte själv Svalanders egna mineralolja och använder den till de spelare där passformen är tajt. Den påminner mycket om rullolja/symaskinsolja i koncistens/färg och lukt. Just Thoréns brukar tillämpa lite mera spel i sina lager och där brukar jag tillsätta en liten klick teflonfett (Kan bl.a. köpas i seriösa cykelaffärer) Men jag är helt säker att det fungerar med i stort sett vilken olja som helst, även 5W40 till bilen duger nog. MVH /Micke |
|
|