HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 rippel på nätdelar för rör?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
markusA Posted - 2011/02/08 : 21:05:47
Jag är i slutet av designfasen för en rördac med circlotronbuffert (6CG7).
Värmarna kommer att köras på DC.
Hur mkt rippel är ok på värmarna?
Hur mkt rippel är ok på gallrets "bias"?
(Vad heter bias på svenska? Förspänning eller vad?)

Att fixa 6.3VDC från 6,3VAC, verkar lite lurigt när det dessutom ska driva en 10,5 ohms last (600mA). (Alla färdiga LDO's jag kollat på vill ha mer "headroom" än det som finns tillgängligt.)
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
markusA Posted - 2011/02/09 : 18:18:28
Jag har tänkt precis samma tanke själv.
Tanken med en buffert var att orka driva kablar och slutsteg.
Jag var dessutom nyfiken på rör...
reVintage Posted - 2011/02/09 : 17:45:15
Du har helt rätt, det blir inte så mycket gain. Hjärnsläpp!

Men vad är meningen med kretsen? Om du kör med utgångskondensatorer blir det ju exakt samma sak som att köra direkt från DACen. Enda skillnaden blir att det är högre Zut från rörsteget.
markusA Posted - 2011/02/09 : 16:55:30
Hur räknar du nu?
Det ska inte vara någon förstärkning med den här kretsen?

Är det så här ni tänker?
reVintage Posted - 2011/02/09 : 14:41:28
Förutsätter en "voltage-DAC". Är det en current-DAC så kan du lämna den här posten därhän.

Näsvis fråga: Vad ska du med all gain till? En typisk v-DAC behöver 1x ev. max 2x förstärkning. Med röret får du många gånger fler, lite snabbt räknat sisådär 15x.
markusA Posted - 2011/02/09 : 14:21:06
Det beror ju på vad jag bygger... ;)
Sannolikt blir det något rörsteg så inimpedansen lär nog vara rätt hög.
Å andra sidan har jag mina X-A200 monoblock tills dess men jag har ingen aning vilken inimpedans de har?
Om man gör antagandet 50k så borde man väl vara rätt safe?
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 13:41:17
Beror ju på ingångsimpedansen på vad du har i andra änden. Men 1uF kan funka.
markusA Posted - 2011/02/09 : 13:27:29
Hur stora kondingar tror ni skulle vara lämpliga att ha på utgången?
Just nu har jag liggande 0,1uF och 1.0uF. (k40y-9)
Det är ingenting som hindrar att man börjar med det enkla och sedan provar komplicerade lösningar efter hand bara för att testa och se om det blir bättre eller sämre?
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 13:09:22
Mycket lätt val enligt mitt sätt att se det - katodbias med motstånd och sen kondingar på utgången, skippa allt krångel.
Enkelt och förmodligen mer välljudande. Det lönar sig sällan att försöka uppfinna hjulet på nytt.
markusA Posted - 2011/02/09 : 12:46:06
Det stämmer bra det. :)

Jag passade på att göra en lite "fulskiss" med batterier.
CR2032 3V batterier.

En IC gör om det till 5V.
En IC gör om det till -5V.
OP'n i servon koplas till respektive 5/-5V.

-3V tas till bias och genom spänningsdelning plockas den ned till -2V.

En slarvig skiss men det är en idé iaf.

Jag funderade på katodbias men då har jag inget skydd när rören börjar glida. Lösningen skulle naturligtvis vara kondingar på utgången men dessa blir större än de på ingången.
Dac'en har en 1.65V DC offset.

Så, antingen justerar jag bias eller så blir det kondingar på utgången? Vilket som är bäst vet jag ej men jag tänkte försöka hålla mig borta från stora seriekopplade kondingar.
reVintage Posted - 2011/02/09 : 12:15:30
Konstruktionen är intressant.

Gridbias verkar lite krångligt. Håller med om att offset kan bli ett problem. Även det verkar krångligt(för mig i af). Kanske du kan flytta ingånskondensatorerna och sätta dem på utgången istället?

Liten fråga:

Varför gridbias och ingångskondensator? Katodbias med motstånd avkopplad med kondensator, NiCd-celler alt. lysdioder påverkar troligtvis ljudet mindre. Ev. DC-offset från DACen bör inte heller ställa till problem.

Jag antar att du låtit dig inspireras av detta:

http://www.next-tube.com/patents/6242977.zip
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 11:57:31
OK
markusA Posted - 2011/02/09 : 11:43:05
Målet med servokretsen är att matcha rören så man får identisk (fast spegelvänd) output på den inverterade signalen.

Servokretsen ansluts på "Out" för att lyssna av utsignalerna och anpassar den ena "Grid bias" så att utsignalerna matchar.
Den andra "Grid bias" hålls konstant mha lämplig spänningskälla.

reVintage Posted - 2011/02/09 : 11:11:31
Hej Markus!
Lägg ut schemat så blir dina funderingar lite mer begripliga. Håller med Bernt, behovet av DC-glöd känns tveksamt.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 10:43:29
Batterierna till bias höll över 50 år...

Servokrets... Nu blir jag riktigt skeptisk. Vad ska den göra?
markusA Posted - 2011/02/09 : 09:53:39
Jag sitter redan och skissar på batteridrift. :)
Två parallella tankespår - standardbatterier eller kretskortsmonterat med laddare?
Tekniknerd som jag är så gillar jag lösningen med kretskortmonterat och laddare även om lösningen med standardbatterier är minst lika bra, förmodligen mycket bättre.
Enda nackdelen är att man måste öppna lådan för att byta batterier. (Jag behöver ju +/- några volt till OP'n på servokretsen också)
Hjärnan drog igång på högvarv nu och idéerna bara sprutar. :D
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 09:16:26

Som sagt så drar biasen ingen ström alls så batteriet räcker läääääänge. Som på hyllan i butiken. Kondingen på ingången är ju en nackdel, om den behövs beror på vad som sitter i andra ändan av kabeln.
En gammal tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=40535

"Early experimenters and manufacturers used a battery to provide this bias. This battery, called the "C" or bias battery provided voltage but almost never was called upon to deliver current. Thus, such batteries lasted nearly as long in service as they would have on a shelf. In 1985, The Department of Engineering and Technology at Cuesta College in San Luis Obispo, California was presented with a "C" battery date stamped 1927. Department Chairman W.E. English and Instructor W.T. Hanley conducted experiments which demonstrated that the battery still performed satisfactorily in its originally intended role more than 50 years after its manufacture." (Citatet från Wikipedia)
markusA Posted - 2011/02/09 : 08:42:47
Äsch Bernt, du vet ju vilket steg vi pratar om. ;)
(När jag skulle sätta ihop komponentlistan för PCB så sket det sig och jag var tvungen att börja om med lågspänningsmatningen.)
Jag tänkte bolla frågan lite här innan jag pestade dig.
Jag är säker på att alla som läser tråden uppskattar det du har att dela med dig av. (Jag med, men det vet du redan.)

Hmm, vågar man verkligen köra glöden på AC? Oki, det kan ju vara värt ett försök iaf? Det skulle snabba upp det hela en aning...
Batteri hade jag inte tänkt på? Det skulle helt klart vara en enkel lösning. :)
Undra hur ofta man behöver byta batteriet i så fall? Alltid bra med nya ideer.
Bernt Jansson Posted - 2011/02/09 : 08:27:38
Glöden brukar jag köra växelström så länge det inte är fråga om RIAA-steg.
Behövs biasspänning i ett linjesteg??? Det brukar man annars fixa med lämpligt katodmotstånd.
Biasspännng är lätt att få tyst dock för det drar ju ingen ström där.
Batteri är ju rätt enkelt annars.
markusA Posted - 2011/02/09 : 08:17:10
Frågan rör ju precis det du pratar om.
Vad är målet för spänningen? Vilka är kraven?
Utan en kravspec så har man ju inget mål?
Jag vet in-/utspänning samt lastens egenskaper.
Däremot vet jag inte hur lite riple man vågar tillåta?

Om jag bara drar lite slutledningar baserat på egna tankar.
En linjesignal brukar vara specad med 2V max utspänning.
En vanlig pot/attenuator brukar kunna dämpa 60dB. (Jag kan komma ihåg helt fel här? Ett enkelt antagande alltså.)
60dB ger en faktor 1000 vs 2V.
En gissning skulle vara att 2mV är gränsen för acceptabelt spännings rippel på gallrets bias spänning? Dvs, sannolikt ohörbart vid normal lyssning.
Var gränsen för ljudlös går vet jag ej?
Glödspänningen bör vara mindre känslig?

Är det ok, att ta samtliga lågspänningsmatningar från samma nätdel? Eller är det smartare att ha olika nätdelar för glöden och elektroniken?
pix Posted - 2011/02/09 : 07:57:07
quote:
Att fixa 6.3VDC från 6,3VAC, verkar lite lurigt när det dessutom ska driva en 10,5 ohms last (600mA). (Alla färdiga LDO's jag kollat på vill ha mer "headroom" än det som finns tillgängligt.)

Kan vara lite trickigt med standardkomponenter
Schottky dioder finns med framspänningsfall ner till ca 0,15-0,2V (beroende på ström).
När det gäller LDO´s så finns det ju IC´s ner till 0,3-0,4V, men antagligen avsedda för allt för låg ström.
Behöver du verkligen ha reglerad glödspänning?
Kan vara bättre med likrikting och ett Pi-filter (CLC eller ev. CRC)
Finns även switchade regulatorer från Linear som är nästan lika enkla att använda som en LM317. Då blir du oberoende av inspänning.
/Lars

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000