HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Retro K-25

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
tornil Posted - 2011/01/28 : 00:01:09
Hej alla!
Tacksam för all hjälp som jag kan få. Efter många om och men är äntligen K-25 bashornen klara. Med hjälp av forumet är de laddade med Eminence Kappa Pro 12. Nu är jag på väg in i nästa fas som är byggande av mellanregisterhornen. Tänkte dela vid 350 Hz. Jag har letat på en mängd hemsidor från USA, England, Tyskland etc efter lämpligt mellanregisterelement och diskant men jag vet inte vilka parametrar som styr ett lämpligt val.
Kan Ljudias P.audio WN-520N fungera som mellanregister?
http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s82124/mellanregister-c78509/paudio-wn-520n-p78526/
När det sen gäller diskanthornen, är det skillnad på sk bullethorn och driver+horn? Vid vilken frekvens bör man dela? Hittade ett intressant diskanthorn på en italiensk hemsida " SPAudio "
tweeter SP TW 67 S http://www.spaudio.it/pro_tw_tw67s.html
Någon som har erfarenhet av dessa?
Aktivt delningsfilter blir DBX 234, finns både med telekontakter och XLR, vilket är bäst? Förstärkaren har jag kvar sen 70-talet och det är en H/K A402. Sen gäller det att hitta slutsteg för mellan o diskant men idag hittar man knappt något under 100 Watt, behöver inte så mycket effekt, något förslag? Skivspelare är fortfarande ett frågetecken. Funderade på Technics SL 1210 men jag kan inte bestämma mig. Jag tyckte det var lättare på 70-talet då det fanns mycket mer till hornapplikationer. Fundera och var inte rädda för att svara. Jag tar tacksamt emot all erfarenhet.
Med Vänlig Hälsning Torbjörn
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DrBoar Posted - 2011/01/28 : 15:24:03
Köpte Eminence Omega Pro 15A. Mätte helt enligt specifikationerna tagna direkt ur kartongen! Välbyggda av bara attan också. Så det är säkert ett utmärkt elementval.
Jag har ett par Rila 12 horn som låter apa med Gamma basar. Blev det bättre med Isophon i 70/80?
Då kan det vara värt att prova bättre element även i mina horn.

Linnar är saknad! Jag tror att han blivit avstängd men det kanske en moderator kan kommentera eller inte.

Kompressions drivrarna från BMS ser imponerande ut.
more10 Posted - 2011/01/28 : 14:01:30
http://bmsspeakers.com/cone-speaker-compression-driver/ferrite-compression-drivers/bms-2-inch-compression-driver0/bms-4591-compression-driver/4591-compression-driver-intro/

670 ¤ för ett par från Thomann.
tornil Posted - 2011/01/28 : 13:03:19
Hej!
Tack för era synpunkter. Jag ska försöka svara i tur och ordning. Jag har också varit inne på rör men tyvärr är det i dyraste laget. Slutssteget på Thomann har jag missat när jag varit inne på deras hemsida så tack för tipset. Anledningen att jag angav 350 Hz var en rekommendation från slutet av 70-talet. Vid den tidpunkten lärde jag känna en person i Lund som sysslade mycket med hi-fi. Byggde slutsteg, aktiva filter samt var discjockey på östgöta nation. Hans kompis konstruerade högtalare, bland annat k-25 hornet. Så K-25 är faktiskt en ren Lundaprodukt alltså skånskt så det förslår. K:et står för första bokstaven i konstruktörens efternam " Knoll ", lite kuriosa. Men jag hyser den största respekt för linnaraudios kunnande så den simuleringen är rätt, hornen ska delas vid 200 Hz. Frågan är om mellanregisterhornen kan gå så lågt. Ritningarna från 1978 ger måtten höjd=119 mm, bredd=700 mm och längd=400 mm. Hade jag kunnat så skulle jag bifogat ritningen men jag vet inte hur man gör här på forumet.Om bullethorn har dålig spridning så är det nog inte ett alternativ. Om jag förstått det rätt så ska jag välja driver + horn.
Mina första horn var 70/80. Tyvärr byggda i 16 mm:s spånplatta så de lät inte bra. Resonanser i lådan och väldigt tunn bas. Inte blev det bättre för att det satt gammabasar i lådorna, fullständigt värdelösa element, så dessa ersattes med Isophon 30/37A. Men det lät fortfarande inte bra. Samtidigt byggde en kompis K-25 hornen och jämfört med 70/80 var skillnaden astronomiskt. Av någon underlig anledning ville han byta och när han kompletterat med ett RT3 horn lät det riktigt bra. Jag anser dock att K-25 hornen med rätt bestyckning är otroligt starka när det gäller klassisk musik. Det är väl en av få konstruktioner som kan återge en puka eftersom K-25 har en otrolig transientåtergivning, det liksom smäller.
Men vad anser ni om elementvalet? Är linnaraudio fortfarande kvar på forumet. Jag har inte varit aktiv på ett tag så jag har dålig koll.

Ha det bra / Torbjörn
DrBoar Posted - 2011/01/28 : 09:35:25
Om diskanthorn låter bra i sig har inget med bullet, slot etc att göra i sig. Men bullethorn är gjorda för att ha ganska hög riktingsverkan. På nära håll får de gärna lite "ficklamps effekt". Slotladdade horn med bredare spridning i horisonalled är mer förlåtande.

Nå hur låter K25H och är det något du skulle byggt annorlunda? Vibrationer i elementluckan, konstiga vinklar vad som helst...
reVintage Posted - 2011/01/28 : 07:48:49
Hej Torbjörn!

Du bör kanske inte dela så så högt som 350Hz, drygt 200Hz borde fungera bättre.

Så här ser Linnars simulering ut, du är säkert bekant med den:

http://www.linnaraudio.com/simuleringar/K25/index.htm
opethic Posted - 2011/01/28 : 00:14:47
Intressant projekt minsann!

Prisvärt slutsteg under 100W:
http://www.thomann.de/se/tamp_s75.htm

Rörsteg borde väl passa ypperligt till horn?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82438

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000