HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Glödspänning via SMPS

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
reVintage Posted - 2011/01/26 : 19:44:44
Provkörde just de 6V/1A switchade nätbulor jag köpt från Kina. Drar ledigt och lätt ett 6L6GC alt. 6B4G utan knot. Dessvärre så kostar de en hel del, 42:-/st inkl frakt.
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
reVintage Posted - 2011/01/27 : 11:54:33
Kommer ihåg att du körde 12V(?). Har liknande 24V liggande till en SE drain-drossel MOSFET Klass-A.

Jag köpte ett antal Recom DC/DC 12/135-210V 5W för några år sedan. Som sagt inte billiga men dessa var på "riktigt" med switchfrekvens över 200kHz. Har tyvärr utgått ur Recoms sortiment.

Ang. 6V agget så finns inte ens en HF-drossel på insidan men till IHT-glöd duger de nog.

Om man inte avslöjar ngt för de "förståsigpåare" som lyssnar så kommer de troligtvis inte att klaga på ljudet ens till DHT.
Lord Posted - 2011/01/27 : 10:53:21
Visst kan man få till billiga o bra lösningar så skall man förstårs inte bortse från dem.
Rent generellt så är det inge fel på SMPS om de är skärmade o avstörda som de skall .
jag har provat SMPS i SE klass A transistorsteg utan problem, knäpptyst inga störningar vad jag kunna höra.
Skulle man få till högspänningen ochså så vore det inte helt ointressant, nu finns det inte billiga högspännings SMPS att köpa.. men det skall inte vara några problem att bygga om lite .
Bubbel Posted - 2011/01/27 : 08:45:10
Jag har också funderingar på att använda smps till glöden men tyvärr har det inte blivit av ännu, jag undrar också om switchfrekvensen hörs eller det är något som är hjärnspöke på hififolket. Men då bör vi tänka på att i PA-världen använder man det sedan länge i förstärkarna och Linn använder det på vissa av sina produkter har jag fått höra.

Får nog testa.

anders
reVintage Posted - 2011/01/27 : 07:46:49
quote:
att mata en 6L6:a med likström käns spontant ganska meningslöst..


Hej Lord!

Det handlar inte om DC utan om att åstadkomma en billig glödströmsmatning. Att minska utläggen är väl inte det minsta meningslöst? Se Simply-tråden från vilken denna är en "spin-off".

För den som har en dedikerad glöd/anodspänningtrafo är det här konceptet förstås oviktigt.

Kan dock tänka mig att switchfrekvensen inte är överdrivet hög.....

reVintage Posted - 2011/01/27 : 07:34:04
Vet att du inte fick det att funka med 813.

Ang. drossel och CCS så torde det vara självklart för flertalet att de förstnämnda har samma funktion i detta sammanhang.

Min kommentar avsåg volym och vikt. Visa bilden på "plankan" så tror jag att detta framgår......

Ang. DHT-matning så kommer ett sådant här 6V-agg i kombination med en enkel CCS säkerligen att fungera utmärkt i en 3A5(1,4V/220mA) preamp.
Fuling Posted - 2011/01/26 : 23:24:52
Personligen är jag ganska anti-switch, inte av någon rationell orsak utan mer av pseudoreligiösa skäl...
Sista drosseln i min koppling gör samma nytta som en CCS, isolerar glödtråden från glödmatningen signalmässigt. Vad det gäller IHT så är jag lite villigare att i alla fall acceptera tanken på SMPS till glöden, så länge man vet att de inte bidrar med högfrekvent skräp.

Jag provade förresten med SMPS för att glödmata 813 (10V 5A), det blev problem när nätdelarna inte gillade glödtrådarnas kallresistans. Värt att ha i åtanke om man ska leka med lite grövre grejor.
Lord Posted - 2011/01/26 : 23:17:01
Har för mig att vi diskuterat switchade nätdelar ganska ingåede vid ett par tillfällen.
att mata en 6L6:a med likström käns spontant ganska meningslöst.. 6B4 därimot kan ju må bra ut av det.
Någon ytterligare filtrering är överflödig om aggen är byggda som dem skall, med Kina är alltid Kina....
reVintage Posted - 2011/01/26 : 23:03:45
Allvarligt talat så är detta egentligen tänkt för IHT.

För att användas till DHT skulle SMPS-spänningen behöva vara högre samt följas av en CCS.

Men Fuling, man sparar en kubikmeter utrymme jämfört med din järnlösning. Men visst vore det intressant att testa varianterna.
Bardis Posted - 2011/01/26 : 22:13:33
Hur vore det med ordentlig filtrering av högfrekvensen? Eller är det bara meningslöst? Hur skulle man åstadkomma bra filtrering?
Fuling Posted - 2011/01/26 : 21:05:42
I den fria vetenskapens namn skulle jag gärna jämföra dessa mot glödnätdelarna i min 6B4G SET (LCLCL-filtrering med 25+25+112mH och 44000uF).

Min gissning är att det skulle låta väldigt olika men om man lät drosseln närmast glödtråden vara kvar i båda fallen så skulle nog skillnaden jämna ut sig betydligt.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000