HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elements samverkan och begreppet Lobning?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Goldfinger Posted - 2011/01/26 : 14:06:19
jag har stött på ett fenomen som kan liknas lite vid när man var grabb och tillsammans med kompis stod och skrek högfrekventa ljud, då kunde det uppstå någon slags svajande överton som gick upp och ner i frekvens fastän vi som skrek höll tonen stabil. Liknande fenomen har jag vid en viss frekvens i högtalarna fast inte lika påtagligt och övertonen icke varierande i frekvens, detta uppkommer vid somliga fonogram och är märkligt svårt att få bukt med trots justeringar av tonkurvan, jag funderar på om detta är en produkt av en interference mellan mellanregister och diskant ur spridningsmässig aspekt, kanske en annan delningspunkt eller byte av det ena elementet skulle ge önskad verkan.
När fenomenet uppstår försämras också fokus i ljudbilden.

Fler som bygger själv som stött på liknande?

Skulle ju iofs kunna vara en fasvridning kommet ur filtret men jag är tveksam.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000